دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

درمان سوختگی پای کودک با روش های خانگی

  • فاطمه میرزایی
  • ۹ آبان ۱۴۰۱
  • ۰

پوست کودکان بسیار حساس بوده، بنابراین تعویض دیر به دیر پوشک می تواند موجب ایجاد سوختگی در پای کودک شود. در این مطلب شما را با روش هایی مفید و خانگی برای درمان سوختگی پای کودک آشنا خواهیم کرد.

سوختگی پا کودک از شایع ترین مشکلات مربوط به دوران نوزادی می باشد که طی آن کودک احساس بی قراری زیادی دارد و حتی خواب وی را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. این عارضه پوستی در ناحیه پوشک نوزاد ایجاد شده و با علائمی مثل التهاب و قرمزی پوست همراه است که در صورت عدم درمان، منجر به بروز بیماری های عفونی و قارچی پوست در نوزاد می شود. در ادامه چگونگی درمان سوختگی پای کودک با روش های خانگی را به شما معرفی خواهیم کرد.

درمان سوختگی پای کودک با روش های خانگی

اغلب نوزادان معمولا به دلیل تماس پوست بدنشان با ادرار و مدفوع دچار سوختگی می شوند، این سوختگی که معمولا در ناحیه کشاله ران اتفاق می افتد، برای کودک بسیار آزار دهنده و زجر آور است؛ از این رو لازم است از تعویض دیر به دیر کودک پرهیز کنید و همچنین ناحیه ای را که در معرض سوختگی قرار دارد را خوب تمیز کرده و خشک نگه دارید؛ امروزه یکی از دلایل تشدید سوختگی پای نوزاد، استفاده از پوشک های یکبار مصرف امروزی می باشد، بنابراین استفاده از پارچه های نخی نرم به جای پوشک به منظور جلوگیری از سوختگی پای کودک مفید می باشد. در ادامه شما را با درمان سوختگی پای کودک به روش خانگی آشنا خواهیم کرد.

درمان سنتی سوختگی پای کودک

دلایل سوختگی پای نوزاد

یکی از دلایل سوختگی پای نوزادان، باکتری هایی است که در ادرار کودکان و نوزادان وجود دارد. از این رو در صورت تعویض دیر به دیر پوشک نوزادان، به دلیل تماس طولانی با پوست بدن، باعث خشکی و قرمزی پوست و در نتیجه ایجاد زخم شده که در موارد شدید و عفونی می تواند بسیار خطرناک باشد. بنابراین لازم است، این نوع سوختگی ها را جدی بگیرید. در اینجا، به برخی از علت های ایجاد سوختگی پای کودک اشاره کرده ایم.

  • حساسیت نوزاد به پوشک
  • تعویض طولانی مدت پوشک
  • محکم بستن پوشک نوزادان
  • استفاده از مواد شوینده قوی و حساسیت زا با پوست کودک
  • آب و هوای مرطوب و گرم
  • ابتلا به برخی از بیماری ها مثل اسهال ویروسی و نیز دندان در آوردن کودک
  • ناسازگاری نوزاد شیر خوار با رژیم غذایی نا مناسب مادر

درمان خانگی سوختگی پای کودکان

سوختگی پای کودک که با عوارضی مانند قرمزی، خارش و نا آرامی و درد برای کودک همراه است، در طولانی مدت می تواند منجر به بیماری های عفونی و قارچی شده و در نتیجه درمان طولانی مدت و زجر آوری را برای کودک و والدین وی می تواند به همراه داشته باشد. از این رو نباید به این مشکل کم توجهی کرد و درمان آن را نادیده گرفت. با انجام برخی از اقدامات ساده خانگی که در زیر به آن اشاره کرده ایم، همچنین رعایت نکات بهداشتی می توانید تا حدی این مشکل را برطرف نمایید و یا از بروز آن پیشگیری کنید.

درمان سوختگی پای کودک

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

پای نوزاد را همیشه خشک نگه دارید. اگر چه استفاده از پودر های بچه در این زمینه کارایی دارد، اما لازم است بدانید که این پودرها برای خشک کردن نوزاد در هنگام ادرار و یا مدفوع کردن مناسب نیست و همچنین برای ریه نوزاد ضرر دارد، بنابراین بهتر است از آن استفاده نکنید.

در مواردی که علت سوختگی به دلیل حساسیت است، برای خشک و تمیز کردن کودک، استفاده از صابون های بدون بو و عطر پیشنهاد مناسبی است.

بعد از هر بار عوض کردن بچه، برای مدتی وی را باز نگه دارید تا پوست کمی هوا بخورد، زیرا در مجاورت هوا قرار گرفتن موجب بهبود سریع آن می شود.

درمان خانگی سوختگی پای کودک

شست و شوی به موقع کودک، همچنین استفاده از پارچه های نخی به جای پوشک و نیز پوشاندن کودک با شلوار نخی اقدام مؤثری در جهت کاهش سوختگی می باشد.

مخلوط  وازلین بدون بو و ژل طبیعی آلوئه ورا نیز برای بهبود سوختگی های ناشی از پوشک پیشنهاد مناسب و مفیدی می باشد که در رابطه با مصرف هر نوع داروی خانگی بهتر است ابتدا با پزشک مشورت نمایید.

شست و شوی پای کودک با جوشانده برگ درخت زیتون نیز یکی دیگر از روش های درمان سوختگی پای کودک به روش خانگی می باشد که برای این منظور می توانید به اندازه یک مشت از برگ زیتون تلخ را در ۲ یا ۳ لیتر آب در حال جوش بریزید و سپس بعد از سرد شدن، آن را از صافی عبور داده و استفاده نمایید. گفته می شود برگ زیتون تلخ برای درمان خانگی زخم مفید می باشد.

یک نوع درمان سوختگی پا کودک به روش سنتی، استفاده از روغن نارگیل و یا روغن زیتون و مالیدن آن به محل آسیب دیده بدن نوزاد است که این امر موجب ایجاد احساس آرامش در کودک می شود.

درمان خانگی برای سوختگی پای نوزاد

از قدیم، استفاده از عسل به عنوان یکی از درمانهای خانگی برای مشکلات پوستی و بهبود سوختگی ها کاربرد داشته است، حال می توانید عسل را به تنهایی استفاده کنید یا اینکه آن را با ماست مخلوط کنید و بر روی ناحیه سوختگی استفاده نمایید و بعد از حدود ۱۵ دقیقه آن را شست و شو دهید، استفاده از این روش تا زمانی که سوختگی پای نوزاد از بین برود را انجام دهید.

یک راه حل خانگی دیگر برای تسکین سوختگی پای نوزادان استفاده از نشاسته برای این منظور می باشد که نتایج مطلوبی می تواند داشته باشد، حال می توانید مقداری نشاسته را با آرد تفت داده شده و مقداری کرم A و D افزوده و بعد از مخلوط کردن آنها با هم، ترکیب بدست آمده را روی ناحیه سوختگی بمالید تا سوختگی برطرف شود.

یکی از روش های دیگر که در قدیم نیز مرسوم بوده است، درمان سوختگی پای نوزاد به وسیله شیر مادر می باشد که بسیار کارساز است. به طور کلی شیر مادر برای نوزاد فواید بسیاری داشته و در درمان سوختگی پای کودک نیز تاثیر شگفت انگیزی می تواند داشته باشد.

بهبود سوختگی پای نوزاد

پیشگیری از سوختگی پای نوزاد

روشهای ساده و راحتی به منظور پیشگیری از سوختگی پای نوزادان وجود دارد که با رعایت آنها تا حد زیادی می توانید نوزاد خود را از ابتلا به بیماریها و مشکلات مختلف در امان نگهدارید.

  • استفاده نکردن زیاد از شوینده ها برای شست و شوی نوزاد
  • استفاده از مرطوب کننده ها و روغن های گیاهی مناسب پوست کودکان برای مرطوب کردن پای نوزاد
  • استفاده از پوشک های مناسب و گیاهی
  • تعویض به موقع و زود به زود پوشک نوزاد، همچنین دقایقی در طول روز، نوزادتان را بدون پوشک بگذارید تا کمی پوست پای نوزاد هوا بخورد.
  • از سفت بستن پوشک نوزادتان خودداری کنید.
  • همچنین نباید هر نوع غذایی به کودک بدهد، ضمن اینکه در صورت شیرخوار بودن نوزاد از دادن غذاهای مسهل خودداری شود.

درمانهای سوختگی پای نوزاد

با رعایت این روشها تا حد زیادی از سوختگی پای نوزادان جلوگیری می شود، اگر باز هم نوزادتان دچار سوختگی پا می شود باید حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید تا این مشکل به طور جدی بررسی شود.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *