دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

مزایا و خواص پودر سنجد که شما را شگفت زده می کند!

  • زهرا خانزاده
  • ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰
  • ۰

در این نوشتار به معرفی خواص پودر سنجد می پردازیم. در طب سنتی و حتی در روایات اسلامی بر مصرف سنجد توصیه شده است، زیرا دارای مزایای درمانی زیادی می باشد.

سنجد دارای مقادیر زیادی فیبر می باشد و برای رفع گرسنگی مفید است و هسته آن سرشار از کلسیم می باشد، به همین دلیل برای تقویت و استحکام استخوان موثر می باشد. برای بهره مندی از فواید میوه سنجد، بهتر است آن را به همراه پوست و هسته پودر کنید و آن را میل نمایید. در ادامه می توانید با خواص پودر سنجد آشنا شوید.

درمان بیماری ها با پودر سنجد

خواص پودر سنجد را بهتر بشناسید

۱. پودر سنجد به خاطر داشتن کلسیم فراوان، غضروف ساز می باشد. به تقویت و استحکام استخوان ها کمک می کند و همچنین ترک و شکستگی استخوان ها و مفاصل التیام می بخشد. به همین دلیل در طب سنتی و برخی روایات برای بیماران مبتلا به پوکی استخوان، آرتروز و روماتیسم، مصرف سنجد آسیاب شده، توصیه گردیده است.

امام صادق(ع) در رابطه با خواص سنجد چنین بیان فرموده اند که:

“پوست سنجد برای پوست بدن، قسمت وسط آن برای گوشت و هسته آن برای استخوان مفید است. در عین حال کلیه ها را گرم می کند و معده را پاک می سازد، مایه ایمنی از بواسیر و تقطیر البول است، ساق پار قوی می کند و جذام را به کلی ریشه کن می کند”.

خواص درمانی پودر سنجد

  •  آرون گروپس

۲. یکی از راه های درمان خانگی کمردرد استفاده از پودر سنجد می باشد.

۳. مزیت دیگر استفاده از سنجد یا پودر سنجد، از بین بردن تب می باشد.

در برخی روایات آماده است که حضرت رضا(ع) از از پدران بزرگوارشان نقل نموده اند، که حضرت حسین(ع) بیان فرموده اند:

“دَخَلَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه وآله وسلم عَلی عَلِیِّ بْنِ أبی طالِبٍ‏ علیه السلام وَ هُوَ مَحْمُومٌ فَأَمَرَهُ بِأَکْلِ الْغَبیراءِ : روزی رسول خدا(ص) بر پدرم علی بن ابی طالب(ع) وارد شد، در حالی که پدر تب داشت، دستور داد تا پدرم سنجد تناول کند”.

۴. مصرف سنجد نیاز بدن به ویتامین C و k را تامین می کند. علاوه بر آن پودر سنجد حاوی آنتی اکسیدان می باشد و خاصیت ضد التهابی دارد، از این رو با سموم معده و روده مقابله کرده و التهابات آن ها را درمان می کند، علاوه بر آن سبب تقویت دستگاه گوارش به خصوص معده می شود. مصرف آن ضد نفخ و بادشکن است. باعث گرم شدن کلیه ها می گردد و التهاب های مزمن و حاد را بهبود می بخشد. بنابراین پودر سنجد برای درمان مشکلات گوارشی بسیار مفید می باشد.

مزایای پودر سنجد

۵. یکی دیگر از خواص پودر سنجد درمان سردرد های میگرنی می باشد. همچنین سبب تسکین سردردهای  مزاج سرد(بلغمی و سوداوی) نیز می شود.

۶. مصرف پودر سنجد برای تقویت قلب مفید است.

۷ـ سنجد کالری کمی دارد و سرشار از کلسیم و فیبر می باشد، به همین خاطر مصرف آن، خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش می دهد و مصرف آن برای افراد میانسال و کهنسال توصیه می گردد و استفاده از آن برای مادران در زمان شیردهی باعث تقویت ذهن نوزاد می شود.

براساس تحقیقات صورت گرفته، چهارمین عامل که باعث مرگ و میر افراد در جهان می گردد، ابتلا به پوکی استخوان می باشد، چرا که آمارها نشان می دهد در افراد بزرگ تر از ۲۵ سال، از هر چهار نفر، یک نفر مبتلا به این بیماری می باشد. بنابراین برای درمان این بیماری و همچنین جلوگیری از آلزایمر می توانید، از معجون پودر سنجد استفاده کنید، که دستور تهیه آن به این صورت است که، سنجد آسیاب شده(یک قاشق غذا خوری) را با شیر(یک لیوان) مخلوط کنید و عسل(یک قاشق غذاخوری) را به آن اضافه کنید و به عنوان میان وعده نوش جان کنید. تقریبا به مدت ۷۰ روز و در طول روز یک مرتبه، این نوشیدنی را تهیه و میل نماید.

خواص پودر سنجد

آشنایی با فواید دیگر سنجد

سنجد و پودر آن، خواص زیادی برای سلامت بدن و نیز زیبایی پوست و مو دارد و در روایات زیادی از معصومین (ع) در مورد مزایای استفاده از آن اینطور آمده که گوشت سنجد گوشت می آورد، استخوان آن برای استخوان مفید بوده و نیز پوسته آن پوست می رویاند. در اینجا می توانید با برخی دیگر از خاصیت های بی نظیر سنجد آشنا شوید.

پیشگیری از سرطان

آنتی اکسیدان موجود در سنجد یک ماده ضد سرطان قوی بوده که با رادیکال های آزاد مبارزه کرده و از ابتلا به بیماری سرطان پیشگیری خواهد کرد.

تقویت سیسم ایمنی بدن

پودر سنجد سرشار از ویتامین C است، از این رو مصرف این ماده غذایی به منظور تقویت سیستم ایمنی بسیار موثر می باشد و با مصرف روزانه آن می توانید از مبتلا شدن به بیماری های مختلف جلوگیری کنید.

چاقی و پر شدن صورت

به منظور داشتن صورت پُر حتما نیازی به پروتز ندارید، بلکه با بسیاری از روشهای طبیعی ساده در منزل می توانید این کار را انجام دهید. استفاده از ترکیب پودر سنجد و آب و یا مخلوط سنجد با شیر، عسل و کنجد و نوشیدن آن می تواند معجونی عالی برای این منظور باشد.

فواید پودر سنجد

رفع مشکلات کلیوی

با استفاده از پودر سنجد می توان، می توان عفونت های مجاری ادرار در زنان را درمان و کنترل کرد، بنابراین استفاده از آن برای افرادی که مشکل دفع ادرار دارند، بسیار مفید است.

بهبود عفونت ریه

یک درمان خانگی موثر برای بهبود عفونت ویروسی در دستگاه تنفسی و مجاری ادرار استفاده از مخلوط پودر سنجد با شیر می باشد.

پاکسازی روده

پودر سنجد همچنین به منظور دفع سموم موجود در معده و روده (کرم روده) مفید است؛ مصرف این ماده غذایی به دلیل خاصیت های بی شماری که دارد معده و روده را پاکسازی کرده و ویتامین K موجود در آن از خونریزی جلوگیری می کند.

خاصیت پودر سنجد

علاوه بر خواص پودر سنجد که در مطلب بالا به آن اشاره کردیم، می توانید سنجد را با مقداری روغن زیتون بپزید و برای درمان خارش پوست، تقویت رشد مو و همچنین تسکین درد مفاصل استفاده نمایید. جوشانده برگ درخت سنجد نیز به درمان اسهال، به خصوص اسهال کودکان کمک می کند. همچنین از گل درخت سنجد، برای التیام و ترمیم زخم ها استفاده می شود.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *