دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

چطور با نگرانی و دلشوره بی دلیل مقابله کنیم؟

  • سمیه نیک فرجام
  • ۲۳ فروردین ۱۳۹۸
  • ۰

دلشوره بی دلیل بیشتر در افرادی دیده می شود در آنها ریشه ای از اضطراب و نگرانی وجود دارد این دسته از افراد بی دلیل در مواجه شدن با مسئله دچار دلشوره و نگرانی غیر قابل کنترل می شوند.

از جمله دلایل و زمینه های ایجاد دلشوره و دلهره در افراد که توسط روانشناسان مورد بررسی قرار گرفته است نوع و سبک زندگی نادرست، زمینه های وراثتی و بیولوژیکی، مشکلات زندگی و بیماری است. این دلایل می توانند زمینه ساز دلشوره بدون دلیل در فرد باشند به نوعی که در طول روز به طور ناگهان استرس و اضطرابی شدید همراه با نگرانی به سراغ فرد می آید که گاها بدون دلیل است.   دلایل بروز دلشوره در خانم ها

دلایل و راه های درمان دلشوره بی دلیل:

برای ریشه یابی دقیق علت های دلهره باید این عوامل را به دو دسته بیرونی و دورنی تقسیم کرد. در دسته عوامل بیرونی فرد با قرار گرفتن در شرایطی که موجب ایجاد استرس می شود دچار دلشوره می گردد که این دلایل تا حدی  مشخص و قابل شناسایی هستند. در به کار بردن راهکار برای رهایی از استرس ابتدا باید توجه داشته باشید که تمایل خود فرد در روند درمان موثر است.

از شوی دیگر عوامل درونی وجود دارد که می تواند در دلشوره را ایجاد کند این عوامل عوامل مانند نوع نگرش فرد، منفی نگری و عادت های روانی و یا ترس هایی که ریشه در گذشته فرد دارند می باشند. شناسایی اینگونه عوامل کمی دشوار است و بیش از هر چز نیاز به کمک و خواست فرد بیمار دارد.

دلشوره و نگرانی

افرادی که دچار دلشوره بی دلیل هستند دارای نشانه هایی هستند که از این طریق می توان آنها را شناسایی کرد.:

علائم جسمی:

  • گرفتگی قفسه سینه و احساس گلو درد
  • گرفتگی عضلات
  • سردرد و سرگیجه
  • خستگی و خواب آلودگی مفرط
  • لرزش دست، بی قرار و راه رفتن

علائم عاطفی:

  • به هم ریختگی روحی و اضطراب های غیر قابل کنترل
  • نداشتن تمرکز برای انجام کارها
  • احساس غم و اندوه
  • ترس های بی مورد

روش های درمانی موثر:

برای درمان دلشوره بدون دلیل راهکاری قطعی وجود ندارد زیرا این نوع اضطراب و نگرانیس بیشتر دارای عوامل درونی است و هملانطور که بیان شد تا زمانی که خود فرد با خود آگاهی و خواست خود در پی درمان نباشد نمی توان این بیماری را ریشه یابی و درمان کرد.

 حال این سوال ایجاد می شود که چه راهکارهایی باعث افزایش روحیه خود باوری می شوند؟ و همچنین به شناخت ما از خودمان کمک می کنند.

  •  آرون گروپس

دلایل دلشوره بی دلیل چیست

۱- تغییر دیدگاه:

نقطه شروع بیشتر نگرانی ها، افسردگی، اضطراب و دلهره به نوع نگاه شما به زندگی باز می گردد افرادی که دیدی منفی نسبت به اطراف خود دارند نمی توانند از زندگی لذت ببرند و به مسائل زندگی از دید منفی آن نگاه می کنند.

در صورتی که افرادی با نگرش مثبت جنبه مثبت را از مسائل برداشت می کنند و کمتر دچار منفی بافی می شوند. نتیجه این نوع نگرش عدم نگرانی، افسردگی و لذت بردن از زندگی و شاد زیستن است.

۲- استفاده از عبارات درست:

زمانی که جرقه نگرانی در شما زده می شود این خود شما هستید که می توانید آن را کنترل کنید و تحت اختیار خود در آورید. در این زمان باید به جای استفاده از الفاظی که نگرانی شما را شدت می بخشند از الفاظ مثبت مانند اینکه اتفاق بدی پیش رو نیست، خدا از اطرافیان مراقبت می کند و … خودتان را آرام کنید.

مقابله با دلشوره

۳- ورزش کردن:

از راهکارهای مناسب دیگری که می توانید برای درمان دلشوره بی دلیل استفاده کنید ورزش کردن و استفاده از تکنیک های آرامش بخش یوگا است. استفاده از هوای آزاد به همراه پیاده روی می تواند کمی از تنش های شما را کاهش دهد.

۴-چه چیزهایی شما را نگران می کند؟

بی شک هر فردی شناخت هر چند محدودی از تنش های روانی خود دارد برخی از افراد با قار گرفتن در شرایط بحرانی می توانند کنترل شخصی داشته باشند اما در مقابل دسته یا دیگر از افراد به دلیل عدم درک توانمندی ها و نداشتن اعتماد به نفس کمی می آورند. در این زمینه شناخت عدم اعتماد به نفس و راه های رهایی از آن بسیار الزامی است.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *