دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

آموزش کاشت هسته خرمالو در گلدان و باغچه های کوچک

  • فاطمه میرزایی
  • ۲ بهمن ۱۴۰۲
  • ۰

خرمالو از جمله میوه های پاییزی و پرخاصیت می باشد که روش کاشت آن بسیار آسان می باشد. از این رو قصد داریم در این مطلب کاشت هسته خرمالو در گلدان و باغچه های کوچک را به شما عزیزان آموزش دهیم.

بسیاری از افراد علاقمند به کاشتن انواع درخت های میوه در حیاط منازل خود می باشند. از این رو در این مطلب قصد داریم شما را با روش کاشت هسته خرمالو در گلدان و باغچه های کوچک آشنا نماییم بنابراین، اگر شما نیز از آن دسته افرادی هستید که تمایل زیادی به کاشت این میوه خوشمزه دارید اما در مورد نحوه کاشت آن اطلاعی ندارید به شما دوستان عزیز پیشنهاد می کنیم تا پایان مطلب همراه ما باشید.

آموزش کاشت هسته خرمالو

در این بخش از مجله آرگا به معرفی کاشتن هسته خرمالو پرداخته ایم. روش کاشتن این میوه نارنجی رنگ و خوش طعم بسیار راحت بوده و می توانید بعد از خواندن این مطلب با روش کاشتن آن آشنا شده و از داشتن یک درخت خرمالوی زیبا در حیاط منزل خود لذت ببرید.

کاشت بذر و هسته خرمالو

برای کاشتن خرمالو در گلدان، ابتدا هسته یکی از میو های سالم و رسیده را جدا کرده و با آب ولرم بشویید تا قسمت های گوشتی میوه از آن جدا شود. در مرحله بعد، هسته ها را در داخل ظرف آبی ریخته و آن را در محل گرم و کم نور قرار دهید.

در صورت تیره شدن آب می توانید آب ظرف را عوض کنید. بعد از طی چند روز هسته های خرمالو جوانه زده و در این زمان شما می توانید هسته جوانه زده را به درون گلدان دارای خاک مناسب انتقال دهید. سپس گلدان را بعد از انجام آبیاری در مکانی با دمای مناسب و نور کافی قرار دهید.

کاشت دانه خرمالو

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

روش کاشت هسته خرمالو در باغچه

کاشتن خرمالو در باغچه را می توان از دو طریق کاشتن بذر و تکثیر غیر جنسی انجام داد. روش کاشتن خرمالو به وسیله بذر کاربرد بیشتری داشته و برای این منظور بذر ها را در هوای آزاد و در اواخر فصل پاییز و اوایل زمستان بر روی زمین باغچه بپاشید، بذر ها معمولا بعد از فصل سرما جوانه زده و از خاک بیرون می آیند.

خرمالو در سال اول کشت به صورت نهال رشد کرده و در سال دوم در فصل پاییز و یا در ماه اسفند در خزانه دوم کشت می شود. سپس در سال سوم کشت در اواسط ماه فروردین، عمل پیوند شکمی بر روی نهال انجام می گیرد که پیوندها در این سال رشد کرده و در پایان سال قابل انتقال به محل اصلی می باشد.

کاشتن هسته خرمالو

در هنگام انتقال نهال، به این نکته توجه داشته باشید که نهال را تا قسمتی از آن که قبلا در خاک بوده است در خاک قرار دهید و همچنین در این مرحله از دادن هر گونه کود شیمیایی و حیوانی به آن، پرهیز نمایید. بهتر است، عمل کود دهی بعد از سال دوم کاشت نهال خرمالو و انتقال آن به محل اصلی صورت گیرد.

لازم است بدانید، مقدار آبیاری بعد از کاشتن خرمالو تا زمان جوانه زدن، یک نوبت بیشتر نباید انجام شود. از آنجا که میوه خرمالو روی شاخه های یک ساله می باشد، بنابراین در هنگام هرس کردن، دقت داشته باشید که شاخه های سال قبل که میوه های زیادی داده بودند را جدا نکرده باشید.

نحوه کاشتن هسته خرمالو داخل گلدان

به منظور کاشت هسته خرمالو داخل گلدان می توانید از روش زیر کمک بگیرید و آن را بکارید:

۱. ابتدا هسته خرمالو را لا به لای یک دستمال گذاشته و بعد داخل پلاستیک زیپ دار گذاشته و روی آن مقداری آبپاشی نمایید تا داخل پلاستیک مرطوب باشد.

۲. حالا درب پلاستیک را بسته و آن را داخل یک محیط گرم و رطوبتی گذاشته و بعد از چند هفته که هسته خرمالو شروع به حوانه زنی کرد و جوانه ها به اندازه کافی رشد کردند  آن ها را داخل گلدان بزرگتری بکارید.

مراقبت از نهال خرمالو

بهترین شرایط به منظور رشد نهال خرمالو نور زیاد آفتاب و غیر مستقیم، خاک با رطوبت یکنواخت می باشد و در فصل بهار نهال ها را در فضای باز در یک مکان امن نگهداری نمایید و پس از یک تا دو هفته به آرامی آن ها را در معرض نور کامل خورشید گذاشته و اقدام به آبیاری آن ها هفته ای یک بار نمایید که به منظور سالم ماندن ریشه ها بین هر آبیاری اجازه دهید یک سانتی متر از سطح خاک خشک شود.

نکات مهم برای کاشتن خرمالو

لازم است به هنگام تهیه دانه یا هسته های مرغوب و مناسب به منظور کاشت، در ابتدا دقت داشته باشید که میوه خرمالو حسابی رسیده و نرم باشد، همچنین میوه بدون هرگونه لکه، گندیدگی و فضله پرندگان باشد.

کاشتن هسته خرمالو

همچنین به هنگام آماده سازی هسته این میوه برای جوانه زدن، در ابتدا میوه خرمالو را خوب بشویید، سپس از وسط نصف کنید و بعد چند هسته درشت و سالم آن را انتخاب کنید، این هسته ها را به مدت ۴۸ ساعت داخل آب گذاشته تا گوشت میوه به طور کامل از آن جدا شود، اگر این هسته ها در محیطی گرم و مرطوب قرار گیرند بعد از تقریبا دو هفته جوانه خواهند زد. در ادامه با نکات مهم پرورش و نگهداری مناسب گیاه آشنا می شوید.

آبیاری

خرمالو، گیاهی آب دوست است، بنابراین لازم است همواره خاک آن مرطوب باشد.

نور

لازم است محیط نگهداری این گیاه در جایی باشد که حداقل حدود ۲ تا ۳ ساعت در روز از نور مستقیم آفتاب بهره گیرد.

خاک

خاک مورد استفاده برای این گیاه نیز باید سبک بوده از زهکشی بالایی برخوردار باشد تا محیط رشد گیاه (گلدان) مانند باتلاق نشود به طوری که به محض آبیاری گلدان، آب اضافی از زیر گلدان خارج شود.

کاشت دانه خرمالو

دما

اگرچه گیاه خرمالو، نور آفتاب را دوست دارد، اما برای میوه دادن نیاز به سرمای زمستان است، از این رو آب و هوای مناسب برای رشد خرمالو، معتدل و خنک است و دمای مناسب نیز ۲۱ درجه سانتی گراد می باشد.

کوددهی

از کوددهی نهال خرمالو در یک سال اول خودداری کنید، اما از سال های دیگر می توانید از کسانی که گلخانه داشته و یا باغ خرمالو دارند، مشورت گرفته و برای این منظور از کود های خانگی برای گلدان و کود های پوسیده دامی  برای باغ استفاده کنید.

آفات و بیماری ها

تریپس ها و مگس سفید از جمله آفات درخت خرمالو هستند که می توانند به پوست میوه خرمالو آسیب بزنند و رنگ میوه را تغییر دهند.

کاشت هسته خرمالو در گلدان

در پایان امیدواریم مطالعه این مطلب برای شما همراهان گرامی و خوانندگان این بخش سودمند بوده باشد، در صورت تمایل برای آشنایی با انواع کاشت گیاهان مختلف می توانید در اینجا کلیک کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *