دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

آشنایی با اطلاعات دارویی آمینوفیلین

  • زهرا خانزاده
  • ۲۱ آبان ۱۳۹۹
  • ۰

برای آشنایی با اطلاعات دارویی آمینوفیلین و مکانیسم اثر این دارو که در بازار دارویی به دو شکل آمپول، قرص و شیاف عرضه می شود، با این نوشتار از آرگا همراه شوید.

این دارو (Aminophylline) با نام های تجاری Phyllocontin و Truphylline است، که در سه شکل دارویی: آمپول (۲۵mg/ml 10ML)، قرص(۱۰۰mg) و شیاف مقعدی(۱۲۵mg, 250mg) می باشد. در ادامه این بخش به اطلاعات دارویی آمینوفیلین می پردازیم.

تداخل دارویی آمینوفیلین

اطلاعات دارویی آمینوفیلین

این دارو از سوی پزشک به منظور درمان محرک تنفسی در آپنه نوزادان و برای بهبود آسم حاد و انسداد برگشت پذیر راه های تنفسی تجویز می گردد و این دارو در رده درمانی گشاد کننده برونش قرار می گیرد.

مکانیسم اثر:

پس از تزریق عضلانی آمینوفیلین، بدن به آرامی آن را جذب می کند و باعث آزاد شدن تئوفیلین در بدن می شود. این دارو ممکن است در محل تزریق رسوب کند، متابولیسم این دارو در کبد اتفاق می افتد و دفع آن از طریق کلیه ها صورت می گیرد.

اطلاعات دارویی آمینوفیلین

عوارض جانبی:

عوارض جانبی این دارو شامل اختلالات دستگاه گوارش، تپش قلب، سردرد، تهوع، بی قراری، فراموشی، آریتیمی قلب و همچنین احتمال ایجاد تشنج به هنگام تزریق وریدی می باشد.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

علاوه بر آن، آمپول، شربت و قرص به دلیل دارا بودن اتیلین دی آمین ممکن است، سبب ایجاد عوارضی همچون بثورات جلدی، کهیر، التهاب پوست و تب یونجه گردد.

توصیه های پزشکی:

  •  افراد دارای مشکلات حاد ریوی، بیمارهای کبدی، اختلالات صرعی، پرکاری غده تیروئید، ناتوانی احتقانی قلب و سپسیس باید با احتیاط و با تجویز پزشک این دارو را مصرف نمایند.
  • تزریق عضلانی آمپول این دارو بسیار محرک می باشد. بنابراین تزریق وریدی(عضلانی) این دارو باید به آرامی صورت گیرد، که حداقل زمان ممکن برای تزریق آن در طی ۲۰ دقیقه می باشد.
  • به هیچ عنوان در یک سرنگ سایر داروها را با این دارو ترکیب نشود.

موارد مصرف دارویی آمینوفیلین

تداخل دارویی:

۱. مصرف همزمان این دارو با اریترومایسین، تیابندازول، سایمتیدین، سیپروفلوکساسین و پروپرانولول ممکن است، سبب بالا رفتن غلظت متابولیت فعال این دارو گردد.

۲. استفاده همزمان فنی توئین با ریفاپسیین و همچنین مصرف تنباکو و استعمال سیگار با این دارو ممکن است؛ سبب کم شدن غلظت آن از طریق تحریک متابولیسم شود.

۳. استفاده همزمان کتامین با این دارو ممکن است، باعث کاهش آستانه حملات صرع گردد.

۴. مصرف همزمان داروهای مسدود کننده گیرنده بتا آدرنرژیک با این دارو ممکن است، تاثیرات گشاد کنندگی نایژه ای آمینوفیلین، را مهار یا خنثی کند.

از دیگر اطلاعات دارویی آمینوفیلین که می توان به آن اشاره کرد، این است که این دارو با داروهای همچون Theophylline و Theophylline G هم گروه می باشد. در بازار دارویی ایران با اسامی تجاری آمپول آمینودیک ۲۵۰mg/10mg L (داروسازی کاسپین تامین)، آمپول دی پی ۲۵۰mg/10mg L (داروپخش، کارخانه) و آمپول تئولین ۲۵۰mg/10mg L (داروسازی سینادارو) عرضه می شود.

نکاتی که در مورد آمینوفیلین باید بدانید

۱. در صورتی که به این دارو یا دیگر دارو های مشابه آن حساسیت دارید حتما موضوع را به پزشک اطلاع دهید.

۲. پیش از مصرف دارو در مورد سوابق پزشکی تان با پزشک مشورت کنید.

۳. از اشتراک گذاشتن این دارو را با دیگران خودداری نمایید.

۴. آمینوفیلین را طبق دستور پزشک مصرف کنید.

۵. اگر سیگار مصرف می کنید و یا به تازگی آن را ترک کرده اید حتما به پزشک اطلاع دهید.

۶. اگر در دوران بارداری و شیردهی به سر می برید و یا قصد باردار شدن دارید حتما موضوع را به پزشک تان اطلاع دهید.

آشنایی با داروی آمینوفیلین

۷. قبل از استفاده از این دارو لیستی از تمام دارو هایی که مصرف می کنید را تهیه و در اختیار پزشک تان قرار دهید زیرا،ممکن است این دارو با دیگر دارو هایی که مصرف می کنید تداخل داشته باشد.

۸. به دلیل اینکه استفاده از این دارو ممکن است سبب بروز گیجی و خواب آلودگی در فرد شود لذا از انجام کارهایی که نیاز به دقت و هوشیاری دارند مانند : رانندگی، کار با ماشین آلات و … خودداری نمایید.

۹. مصرف این دارو در افراد سالمند با حساسیت بیشتری همراه است لذا باید در این دسته از افراد با احتیاط مصرف شود.

۱۰. اگر مصرف یک نوبت از دارو را فراموش کرده اید به محض به یاد آمدن را مصرف کنید اما اگر زمان نوبت بعدی نزدیک است دوز فراموش شده را مصرف نکنید و همچنین از دو برابر کردن دوز دارو نیز پرهیز کنید.

۱۱. اگر بیشتر از مقدار تجویز شده از داروی آمینوفیلین استفاده کرده اید بلافاصله با اورژانس تماس بگیرید.

۱۲. قبل از انجام هر گونه عمل جراحی پزشک تان را در جریان استفاده از این دارو قرار دهید.

۱۳. دارو را در دمای کمتر از سی درجه سانتی گراد و به دور از نور و دسترس کودکان نگهداری کنید.

نکاتی در مورد داروی آمینوفیلین

در این مطلب قصد داشتیم شما را با داروی آمینوفیلین آشنا کنیم تا در مورد ان اطلاعات کافی به دست آورید، به منظور آشنایی با دیگر دارو ها می توانید بر روی اطلاعات دارویی کلیک نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *