دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

درمان کوفتگی بدن با روش های خانگی

  • مرضیه نوروزیان
  • ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰
  • ۰

کوفتگی بدن معمولاً پس از یک ورزش طولانی و بی وقفه یا انجام کارهای سنگین بدون استراحت اتفاق می افتد. این کوفتگی در روال عادی خود می تواند شما را چند روز تا یک هفته درگیر سازد. برای درمان کوفتگی بدن به جای خوردن قرص های پزشکی از درمان طبیعی استفاده کنید.

روش های خانگی راحتی برای درمان کوفتگی بدن وجود دارد. این روش ها در کوتاه ترین زمان ممکن شما را از ناراحتی های کوفتگی و اسپاسم عضلانی راحت سازد.

گاهی پیش می آید که بعد از یک روز کاری سخت یا اتمام تمرینات ورزشی به شدت احساس کوفتگی در عضلات خود دارید و بنابراین تصمیم به استراحت می گیرید.

درمان کوفتگی بدن

به طور کلی همه افراد معمولا مشکل کوفتگی و احساس درد در بدن را کم و بیش تجربه کرده اند، حال در چنین شرایطی و در زمان گرفتگی عضلانی, عطسه کردن می تواند بسیار دردناک باشد، همچنین راه رفتن در هنگامی که عضلات شما خشک شده و درد دارند، فوق العاده آزار دهنده است، حال هر یک از این درد های عضلانی و کوفتگی ها می تواند علت هایی داشته باشد، در ادامه با این موارد و راه های درمان آنها بیشتر آشنا می شوید.

علت ایجاد بدن درد یا کوفتگی

درد بدن می تواند علامت شایع بسیاری از بیماری ها و مشکلات در بدن باشد، یکی از این علت های درد بدن, انجام تمرینات سخت ورزشی و فعالیت های بدنی می باشد که موجب خسته شدن عضلات تان خواهد شد.

درمان خستگی و درد بدن

بنابراین این خستگی موجب بروز درد شده و تا هنگامی که به خود فرصتی برای استراحت و بهبودی ندهید، همچنان وجود دارد. همچنین در صورت داشتن کوفتگی بدن و ضعف عضلانی به صورت مداوم، در صورتیکه دلیل یا علت مشخصی برای آن سراغ ندارید، می تواند این مشکل در نتیجه یک بیماری زمینه ای باشد که نیاز به بررسی بیشتری دارد، در زیر می توانید با بسیاری از علت های بدن درد و کوفتگی بدن آشنایی پیدا کنید.

  •  آرون گروپس

بیماری ها و مشکلاتی مثل سرماخوردگی یا آنفولانزا، کم خونی، ویروس کرونا، مونونوکلئوز عفونی، پنومونی یا ذات الریه، فیبرومیالژیا، سندرم خستگی مزمن، آرتروز، لوپوس، بیماری لایم، هیستوپلاسموز، مولتیپل اسکلوروزیس، کم آبی یا دهیدراسیون، کم خوابی، استرس، کم کاری تیروئید، بیماری سلیاک، دیابت، افسردگی، کمبود مواد مغذی در بدن، کمبود ویتامین D، کمبود کلسیم، کمبود خانواده ویتامین B

راه کارهای مناسب برای درمان کوفتگی بدن

برای برطرف کردن کوفتگی بدن از تنفس عمیق استفاده کنید. تنفس بعد از اتمام تمرینات ورزشی انجام می شود. این مسئله از اسپاسم و کوفتگی عضلانی شما جلوگیری می کند. این نفس کشیدن به شکل عمیق می باشد و در آن مرحله دم و بازدم هر کدام به مدت ۴ ثانیه طول می کشد.

درمان درد ناشی از کوفتگی

در هنگام بازدم باید این تصور را در خود تقویت کنید که تمام کسالت، کوفتگی، درد، انرژی منفی و … از بدن شما خارج می گردد. در هر بار تنفس بر یکی از ماهیچه ها متمرکز شوید. هوشیاری ذهنی و بدنی شما با این تنفس عمیق بیشتر می گردد و ماهیچه هایتان آرام می گیرد.

کشش

حرکات کششی برای اسپاسم عضلانی و رفع کوفتگی انجام می شود. این موضوع بعد از یک ورزش یا کار سنگین می تواند نجات دهنده شما باشد. برای هر کدام از عضلات یک تایم ۱۵ تا ۳۰ ثانیه را در نظر بگیرید. این کشش باید در حدی باشد که درد به ماهیچه شما وارد نگردد.

حرکات کششی

خوابیدن

یکی از راه های فوق العاده رفع کوفتگی بدن, خوابیدن می باشد. خوابیدن بدن شما را آرام می کند و کوفتگی را از بین می برد. بسیاری از این کوفتگی ها در بدن به علت عدم خواب کافی ایجاد می شود. در چنین مواقعی بهترین درمان، خواب کافی می باشد.

معلق شدن

معلق شدن از درمانهای موثر برای از بین بردن کوفتگی است. این روش یک نوع روش برای آرام کردن ماهیچه هاست. در این روش جاذبه زمین نیز با شما همگام می شود. برای این کار کافی است پاهایتان را به میله بارفیکس قلاب و از آن آویزان شوید. در این وضعیت دست و پای شما به شکل معلق قرار خواهد گرفت. بهتر است چند ثانیه در این وضعیت باشید. در زمان معلق شدن بر روی هر کدام از عضلات خود تمرکز داشته باشید و اجازه دهید جاذبه کار خود را انجام دهد. توجه داشته باشید که نباید زیاد در این حالت باقی بمانید. چون تجمع بیش از اندازه خون در مغز، پیامد منفی برای شما در پی خواهد داشت.

درمان کوفتگی بدن

ماساژ

اگر از بین روش های انتخاب شده ماساژ را به عنوان بهترین راه برای رفع کوفتگی بدن انتخاب کنیم، اشتباه نکرده ایم. این عمل باعث گردش خون می شود و حسی از آرامش را در ماهیچه ها برقرار می سازد. ماساژ عمیق به بافت ماهیچه منتقل می گردد. برای این ماساژها می توانید از ماساژور کمک بگیرید.

ماساژ و کوفتگی بدن

درمان کوفتگی بدن

چای سبز

چای سبز به دلیل داشتن کافئین حسی از رفع خستگی و کسالت را در وجود شما برقرار می سازد. آنتی اکسیدان های این گیاه طبیعی سبب از بین رفتن رادیکال های آزاد می شود. برای بهبود کوفتگی بدن به خواص چای سبز تکیه کنید. با مصرف یک تا ۲ لیوان از این نوشیدنی شاهد تغییر در وضعیت جسمانی خود خواهید بود.

طب سوزنی

برای درمان خانگی شانه درد، سیاتیک و سایر دردهای عضلانی از طب سوزنی استفاده می شود. این روش در بین چینی ها بسیار مرسوم است. این طب برای نقاط فشار روی بدن مورد استفاده قرار می گیرد. برای رفع کوفتگی بدن می توان از روش طب سوزنی استفاده کرد. البته کسی که این کار را انجام می دهد، باید یک متخصص قابل اعتماد باشد.

طب سوزنی

حرکات سبک

گرچه حرکات تند، سریع و سنگین اسپاسم و درد عضلانی را به دنبال دارد اما در عوض حرکات سبک برای آرام تر کردن ماهیچه و عضلات به کار می رود. در بسیاری از تمرینات پس از یک دور ورزش سنگین از حرکات نرم و سبک برای بازگشت بدن به حالت نرمال و جلوگیری از کوفتگی بدن استفاده می شود. این حرکات ثابت کرده که روش مناسبی برای درمان کوفتگی بدن است. عضلات را شل می سازد و گردش خون را بهبود می بخشد. برای این حرکات بهتر است از تردمیل یا دوچرخه به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه استفاده کنید.

حرکات سبک

منیزیم

منیزیم در غذاهای بسیاری چون بادام، اسفناج، بادام زمینی و برنج یافت می شود. ریلکس کردن ماهیچه ها با منیزیم با بالا رفتن میزان حساسیت سلول های عصبی اتفاق می افتد. برای بهبود کوفتگی بدن میزان مصرف روزانه منیزیم باید بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ گرم باشد.

استحمام و استفاده از سونای بخار یا خشک

بسیاری از افراد برای درمان گرفتگی کمر، برطرف کردن انقباض ماهیچه، درد زانو و … از روش بخار و گرما استفاده می کنند. زمانی که بدن گرم می شود خون به شکل عالی در بدن گردش می کند و از دردهای عضلانی می کاهد. انقباض و کسالت را از بین می برد. بسیاری از خستگی ها ریشه در گردش نامنظم خون دارد. گردش منظم خون، رساندن مواد مغذی و اکسیژن را به ماهیچه ها موجب می شود.
بهتر است این دوش آب گرم  یا سونا رفتن پس از اتمام کار و در پایان یک روز خسته کننده باشد. در این صورت نتیجه منظور از گرم کردن بدن حاصل خواهد شد. اگر دقت کرده باشید زمانی که تایم حمام رفتن از ۲۰ دقیقه بیشتر می شود، به طور طبیعی ماهیچه هایتان دچار ضعف می شوند و عضلات شما شل می گردد. برای رفع کوفتگی بدن این میزان شل شدن لازم نیست و از سونا و بخار حمام آب گرم باید در حد ۱۰ الی ۱۵ دقیقه بهره مند شوید.
استحمام با آب نمک

مدیتیشن

انرژی درمانی و مدیتیشن در درمان بسیاری از بیماری ها و کسالت ها  و همچنین کوفتگی بدن موثر می باشد. بهتر است برای بهبود اسپاسم بدن از مدیتیشن بهره مند شوید. زمان در نظر گرفته شده برای این روش حدود ۱۰ الی ۱۵ دقیقه می باشد.

مدیتیشن

مصرف دارو ها و مواد مغذی

برای بهبود درد بدن می توان از ۵ نوع دارو معمول استفاده کرد که این دارو ها عبارتند از :

  • دارو های غیر استروئیدی ضد التهاب (NSAIDS)
  • گلوکوکورتیکوئید ها (استروئید هایی مانند کورتیزون و پردنیزون)
  • دارو های ضد روماتیسم (DMARDS)
  • دارو هایی مثل کدئین و مورفین
  • مهار کننده پمپ پروتون (PPI)

رفع کوفتگی بدن

امیدواریم توضیحات ارائه شده در زمینه رفع کوفتگی بدن مفید واقع شده باشد. فراموش نکنید ورزش نکردن صحیح مشکلات زیادی را برای شما ایجاد می کند و می تواند عواقب ناگواری برای شما داشته باشد. اگر بدن شما در این ورزش ها به شدت ضعیف می گردد، بهتر است قدری در این نوع ورزش، تجدید نظر بفرمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *