دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

ماست ماده غذایی با ارزش با خواص درمانی متعدد

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۶ مهر ۱۴۰۰
  • ۰

ماست یکی از محصولات لبنی شناخته شده در سراسر دنیا می باشد. وجود ریزمغذی های ضروری بدن در ماست, باعث شده است این محصول لبنی فواید زیادی برای سلامتی داشته باشد. از مهمترین خواص ماست, می توان به پیشگیری از پوکی استخوان اشاره کرد.

ماست یکی از پرکاربردترین فرآورده های لبنی به شمار می رود که از گذشته طرافداران بی شماری دارد. افرادی که از این فرآورده لبنی استفاده می کنند پروتئین حیوانی, کلسیم، ویتامین B-2، ویتامین B-12، پتاسیم، و منیزیم دریافت می کنند. از این رو ماست فواید زیادی برای سلامتی بدن دارد. در این مطلب با خواص ماست و فواید دارویی آن آشنا می شویم.

موثرترین مزایا و خواص ماست

خواص ماست

ماست یکی از منابع پروبیوتیک ها می باشد. پروبیوتیک یکی از انواع باکتری های مفید موجود در دستگاه گوارش انسان است. تحقیقات زیادی نشان داده است مواد حاوی پروبیوتیک به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کنند و موجب ترویج سلامتی دستگاه گوارش بدن می شوند. فواید بی شمار ماست سبب شده است این ماده غذایی به یکی از مواد غذایی که روزانه مصرف می شود, تبدیل شود. در این قسمت به پنج تا از مهمترین مزایای مصرف روزانه ماست می پردازیم.

  • ماست به عملکرد روده ها کمک می کند.

برخی شواهد حاکی از آن است که ماست می تواند عملکرد روده ها را بهبود ببخشد و به رفع برخی از شرایط دستگاه گوارش مانند عدم تحمل لاکتوز, یبوست, اسهال, سرطان روده بزرگ, بیماری های التهابی روده و عفونت هلیکوباکتر پیلوری کمک کند. این خاصیت ماست ناشی از تغییرات در میکروفلور روده و تقویت سیستم ایمنی بدن و … است.

  • برخی از پروبیوتیک های موجود در ماست, سیستم ایمنی بدن را تقویت می کنند.

ماست حاوی دو نوع پروبیوتیک به نام های اکتوباسیلوس و بیفیدوباکتریوم است که این دو پروبیوتیک در داروهای درمانی عفونت هلیکوباکتر پیلوری یافت می شوند. بنابراین ماست جهت بهبود این بیماری موثر است. این بیماری سبب عفونت در معده و قسمت فوقانی روده کوچک می شود و منجر به ایجاد زخم شده و خطر ابتلا به سرطان معده را افزایش می دهد. برخی دیگر از مزایای پروبیوتیک در ماست عبارت است از: بهبود بیماری های التهابی روده, تقویت سیستم ایمنی بدن, تفویت سیستم دفاعی بدن در مقابله با عفونت ها, کاهش ۲۰درصدی عفونت های دستگاه گوارش و دستگاه تنفسی.

  • ماست در درمان عفونت های واژن موثر است.

مخمر یکی از عفونت های واژینال در زنان مبتلا به دیابت می باشد. برخی بررسی ها بر روی زنان مبتلا به دیابت نشان داده است که پی اچ واژینال زنانی که ماست مصرف می کردند, کاهش یافته است. همچنین کاهش عفونت در این زنان گزارش شده است. برنابرین به زنانی که دچار عفونت واژن می شوند, توصیه می شود به طور مرتب ماست مصرف کنند.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

خواص ماست

  • ماست به پیشگیری از پوکی استخوان کمک می کند.

به عقیده بسیاری از متخصصان, تغذیه مناسب نقش بسیار مهمی در پیشگیری و درمان پوکی استخوان دارد. عناصر مهم در این رابطه کلسیم و ویتامین D می باشند. تحقیقات نشان داده است کلسیم اثرات بسیار مفیدی بر توده های استخوانی در همه ی افراد دارد. همچنین ترکیبی از کلسیم و ویتامین D برای حفظ سلامت اسکلت بدن ضروری است. بسیاری از محصولات لبنی از جمله ماست, حاوی ویتامین D می باشند.

  • ماست خطر ابتلا به فشار خون بالا را کاهش می دهد.

ارتباط بسیار نزدیکی میان فشار خون بالا و مصرف لبنیات و از جمله ماست وجود دارد. در واقع مصرف ماست, خطر ابتلا به بیماری فشار خون بالا را کاهش می دهد. تحقیقات زیادی نشان داده است افرادی که روزانه دو تا سه وعده, از لبنیات کم چرب استفاده می کنند, در مقایسه با سایر افراد, خطر ابتلا به فشار خون بالا به میزان ۵۰ درصد در آنان کاهش یافته است.

فواید ماست برای پوست- مو و زیبایی

فواید ماست برای پوست

فواید ماست, شامل سلامتی پوست و مو نیز می شود و یکی از مهمترین خواص آن محافظت از پوست می باشد. در واقع ماست حاوی اسید لاکتیک می باشد که این اسید یک جزء اصلی در لایه برداری شیمیایی است. ماست به آرامی لایه بالایی اپیدرم را لایه برداری می کند و موجب از بین رفتن لکه ها و درخشندگی پوست می شود و حتی می تواند چین و چروک پوستی را کاهش دهد. ماسک های تهیه شده از ماست تاثیر بسیاری در درخشندگی پوست دارند.

مهمترین فواید ماست برای مو

علاوه بر پوست, ماست فواید زیادی برای مو نیز دارد. برخی از خواص ماست برای مو عبارت است از: نرم کننده طبیعی مو, درمان ریزش مو, درمان شوره سر, درمان خارش پوست سر.

خواص ماست برای لاغری

مزایا و فواید ماست

یکی از مهمترین خواص ماست, ایجاد احساس سیری در افراد می باشد. تحقیقات زیادی نشان داده است افرادی که از ماست به عنوان میان وعده استفاده می کنند, احساس گرسنگی کمتری می کنند و مقدار وعده اصلی آن ها کاهش می یابد. به همین دلیل یکی از فواید ماست, کاهش وزن می باشد. با این حال به افرادی که قصد کاهش وزن دارند, توصیه می شود از مصرف بیش از حد ماست پرهیز کنند چرا که کالری بالایی دارد.

مهمترین مزایای ماست برای کودکان

خواص ماست

ماست یکی از محصولات لبنی مفید برای کودکان می باشد. یکی از فواید ماست برای کودکان, رفع مشکلات و التهابات معده آن ها می باشد. به علاوه ماست, سیستم ایمنی بدن کودک را تقویت می کند که این خاصیت ماست ناشی از وجود اسید لاکتیک در آن می باشد. هنگامی که از این ماده غذایی به طور منظم به کودک داده شود, با باکتری هایی که سبب ایجاد عفونت, اسهال, اسهال خونی و التهاب معده در کودک می شوند مقابله شده و در نتیجه خطر ابتلا به عفونت ها کاهش می یابد.

همچنین یکی دیگر از خواص ماست, درمان اسهال در کودکان می باشد. ماست علاوه بر اینکه خطر ابتلا به اسهال را کاهش می دهد, به عنوان درمان کننده اسهال نیز کاربرد دارد. به علاوه از این محصول لبنی در درمان بیماری های هپاتیت و یرقان در کودکان استفاده می شود. از دیگر فواید ماست برای کودکان می توان موارد زیر را نام برد.

  • به درمان بی خوابی در کودکان کمک می کند.
  • در درمان عفونت های دستگاه ادراری کودک, موثر است.
  • مواد مغذی مورد نیاز کودک را تامین می کند.

کاهش ابتلا به افسردگی

همانطور که گفتیم؛ ماست دارای فواید زیادی برای بدن می باشد، مصرف این ماده غذایی می تواند به کاهش خطر ابتلا به افسردگی کمک نماید، از این رو برای کاهش افسردگی می توانید به صورت روزانه ماست مصرف نمایید.

خاصیت بیشمار ماست

افزایش انرژی و کمک به بازیابی بدن بعد از ورزش

متخصصان تغذیه؛ بهترین زمان برای تغذیه و بازیابی بدن با مواد غذایی را حدود ۶۰ دقیقه بعد از تمرینات ورزشی توصیه می کنند. مصرف یک پروتئین همچون ماست می تواند انتخابی عالی به عنوان یک میان وعده در یک ساعت بعد از تمرین باشد و موجب افزایش انرژی بدن خواهد شد.

کربوهیدرات موجود در ماست به دلیل افزایش سوخت و ساز بدن و افزایش انرژی می تواند یک جایگزین ذخایر انرژی مناسب در ماهیچه ها بعد از تمرین ورزشی سخت باشد، البته پروتئین به دلیل فراهم کردن ۹ آمینو اسید مهم که بدن قادر به ساختن آنها نبوده و برای ترمیم عضلات ضروری هستند، انتخاب کامل تری نسبت به کربوهیدرات می باشد.

حفظ سلامت دهان و دندان

از دیگر فواید ماست می توان به تاثیر آن در سلامت دهان و دندان اشاره کرد؛ ماست کم چرب از مشکلات لثه جلوگیری خواهد کرد و نیز اسید لاکتیک موجود در ماست برای پیشگیری از عفونت لثه بسیار موثر می باشد.

همچنین این اسید موجود در ماست باکتری های دهان را از بین خواهد برد. پروتئین و کلسیم موجود در ماست نیز برای سلامت دهان و دندان نیز فواید زیادی دارد، مصرف این ماده غذایی از بوی بد دهان نیز جلوگیری می کند.

مزایای مصرف ماست

طبیعت سرد ماست

طبیعت این ماده غذایی سرد و تر است و اگر ماست ترش باشد، سردی آن بیشتر می باشد، بنابراین افرادی که سرد مزاج هستند، بهتر است از خوردن ماست های ترش خودداری کنند، زیرا منجر به بروز مشکلاتی همچون نفخ شکم و بی حالی و ضعف می شود.

با توجه به مطالب بیان شده, ماست یکی از سالم ترین مواد غذایی و محصول لبنی به شمار می رود که فواید زیادی برای سلامتی تمام افراد در تمام سنین دارد. از آن جایی که خواص ماست برای پوست و مو نیز می باشد, توصیه می شود از این محصول به صورت موضعی نیز استفاده شود.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *