دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

نشانه های افراد باهوش و نابغه را بهتر بشناسید

  • سمیه نیک فرجام
  • ۱۹ خرداد ۱۳۹۸
  • ۰

تحقیقاتی دانشمندان بر روی افراد باهوش انجام داده اند نشان می دهد که این افراد دارای نشانه هایی هستند. از جمله نشان های افراد باهوش داشتن تسلط بالا در برقراری روابط بین فردی و توانمندی های ذاتی است.

همانطور که می دانید هوش افراد را می توان از طریق معیاری با نام بهره هوشی محاسبه کرد و از آن با عنوان بهره هوشی افراد نام برده می شود. بهره هوشی در افراد دارای نمراتی است که افراد در آزمون های سنجش هوش کسب می کنند. اما خصوصیات افراد باهوش علاوه بر سنجش بهره هوشی آن ها دارای شاخص ها و معیارهای دیگری است که در این بخش بیشتر در رابطه با آن و تشخیص این دسته از افراد توضیح خواهیم داد.

شناسایی نشانه های افراد باهوش

آشنایی با نشانه های افراد باهوش

داشتن هوش می تواند در زمینه های مختلفی باشد و هر یک از افراد در انجام فعالیت های خاصی دارای بهره هوشی بالا هستند و در برخی از موارد نیز می توانند در مجموعه ای از رفتارها دارای نمره بالایی باشند و توانایی خاص خواهند داشت. به طور کلی افراد در یکی از زمینه های زیر دارای توانمندی و بهره هوشی هستند:

  • عملیات ریاضی
  • عملیات و دانش فیزیکی
  • زبانی
  • تصویری
  • درون فردی
  • میان فردی
  • هیجانی
  • موسیقی
  • طبیعت گرایی

در اینجا بهتر است تا ابتدا با تعریفی از هوش شروع کنیم و بعد به سراغ نشانه های افراد باهوش برای تشخیص این گروه از افراد برویم.

افراد باهوش را بشناسید

هوش یکی توانایی ذهنی دارای قابلیت های متنوع نظیر استدلال، حل مسئله، برنامه ریزی، تفکر انتزاعی و یادگیری است که انجام این فرایندهای فکری در افراد نشان دهنده میزان و توانمندی هوش در آن ها است.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

خلاقیت:

یکی از ویژگی های مهمی که در افراد باهوش به چشم می خورد وجود توانایی خلاقیت و خیال پردازی است این افراد می توانند در زمینه فعالیت های مختلف موسیقی، هنر و … از خود نبوغ و خلاقیت های مهمی را ارائه دهند.

متفاوت بودن:

خواه ناخواه این افراد دارای تفاوت هایی با سایرین هستند که شناسایی این تفاوت ها می تواند عاملی بر تشخیص این دسته از افراد باشد. اغلب افراد باهوش دارای نوع نگاه و نگرشی مثبت نسبت به زندگی هستند و همواره در ذهن خود برای مسائل پیرامونشان راه حل هایی دارند. این امر یکی از ویژگی های افراد باهوش محسوب می شود.

شنیدن:

قدرت شنیدن در این افراد بسیار بالا است و بیش از آنکه حرف بزنند گوش می دهند و از این طریق است که دانسته های متعددی دارند و کسب می کنند. زیرا با شنیدن می توانند همواره اطلاعات مهمی را دریافت کنند و آن را در ذهن خود تجزیه و تحلیل می کنند.

افراد باهوش کدام اند

فراز از خواب:

از دیگر نشانه های افراد باهوش که بسیار مهم و خاص است عدم علاقه این افراد به خوابیدن است و این دسته از افراد خوابیدن را فعالیت بیهوده و بی ارزش می دانند و سعی می کنند تا کمتر وقت خود را صرف خوابیدن کنند.

در طول روز با داشتن برنامه ریزی های دقیق سعی می کنند تا بهترین و بیشترین استفاده را از زمان خود داشته باشند.

دوری از روابط اجتماعی:

در نوع برقراری روابط اجتماعی افراد باهوش به دو دسته علاقه مند به برقراری روابط اجتماعی و عدم برقراری ارتباط اجتماعی تقسیم می شوند. افرادی که به اینگونه از روابط علاقه نشان می دهند دارای هوش اجتماعی نیز هستند اما دسته دیگر فقط به لحاظ IQ دارای بهره هوشی بالا هستند.

تعریف هوش هیجانی و راه های برای افزایش آن نشان می دهد که هوش هیجانی دارای چه تعابیری و چگونه می توان آن را در خود افزایش داد.

آزادی خواه:

این افراد دوست دارند تا انجام کارهای مورد علاقه خود آزادی عمل داشته باشند و این امر را به سایر امور نیز تعمیم می دهند. اغلب این افراد میان نژادهای مختلف تفاوتی قائل نیستند و افراد را بر اساس نبوغ و کشفیات آن ها مورد بررسی قرار می دهند.

افراد باهوش

چپ دستی:

یکی از ویژگی های افراد باهوش چپ دستی است که از گذشته رایج بوده است و به اشتباه آن را به عنوان یکی از ویژگی های اصلی در نظر گرفته اند. در حالی که این امر می تواند نوعی توانمندی حساب شود اما نمی تواند عامل اصلی باهوش بودن در افراد به شما آید.

لاغر بودن:

شاید یکی از نشانه های جالب توجه در این دسته از افراد لاغر بودن آنها است که بسیار جالب است زیرا این افراد دچار کم اشتهایی هستند و یا سعی دارند تغذیه ای مناسب برای خودشان داشته باشند.

پوشیدن لباس تکراری:

یکی از عادت هایی که در افراد باهوش وجود دارد و به عنوان نشانه های افراد باهوش در نظر گرفته می شود عدم توجه آنها به ظاهر است و به همین دلیل است که این افراد دارای لباس های تکراری و نامرتب هستند.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *