دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

روش قلمه زدن زاموفیلیا و پرورش آن

  • فاطمه میرزایی
  • ۲۱ مهر ۱۴۰۱
  • ۰

زاموفیلیا از جمله گیاهان آپارتمانی می باشد که دارای برگ های چرمی زیبا و همیشه سبز می باشد. به منظور آشنایی با روش پرورش و قلمه زدن زاموفیلیا می توانید مطلب ما را دنبال نمایید.

زاموفیلیا گیاهی مقاوم و سایه دوست بوده که به دلیل ویژگی های ظاهری که دارد از جمله گیاهان محبوب آپارتمانی به شمار می رود. این نوع گیاه به راحتی می تواند در شرایط مختلف رشد کرده و خشک کردن آن به مراتب از نگهداری آن سخت تر می باشد. در ادامه پرورش و قلمه زدن زاموفیلیا را آموزش خواهیم داد.

نحوه قلمه زدن زاموفیلیا

زاموفیلیا گیاهی همیشه سبز است که در برابر تنش های محیطی از قبیل عدم نور کافی و آب دهی به موقع بسیار مقاوم است، این گیاه بومی مناطق جنوبی و شرق آفریقا بوده و دارای ساقه زیر زمینی و برگ هایی به طول ۴۰ تا ۶۰ سانتی متر می باشد که نقش زیادی در زیبایی این گیاه دارد.
قلمه زدن گیاه زاموفیلیا
گیاه زاموفیلیا برای رشد بهتر، به خاک سبک با زهکشی خوب نیاز دارد، زیرا وجود آب اضافی برای این گیاه موجب پوسیدگی ساقه های زیر زمینی و ریشه های گیاه می شود . اگر متوجه شدید که ریشه های گیاه از منافذ زیر گلدان بیرون آمده اند، باید جای آن را با یک گلدان بزرگتر عوض کرد؛ بهترین زمان برای تعویض گلدان اوایل فصل بهار می باشد. به منظور زهکشی مناسب گلدان می توانید بر روی منافذ کف گلدان از چند تکه سفال و یا قلوه سنگ های کوچک استفاده نمایید. کود دهی گیاه زاموفیلیا نیز بهتر است در فصل بهار و تابستان و هر ۶ هفته یک بار انجام گیرد، از آنجا که این گیاه دیر رشد می کند، بنابراین نیاز چندانی به کود ندارد.
قلمه زدن برگچه زاموفیلیا
قلمه زدن زاموفیلیا یکی از روش های تکثیر این گیاه از طریق برگچه آن می باشد. برای این منظور لازم است، برگها را از قسمتی که به محور متصل است جدا کرده و در مخلوطی سبک و مرطوب قرار دهید، بعد از قرار دادن قلمه ها در مخلوط کاشت، سطح گلدان را با لایه ای از پلاستیک شفاف بپوشانید، زیرا این کار به حفظ رطوبت اطراف قلمه ها کمک می کند.
قلمه زدن زاموفیلیا
برگها کم کم شروع به پوسیده شدن کرده و همزمان با آن ساختار های غذه مانندی در قسمت زیرین برگ که در خاک قرار دارد، در حال شکل گرفتن است. روند رشد ممکن است کمی طولانی باشد، بنابراین تکثیر گیاه از طریق قلمه برگها می تواند تا حدود یک سال طول بکشد.
قلمه زدن و پرورش زاموفیلیا
هنگامی که گیاه به خوبی بزرگ و متراکم شد، می توانید توده ریزوم های گیاه را از هم جدا کرده و هر قسمت را در گلدانی جدا بکارید. در هنگام بیرون آوردن گیاه، برای جلوگیری از آسیب به ریشه ها و ساقه های زیر زمینی زاموفیلیا، گیاه را به صورت افقی بر روی زمین قرار داده و سپس به کمک یک وسیله تیز، بدنه گلدان را شکاف دهید، سپس ریشه ها و ساقه های زیر زمینی را به آرامی از هم جدا نمایید و هر کدام را در گلدانی مستقل بکارید.

شرایط نگهداری گیاه زاموفیلیا

تکثیر این گیاه همچون پرورش گیاه گندمی نیاز چندانی به آبیاری ندارد، بنابراین نباید خاک را غرقابی کنید، آبیاری زیاد از حد برای این گیاه نه تنها فایده ای ندارد، بلکه موجب پلاسیدگی و از بین رفتن ریزوم های موجود در خاک گیاه خواهد شد.

در نتیجه گیاه پژمرده شده و بعد از مدتی رشد خود را از دست داده و برگ هایش زرد می شود که اگر به این صورت ادامه پیدا کند، گیاه از بین می رود.

تکثیر زاموفیلیا

برای اینکه زمان مناسب آبیاری را تشخیص دهید، می توانید انگشت خود را تا ۵ سانتیمتر در خاک فرو کنید، اگر در این محدوده خشک باشد، می توانید آبیاری گیاه را انجام دهید، می توانید از این طریق و یا اینکه به صورت دوره ای ۱۰ روزه آبیاری گیاه را انجام دهید.

گیاهان در نوردهی مطلوب، بهتر رشد می کنند و تکثیر این گیاه نیز در محدوده نور غیر مستقیم و متوسط بهتر انجام می گیرد، البته این بدین معنا نیست که کافی نبودن نور رشد گیاه را متوقف می کند.، این ویژکی از جمله دلایل انتخاب زاموفیلیا برای محیط های آپارتمانی می باشد.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

تکثیر این گیاه در شرایط کم آبی امکان پذیر می باشد، در نتیجه گیاه زاموفیلیا خاک خیس را دوست ندارد، بنابراین باید زهکشی مناسبی برای خاک زاموفیلیا وجود داشته باشد، برای این منظور می توانید از خاک کوکوپیت و پرلایت به علاوه خاک برگ استفاده کنید و برای رشد بهتر این گیاه می توانید هر ۳ یا ۴ ماه یکبار مقداری کود ۲۰، ۲۰، ۲۰ با نصف غلظت معمول به گیاه بدهید.

پرورش زاموفیلیا

در پایان امیدواریم مطالعه مطلب قلمه زدن زاموفیلیا برای شما سودمند بوده باشد، در صورت تمایل برای آشنایی با نحوه پرورش گل و تکثیر گیاهان مختلف می توانید از مطالب قبلی آرگا در این زمینه دیدن کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *