دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

درمان خانگی انسداد روده با گیاهان دارویی

  • زهرا خانزاده
  • ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰
  • ۰

انسداد روده یا بسته شدن روده که به آن قولنج الیاوسی نیز می گویند، ممکن است به دلایل مختلف ایجاد شود، برای مطلع شدن از علائم و دلایل آن و همچنین درمان خانگی انسداد روده می توانید، با این نوشتار از آرگا همراه شوید.

مسدود شدن مسیر حرکت محتویات روده یا همان انسداد روده می تواند با علائمی همچون یبوست، حالت تهوع، استفراغ، تورم شکم، عدم توانایی در دفع گاز معده یا مدفوع و دل درد کولیکی همراه باشد و افراد با هر سنی(از نوزاد تا سالخورده) به این بیماری مبتلا گردد. در ادامه با روشهای درمان خانگی انسداد روده آشنا می شوید.

ایجاد بافت های فیبری ناشی از جراحی لگن یا شکم، فتق، چسبندگی روده، تلسکوپی شدن و پیچ خوردن روده، ابتلا به بیماری کرون و سرطان روده بزرگ، تومورهای روده کوچک و … از جمله علل ابتلا به این بیماری می باشد.

انسداد روده در کودک

همانطور که گفتیم؛ مشکل انسداد روده ممکن است در هر سنی از نوزادی تا سالخوردگی افراد را مبتلا کند، اما معمولا دلیل انسداد روده در بچه ها اختلالات مادرزادی موجود در ساختار روده ها بوده و در این قبیل نوزادان مجرای روده چسبندگی داشته و یا تنگ و بسته می باشد، از این رو نوزاد از همان آغازین روز های تولد دچار علایم استفراغ و ورم شکم می باشد و دراین مواقع به منظور درمان چسبندگی روده ها و گرفتگی آن نظر به جراحی دارد.

درمان انسداد روده با طب سنتی

  • دمنوش بابونه
  • دمنوش سنا
  • مالیدن روغن بابونه از معده تا ناف
  • خوردن انجیر خشک
  • آب سیرابی گوسفند
  • مالیدن کشاله ران ها با ترکیبی از روغن بابونه و شتر مرغ
  • نشستن در لگن آب داغ و ریختن روغن شوید در آن
  • پیاده روی
  • مصرف روغن کرچک

درمان گیاهی انسداد روده

تغییرات سبک زندگی برای جلوگیری از انسداد روده

  • ورزش کردن زیاد
  • مرطوب نگه داشتن بدن
  • کاهش استرس
  • ترک سیگار
  • عدم مصرف الکل

چگونگی تشخیص انسداد روده

در ابتدا پزشک به توضیحات شما در مورد بیماری تان و نشانه های آن توجه کرده و بعد در مورد سوابق دارویی و تاریخچه آن سوال می کنند و سپس به توضیحاتی در مورد جراحی و مراحل درمانی آن می پردازد.

  •  آرون گروپس

پزشک بعد از معاینه و مشاهده برآمدگی ها در شکم و میزان سفتی آن، همچنین گوش کردن حرکات روده، امکان دارد هیچ صدایی نشنود و یا حتی صدا های خیلی زیاد باشند، در مرحله بعد عکس برداری انجام می گیرد که شامل اشعه ایکس، سی تی اسکن، امواج فراصوت می باشند.

ضمن اینکه پزشک با قرار دادن باریم سولفات درون مقعد و اعمال اشعات ایکس ری به شکم فرد، می تواند حرکات روده را در نظر بگیرد.

درمان انسداد روده

از آنجا که انسداد روده خطرات زیادی برای شخص بیمار دارد و می تواند موجب مشکلاتی همچون بافت مردگی و التهاب صفاق شود، بنابراین بعد از مبتلا شدن به این بیماری حتما باید اقدام به درمان آن نمایید. در ادامه به معرفی برخی روشهای درمان خانگی انسداد روده می پردازیم.

معرفی روش های درمان گیاهی انسداد روده

بهترین راه تشخیص انسداد روده مراجعه به پزشک متخصص و انجام آزمایش های مرتبط با این بیماری است و همچنین بهترین درمان برای آن، راهکارهای پزشکی نظیر مصرف دارو و یا انجام عمل جراحی می باشد. که پزشک متناسب با وضعیت و پیشرفت بیماری، روش درمانی موثر را تجویز و یا توصیه می نمایید بنابراین اقدام برای درمان انسداد روده با استفاده از گیاهان دارویی باید با مشورت پزشک معالج صورت پذیرد.

از جمله راهکارهای طبیعی برای درمان انسداد روده عبارت است از:

بابونه:

درمان تورم، کمک به هضم غذا، درمان سندرم تحریک ناپذیر، درمان نفخ و گاز معده و … از جمله خواص بابونه است. بنابراین استفاده از دمنوش این گیاه دارویی به همراه شکر سرخ، یکی از روش های خانگی برای درمان انسداد روده می باشد. همچنین مصرف موضعی روغن بابونه بر روی شکم(روده ها و معده) می تواند مفید باشد، که این عمل را می توان در طی روز و هر ۳ ساعت یک بار انجام داد.

درمان خانگی انسداد روده

انجیر:

انجیر حاوی ترکیبات موثر برای درمان مشکلات سیستم گوارشی می باشد، بنابراین مصرف آن می تواند به بهبود این بیماری کمک کند، البته برای این کار باید ۱۴ انجیر جوشانده شود و سپس آب آن مورد مصرف قرار گیرد.

گل سرخ:

 از جمله راه های طبیعی نوشیدن دمنوش گیاه دارویی گل سرخ نیز برای  درمان انسداد روده مفید می باشد. همچنین مصرف روزانه ۳ لیوان دمنوش گل سرخ و گیاه سنا(به نسبت مساوی ترکیب شود) نیز می تواند مفید باشد، البته بیمار پیش از مصرف این دمنوش باید با پزشک مشورت نماید، زیرا این دمنوش بسیار قوی می باشد.

روغن بادام تلخ:

خوردن روغن بادام تلخ(به مقدار یک قاشق) حل شده در آب جوش یکی دیگر از روش های درمان انسداد روده با استفاده از گیاهان دارویی است.

اسفناج:

اسفناج سرشار از ویتامین(A ،B3 ،C)، آهن، کارتن، اسید ارسنیک، ید، کلروفیل، لیسیتین، پتاسیم و اسید الگزالیک می باشد، که مصرف اسفناج برای درمان یبوست به دلیل ملین بودن آن موثر است. همچنین به درمان ورم روده کوچک و بهبود سرطان روده بزرگ کمک می کند.

 

مصرف تخم کتان و روغن زیتون نیز از دیگر روش های خانگی برای رفع انسداد روده می باشد، که بهتر است هر یک از این روش ها و موارد ذکر شده در بالا با نظر پزشک مورد استفاده قرار گیرد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *