دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

معرفی غذاهای کم کالری برای تجربه لذت بخش کاهش وزن و تناسب اندام

  • فاطمه میرزایی
  • ۲۰ مهر ۱۴۰۱
  • ۰

یکی از روش های کاهش وزن افراد، استفاده از غذاهای کم کالری می باشد. در ادامه این مطلب شما را با برخی از مواد غذایی کم کالری آشنا خواهیم کرد که می تواند نقش زیادی در کنترل و کاهش وزن افراد داشته باشد.

برای اینکه یک رژیم غذایی لاغری داشته باشید، لازم است از غذاهای کم کالری مصرف نمایید که میزان مواد مغذی در آنها کم نباشد، زیرا برخی از غذا ها کالری کمی دارند، اما مقدار مواد مغذی آنها بسیار کم است. بنابراین هنگامی که میزان کالری دریافتی را به منظور کاهش وزن محدود می کنید، انتخاب منابع غذایی بسیار مغذی اهمیت بسیاری دارد.

معرفی غذاهای کم کالری

داشتن یک رژیم غذایی غنی از مواد مغذی با کالری کم موجب ایجاد احساس سیری مطلوب می شود. از این رو در این بخش انواعی از غذا های کم کالری که می تواند به کاهش وزن و تناسب اندام اشخاص کمک زیادی کند، معرفی کرده ایم که در ادامه می توانید همراه ما شوید.

منابع غذایی کم کالری

  • گوشت و مرغ

این نوع مواد غذایی دارای پروتئین زیادی می باشند. پروتئین ها موجب ایجاد احساس سیری طولانی مدت شده و در نتیجه مصرف آنها در طول روز باعث می شود که فرد کالری کمتری دریافت کند. گوشت های فاقد چربی از مهمترین انواع گوشت های کم کالری هستند. از آنجا که چربی کالری زیادی دارد، بنابراین افراد به منظور کاهش وزن و تناسب اندام باید از مصرف گوشت هایی با چربی زیاد پرهیز نمایند. برای این منظور می توانید از گوشت گوساله بدون چربی، سینه مرغ بدون پوست و استخوان و همچنین سینه بوقلمون که حاوی پروتئین و ویتامین B هستند، استفاده کنید.

  • سبزیجات

برخی از سبزیجات ضمن اینکه کم کالری می باشند، حاوی مقدار زیادی ویتامین ها، املاح، فیبر و آنتی اکسیدان بوده، در نتیجه برای کاهش وزن مناسب می باشند،؛ سبزی های که دارای مقدار زیادی فیبر و آب بوده، بنابراین احساس سیری پایداری ایجاد می کنند، در حالی که کالری کمی به بدن می رسانند. از جمله این سبزیجات می توان خیار، تربچه، کرفس، اسفناج، فلفل دلمه ای، قارچ که سرشار از مواد مغذی می باشند را نام برد.

غذای کم کالری

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز
  • مصرف نوشیدنی ها

برخلاف نوشیدنی های شیرین که دارای مقدار زیادی کالری می باشند. مصرف نوشیدنی هایی مانند آب، قهوه تلخ، چای تلخ که بدون قند می باشند برای کاهش وزن مفید بوده و جزو غذاهای کم کالری دسته بندی می شوند.

نوشیدنی های کم کالری

  • حبوبات کم کالری

حبوبات یکی از منابع گیاهی مهم برای دریافت پروتئین می باشند، این نوع مواد با وجود اینکه کالری کمی دارند، ولی از جمله مواد غذایی بسیار مغذی می باشند.

لوبیا سیاه: جزو بهترین منابع پروتئین گیاهی است و سرشار از فیبر و فولات می باشد، همچنین مصرف آن، مقداری از ویتامین های گروه B ، آهن، منیزیم و منگنز بدن را فراهم می کند. میزان کالری موجود در هر ۱۰۰ گرم لوبیای سیاه، ۱۳۲ کیلو کالری می باشد.

عدس : عدس غنی از پروتئین، فیبر، فولات، ویتامین B1، آهن، پتاسیم و منگنز است و به دلیل وجود فیبر و پروتئین موجود در آن احساس سیری ایجاد می کند؛ میزان کالری موجود در ۱۰۰ گرم عدس، ۱۱۶ کیلو کالری است.

  • ماهی ها و غذا های دریایی

اغلب ماهی ها و غذا های دریایی مغذی بوده و نیز کم کالری می باشند و همچنین علاوه بر اینکه می توانند مقدار زیادی پروتئین بدن را تامین کنند، دارای مواد مغذی مانند ویتامین B12، ید، اسیدهای چرب امگا ۳ بوده که تاثیر زیادی در سلامتی افراد دارد.

غذاهای کم کالری

  • ماهی سالمون

ماهی سالمون از جمله غذاها با کالری کم است که سرشار از امگا ۳ می باشد و مقدار زیادی از ویتامین B12 بدن را می تواند تامین کند. این ماده غذایی حاوی ویتامین D بوده و برای درمان بیماری هایی مانند پوکی استخوان، فشار خون بالا، بیماری های خود ایمنی، همچنین پیشگیری از خطر ابتلا به سرطان  مفید می باشد.

  • ماست یونانی

ماست از جمله غذاهای کم کالری محسوب می شود، ماست یونانی نیز به علت وجود پروبیوتیک برای سلامت روده ها مفید بوده و از خاصیت بیشتری نسبت به ماست های معمولی برخوردار است.

البته برخی ماست های یونانی به علت وجود طعم دهنده ها دارای قند بوده و مصرف آن توصیه نمی شوند، برای این منظور می توانید ماست یوتانی ساده را با عسل شیرین کرده و یا با انواع توت ها میل کنید.

مواد غذایی کم کالری

  • پرتقال

آب و فیبر غنی موجود در پرتقال آن را به یک منبع عالی برای مصرف به عنوان میوه کم کالری تبدیل کرده است، همچنین پرتقال سرشار از پتاسیم و ویتامین C  است، حال با مصرف پرتقال می توانید احساس سیری طولانی مدت داشته باشید.

  • ذرت بو داده

پاپ کورن یا ذرت بو داده یکی از غذا های کم کالری است، اما در صورتی که مواظب نمک، شکر و چربی اضافه شده به آن باشید، زیرا در صورت افزودن این طعم دهنده ها، ارزش غذایی پاپ کورن به مقدار قابل توجهی کاهش می یابد.

استفاده از پاپ کورن به عنوان یک وعده غذایی کم کالری اگر به شکل سالم و با کنترل میزان روغن و نمک در منزل تهیه شده باشد، موثر و سیر کننده است.

غذا های کم کالری

رعایت ۳ فاکتور مهم برای لاغری

  • مقدار آب موجود در غذا : آب بدون کالری است، بنابراین مصرف غذا های حاوی آب زیاد موجب خواهد شد که بدون مصرف کالری، احساس سیری داشته باشید.
  • میزان فیبر موجود در غذا : از جمله مواد مغذی است که می تواند منجر به کند شدن هضم غذا شود، بنابراین غذاهای غنی از فیبر زیاد، احساس سیری طولانی مدت در فرد ایجاد می کنند.
  • مقدار پروتئین موجود در غذا : پروتئین می تواند هورمون گرسنگی را کاهش دهد و در نتیجه از این طریق شما مدت زمان طولانی تری, احساس سیری خواهید داشت و نیز نیازی به خوردن غذای جدیدی ندارید.

از این رو مصرف یک غذای حاوی آب، با فیبر فراوان و نیز دارای پروتئین به دلیل کالری کمی که دارد، می تواند در لاغری افراد تاثیر زیادی داشته باشد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *