دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

آشنایی با وسایل آزمایشگاه و کاربرد هر کدام

  • ندا خوشرو
  • ۱۲ خرداد ۱۳۹۹
  • ۲

در این مطلب به معرفی انواع وسایل لازم و ضروری در آزمایشگاه و نحوه کاربرد هر یک از این وسایل می پردازیم که امیدواریم با مطالعه این مطلب بتوانید به راحتی آشنایی با وسایل آزمایشگاه پیدا کنید.

آشنا بودن با وسایل آزمایشگاه بخشی مهمی از فعالیت های پژوهشی و علمی را تشکیل می دهد و بهتر است شما با نام و نحوه کاربرد هر یک از وسایل آزمایشگاه آشنا باشید تا بتوانید به راحتی از پس انجام آزمایشات مختلف برآیید.

آشنایی با وسایل آزمایشگاه و نحوه کاربرد هر یک از این وسایل

برای انجام آزمایش های مختلف باید با نحوه کاربرد هر یک از وسایل آزمایشگاهی آشنا باشید تا بتوانید به نتیجه دلخواه خود در هر آزمایشی دست یابید. در ادامه این مطلب به معرفی انواع وسایل آزمایشگاهی می پردازیم که امیدواریم آشنایی با وسایل آزمایشگاه باعث شود تا شما بتوانید به راحتی آزمایش های مختلف را انجام دهید.

انواع وسایل آزمایشگاهی

معرفی انواع وسایل آزمایشگاه

۱. لوله آزمایش 

از این لوله برای نگهداری مایعات و محلول ها و گرم کردن آن ها استفاده می شود و این لوله به صورت ته گرد ساخته می شود تا در برابر گرمای مستقیم آتش مقاومت داشته باشد. توجه داشته باشید که نباید در زمان گرم کردن مایعات بیشتر از ۱/۳ ظرفیت لوله آزمایش را پر کنید، از این لوله به منظور بررسی های کیفی نمونه ها و مقایسه آن ها مورد استفاده قرار گرفته می شود و به دلیل اینکه در آن ها مقایسه و بررسی تعداد زیادی از نمونه انجام گرفته می شود اکثراً در آزمایشگاه های بیوشیمی دیده می شود که برای نگهداری آن از قفسه های مخصوص کمک گرفته می شود و به منظور جا به جای این نوع از لوازم آرایشگاه از انبرک های مخصوص استفاده می شود.

لوله آزمایشگاه

۲. لوله شور یا برس لوله 

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

از لوله شور برای تمیز کردن و شستن دیوارهای درونی لوله آزمایش استفاده می شود که برای شستن لوله آزمایش باید برس را درون لوله قرار دهید و بچرخانید.

لوله شور

۳. جای لوله آزمایش 

جنس جای لوله آزمایش از چوب یا پلاستیک و فلز است که برای نگهداری لوله آزمایش از آن استفاده می شود.

جای لوله آزمایش

۴. لوله گیر 

در این مرحله به معرفی لوله گیر می پردازیم که برای ساخت این وسیله از فلز یا چوب استفاده می شود که برای نگهداری لوله آزمایش در هنگام گرم کردن مایعات می توانید از لوله گیر فلزی استفاده نمایید.

لوله گیر فلزی آزمایشگاه

همچنین برای گرفتن لوله آزمایش می توانید از لوله گیر چوبی استفاده کنید.

 آشنایی با وسایل آزمایشگاه

۵. بشر یا لیوان آزمایشگاهی 

بشر یا همان لیوان آزمایشگاهی در دو جنس شیشه ای و پلاستیکی موجود است. از بشر برای برداشتن حجم مشخصی از مایعات و گرم کردن محلول و حل کردن مواد و ساخت محلول و انتقال محلول ها استفاده می شود. بشر در اندازه حجمی مختلف موجود است و این وسیله آزمایشگاهی را روی سه پایه و توری نسوز قرار می دهند و برای تبخیر و گرم کردن و صاف کردن و سایر فعالیت ها از آن استفاده می شود. بشر در انواع حجم های ۱۰۰ سی سی و ۲۵۰ سی سی و ۶۰۰ سی سی و … ساخته می شود.

بشر

۶. ارلن مایر 

در این مرحله از آشنایی با وسایل آزمایشگاه نحوه کاربرد ارلن مایر را به شما عزیزان آموزش می دهیم که این وسیله آزمایشگاهی ظرف مخروطی شکل است که از آن برای گرم کردن مایعات و محلول ها استفاده می شود همچنین می توانید مایعات و محلول ها را درون این وسیله نگهداری کنید. از ارلن مایر برای همزدن مخلوط ها نیز استفاده می شود. ارلن مایر در اندازه حجمی مختلف نظیر ۱۰۰ سی سی و ۲۵۰ سی سی و ۶۰۰ سی سی و … ساخته می شود.

ارلن مایر

۷. قیف 

از دیگر لوازم به منظور آشنایی با وسایل آزمایشگاه قیف است که به منظور منتقل کردن راحت تر مایعات به ظرف دیگر مورد استفاده قرار گرفته می شود که در اشکال مختلفی و به شکل پلاستیکی یا شیشه وجود دارند که بر اساس مایعی که داخل آن ریخته می شود در شکل های مختلف قابل خریداری است.

قیف

۸. دکانتور یا قیف جدا کننده 

از این وسیله آزمایشگاهی برای جدا کردن مایعات مخلوط نشدنی نظیر آب و نفت استفاده می شود.

قیف جدا کننده

۹. شیشه ساعت 

از شیشه ساعت برای تبخیر سریع محلول ها و مایعات استفاده می شود.

شیشه ساعت

۱۰. بوته چینی 

به منظور آشنایی با وسایل آزمایشگاه بوته چینی وسیله ای چینی یا فلزی است که برای ذوب کردن و سوزاندن مواد از آن استفاده می گردد و این وسیله را به کمک انبر یا پنس بوته می توانید بردارید و روی سه پایه و مثلث نسوز قرار دهید.

بوته چینی

۱۱. خشک کن یا دسیکاتور 

از این وسیله آزمایشگاهی برای خشک کردن مواد یا محفوظ ماندن از خطر جذب گاز استفاده می گردد.

خشک کن

۱۲. کپسول چینی 

از کپسول چینی برای تبخیر سریع محلول ها و مایعات استفاده می شود همچنین می توانید برای ذوب کردن مواد نیز از این وسیله آزمایشگاهی استفاده نمایید.

کپسول چینی

۱۳. چراغ بونزن یا چراغ گازی 

این چراغ به یاد مخترع آن بونزن نامگذاری شده است، این نوع چراغ جهت ایجاد شعله مورد استفاده قرار گرفته می شود، که به آن یک شلنگ گاز از کپسول متصل است، چراغ بونزن دارای دو شیر تنظیم هوا و گاز است که به منظور کنترل شعله هر دو شیر باید به میزان مناسب تنظیم شوند و از فندک یا کبریت برای روشن کردن آن می تواند استفاده کرد، این چراغ دارای دریچه هوا است و در صورتی که از آن استفاده نمی کنید باید دریچه هوا را ببندید تا آتش سرد و زرد رنگ شود.

 آشنایی با وسایل آزمایشگاه

۱۴. چراغ الکلی 

از این وسیله گاهی می توان به جای چراغ گازی استفاده کرد قبل از استفاده از چراغ الکلی باید فتیله را تا حدی در آورید تا بخارهای الکل بیرون برود و چراغ منفجر نشود.

چراغ الکلی

۱۵. قاشقک 

قاشقک که به اسپاتول یا کاردک نیز معروف می باشد وسیله ای چینی یا فلزی است که برای برداشتن مواد جامد از درون ظرفی و انتقال به ظرفی دیگر از آن استفاده می شود.

قاشقک

۱۶. آبفشان 

این ظرف حاوی آب مقطر است که برای شستن رسوب یا افزودن آب مقطر از آن استفاده می شود.

آبفشان

۱۷. همزن شیشه ای 

در این بخش از آشنایی با وسایل آزمایشگاه به معرفی همزن شیشه ای می پردازیم که این وسیله آزمایشگاهی میله شیشه ای تو پری است که برای مخلوط کردن محلول ها و یکنواخت کردن گرمای یک محل از آن استفاده می شود.

همزن

۱۸. هاون چینی 

برای له کردن و ساییدن مواد از هاون چینی استفاده می گردد توجه داشته باشید که نباید دسته هاون را درون هاون بکوبید.

هاون

۱۹. بورت 

از انواع وسایلی است که برای برداشتن و اندازه گیری حجم مشخصی از مایعات از آن استفاده می شود. از متداول ترین نوع بورت می توان به بورت شیردار اشاره کرد که این وسیله آزمایشگاهی بر اساس میلی لیتر از ۰ تا ۱۰۰ درجه بندی می شود که دمای ۰ درجه در قسمت بالایی آن و دمای ۱۰۰ درجه در قسمت پایینی این وسیله قرار دارد.

معرفی انواع وسایل آزمایشگاهی

۲۰. بالن ته گرد 

از این نوع بالن به منظور حرارت دادن، تقطیر و نگهداری مایعات مورد استفاده قرار گرفته می شود و به خاطر اینکه مایع در داخل آن به شکل یکنواخت حرارت داده شود انتهای این نوع وسیله آزمایشگاهی گرد است به همین منظور جهت فرآیند های حرارتی از جمله تقطیر بیشتر از این نوع لوازم استفاده می شود، این نوع بالون در برابر شکستن تحت شرایط خلا مقاومت بیشتر از خود نشان می دهند، این وسیله آزمایشگاهی در اندازه های حجمی مختلف نظیر ۱۰۰ سی سی و ۲۵۰ سی سی و ۶۰۰ سی سی و … موجود است.

بالن ته گرد

۲۱. بالن ته صاف 

از بالن ته صاف برای نگهداری مواد استفاده می شود و کاربرد این وسیله آزمایشگاهی مشابه ارلن مایر است و در اندازه حجمی مختلف نظیر ۱۰۰ سی سی و ۲۵۰ سی سی و ۶۰۰ سی سی و … موجود است.

بالن ته صاف

۲۲. بالن تقطیر 

این نوع بالن در اصل نوعی بالن ته گرد با لوله کناری است، یک لوله باریک در دهانه آن قرار دارد که این نوع بالون جهت تقطیر مایعات بر طبق نقطه جوش مورد استفاده قرار گرفته می شود که کاربرد آن مشابه بالن ته گرد می باشد و از لوله کناری آن برای خارج کردن مواد گازی استفاده می شود.

بالن تقطیر

۲۳. بالن حجم سنجی 

در این مرحله از  شناخت وسایل آزمایشگاه به معرفی بالن حجم سنجی یا بالن ژوژه می پردازیم که از این وسیله برای رقیق کردن محلول ها و یا تهیه محلول های استاندارد استفاده می گردد، این بالن ته صاف با دهانه بلند دارد که به منظور سنجش دقیق میزان حجم یک مایع مورد استفاده قرار گرفته می شود که در دهانه خود یک خط نشان دارد که نشان دهنده میزان مورد نیاز مایع جهت رسیدن به حجم آن بالون است.

بالن حجم سنجی

۲۴. پی پت 

برای برداشتن حجم مشخصی از مایعات از پی پت استفاده می شود و این نوع وسیله آزمایشگاهی دارای دو نوع مختلف نظیر حباب دار و ساده است و برای پر کردن آن بهتر است از پووار استفاده نمایید.

پی پت

۲۵. پی پت پمپ یا پووار 

از پی پت پمپ برای مکش استفاده می شود و اگر مواد سمی هستند باید قبل از استفاده از پووار از سالم بودن آن مطمئن شوید و آن را با آب امتحان کنید.
نحوه استفاده از این وسیله آزمایشگاهی بدین صورت است که از دکمه A برای خالی کردن هوای داخلی پووار استفاده می شود و از دکمه S برای مکش مواد سمی استفاده می گردد. همچنین برای خالی کردن مواد مکش شده می توانید از دکمه E استفاده نمایید.

پووار

۲۶. استوانه مدرج 

این مدل استوانه دارای پایه است و بر خلاف بورت و پی پت درجه بندی آن از قسمت پایین شروع می شود و از استوانه مدرج برای اندازه گیری حجم مشخصی از محلول ها استفاده می گردد. از این وسیله همچنین برای تعیین حجم اجسام جامد بی شکل نیز استفاده می شود.

استوانه مدرج

۲۷. گیلاس مدرج 

از این وسیله آزمایشگاهی برای برداشتن حجم مشخصی از مایعات و پر کردن استوانه مدرج و بورت استفاده می گردد.

گیلاس مدرج

۲۸. قطره چکان 

در این مرحله از آشنایی با وسایل آزمایشگاه به معرفی قطره چکان می پردازیم، این وسیله دارای یک لوله شیشه ای باریک می باشد که به منظور مکش مایعات به داخل قطره چکان در قسمت بالای آن حبابی لاستیکی کار گذاشته شده است و همچنین با کمک این وسیله می توان مایعات را به شکل کم کم به محلول اضافه کرد که در ازمایش های تیتراسیون این نوع وسیله کاربرد فراوانی دارد.

قطره چکان

۲۹. سرد کننده یا مبرد 

برای سرد کردن بخار ناشی از تبخیر مایعات از مبرد استفاده می شود همچنین این وسیله روی دستگاه تقطیر بسته می شود.

مبرد

۳۰. مثلث نسوز

این وسیله آزمایشگاهی مثلثی فلزی است که از ۳ قطعه روکش چینی نسوز ساخته شده است و از آن می توانید برای نگهداری بوته چینی در هنگام گرم کردن استفاده نمایید.

مثلث نسوز

۳۱. سوهان 

از این وسیله آزمایشگاهی برای بریدن شیشه های تو خالی و صاف کردن قسمت تیز شیشه ها استفاده می گردد.

سوهان

۳۲. گیره حلقه ای 

از این وسیله برای قرار دادن قیف استفاده می شود همچنین می توانید به جای سه پایه از گیره حلقه ای برای نگهداری بالن و … استفاده نمایید.

گیره حلقه

۳۳. ظرف پتری یا پلیت 

برای نگهداری محلول ها و نمونه های میکروبی از ظرف پتری استفاده می شود.

ظرف پتری

۳۴. گیره کوره

این وسیله آزمایشگاهی به شکل قیچی است و برای برداشتن بوته داغ از داخل کوره و نمونه ها از آن استفاده می شود.

گیره کور

۳۵. میله و پایه 

برای نگهداری وسایل به همراه گیره از این وسیله استفاده می شود.

 آشنایی با وسایل آزمایشگاه و کاربرد هر کدام

۳۶. گیره 

از این وسیله آزمایشگاهی برای نگهداری اغلب وسایل نظیر ارلن مایر و بالن و … بر روی میله و پایه استفاده می شود.

گیره آزمایشگاهی

۳۷. گیره بورت 

از این وسیله آزمایشگاهی برای نگهداری وسایلی نظیر بورت و دماسنج و … استفاده می گردد.

آشنایی با وسایل آزمایشگاه ضروری

۳۸. سه پایه 

برای قرار دادن ظرف های که ته صاف هستند نظیر ارلن مایر و بشر و … به صورت غیر مستقیم روی آتش از سه پایه استفاده می شود و باید روی این وسیله توری نسوز یا مثلث نسوز قرار داده شود.

سه پایه

۳۹. توری نسوز

برای جلوگیری از تماس مستقیم حرارت آتش با ظرفی که تمایل دارید آن را گرم کنید از توری نسوز استفاده می شود که توری را باید زیر ظرف قرار دهید و در وسط توری نسوز ماده ای سفید رنگ به نام ازبست قرار دارد.

توری نسوز

۴۰. پنس 

پنس وسیله ای ساده و بسیار کاربردی است که در آشنایی با وسایل آزمایشگاه باید بدانید که این وسیله که برای برداشتن و نگه داشتن مقدار کمی از ماده جامد روی آتش و … مورد استفاده قرار می گیرد.

 آشنایی با وسایل آزمایشگاه و کاربرد هر کدام

۴۱. هود آزمایشگاهی 

نوعی تهویه محفظه دار یکی دیگر از وسایل مورد استفاده برای انجام آزمایش هایی مختلفی در آزمایشگاه می باشد که تولید گاز سمی می کنند و در آشنایی با این وسیله باید بدانید که بخارهای سمی به کمک وسیله تهویه موجود در آن به هوای بیرون از آزمایشگاه انتقال پیدا کنند.

هود

۴۲. کوره 

یکی دیگر از وسایل آزمایشگاه که باید با آن آشنایی پیدا کنید کوره می باشد که از آن برای گرم کردن مواد به مدت طولانی استفاده می شود.

کوره

۴۳. درپوش 

در این بخش از آشنایی با وسایل آزمایشگاه به معرفی درپوش می پردازیم که این وسیله به صورت لاستیکی یا چوب پنبه ای موجود است و برای بستن سر لوله آزمایش و بالن و … از آن استفاده می شود.

درپوش

۴۴. لوله رابط 

لوله ای از جنس شیشه است که اگر آن را روی آتش گرم کنید به راحتی خم می شود و از لوله رابط برای وصل کردن ظرف ها استفاده می شود.

۴۵. کاغذ صافی 

این نوع کاغذ به شکل دایره است و برای جداسازی مواد جامد از مخلوط ها از آن استفاده می شود توجه داشته باشید که کاغذ صافی را باید روی قیف قرار دهید سپس مواد جامد را از مخلوط ها جدا سازید.

کاغذ صافی

۴۷. دماسنج و گیره مخصوص دماسنج 

دماسنج برای اندازه گیری دقیق درجه حرارت کاربرد دارد همچنین برای متصل کردن دماسنج به میله و پایه می توانید از گیره مخصوص دماسنج استفاده نمایید.

دماسنج

۴۸. پیپت

پیپت ها به منظور اندازه گیری دقیق حجم یک مایع و منتقل کردن آن به ظرف دیگر مورد استفاده قرار گرفته می شود که دو نوع پر کاربرد از این نوع وسیله پیپ مدرج و حبابدار می باشد که انواع دیگر آن شامل :

  • «میکرو پیپت جابجایی هوا» (Air Displacement Micropipettes)
  • «پیپت الکترونیکی» (Electronic Pipette)
  • پیپت جابجایی مثبت» (Positive Displacement Pipette)
  • «پیپت پاستور» (Pasteur Pipette)
  • «پیپت ون اسلیک» (Van Slyke Pipette)
  • «میکروپیپت شیشه‌ای» (Glass Micropipette)

آشنایی با وسایل آزمایشگاه

۴۹. انبرک

به منظور گرفتن وسایلی که لمس و همچنین حمل آن با دست خطراتی را به وجود می آورد از انبرک استفاده می شود که جهت حمل بشر یا لوله های آزمایشگاهی انبرک های مخصوصی وجود دارند.

لوازم آزمایشگاه و کاربرد آن

ضمن سپاس از همراهی شما عزیزان، در این مطلب با نام و نحوه کاربرد وسایل آزمایشگاهی آشنا شدید که امیدواریم با کمک این مطلب بتوانید به راحتی با وسایل آزمایشگاه آشنایی پیدا کنید. در صورت تمایل می توانید برای مطالعه انواع مطالب مربوط به دانستنی های علمی کلیک کنید.

 

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۲ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *