دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

روش های درمان خانگی نقرس برای بهبود و تسریع در روند درمان این بیماری

  • مرضیه نوروزیان
  • ۲۷ مرداد ۱۳۹۷
  • ۰

نقرس به عنوان بیماری مخصوص مفاصل به ویژه پا شناخته می شود که در پی بروز، مشکلات زیادی را برای فرد ایجاد می کند. این عارضه با بالا رفتن سن بیشتر می شود. در ادامه مطلب با درمان خانگی نقرس همراه ما باشید. 

قبل از شروع به درمان های طبیعی نقرس ابتدا باید علت آن مشخص گردد. بیماران مبتلا به نقرس ناگزیر به استفاده از داروهای پزشکی هستند اما درمان طبیعی نقرس تا حد زیادی موثر می باشد.

درصد آمار پزشکی نشان می دهد که زنان ۹ برابر بیشتر از مردان بیماری نقرس را تجربه می کنند. البته این موضوع را باید با آناتومی و ساختار زندگی زن مرتبط دانست. از بیماری نقرس به عنوان یک بیماری التهابی یاد می کنند. زمانی که میزان اسید اوریک خون بالا می رود، التهاب به وجود می آید. بالا بودن اسید اوریک خون ممکن است به دلیل بیماری های کلیوی و … باشد.

بیماری نقرس

شناخت و درمان خانگی نقرس

هر بیماری در بدن از علائم نقص کارکرد یکی از اندام ها و یا بر هم خوردن تعادل ناشی می شود. از این رو باید این عدم تعادل به موقع شناسایی و جدی گرفته شود. نقرس التهاب مفاصل و استخوان ها است.

درمان خانگی نقرس

در واقع برای درمان نقرس می توان از روش درمان آرتروز کمک گرفت. نقرس شکل پیشرفته بیماری آرتروز است و در صورت عدم درمان مشکلات زیادی را برای فرد ایجاد می کند. نقرس بیشتر خود را در انگشت شصت پا نشان می دهد. انگشت شصت پا در قسمت انتهایی دچار التهاب می شود. البته این التهاب ممکن است در بخش های دیگری از مفاصل چون دست ها، قوزک، آرنج و مفاصل پا رخ دهد.

نقرس مفاصل

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

در موارد بسیار کمی نیز نقرس دو عضو از بدن را به شکل دردناک درگیر می کند. نقرس در سن بالاتر از ۷۵ سال در افراد دیده می شود. نقرس در زنان بیشتر بوده و معمولاً بعد از یائسگی برای آن ها اتفاق می افتد.

دلایل ژنتیکی بر این موضوع تاثیر بسیار داشته، در واقع افرادی که والدین نقرسی دارند، ۲۰ درصد محتمل تر برای این بیماری هستند. اسید اوریک بدن همراه با اوره از بدن خارج می شود. زمانی که به هر دلیل این اسید اوریک با خون مخلوط شود، التهاب مفاصل را به دنبال خواهد داشت.

با بالا رفتن میزان اسید اوریک در بدن فرد، بروز کریستال های اسید اوریک در موقعیت مفاصل بیشتر می شود و با تشکیل کریستال می توان بروز نقرس را حدس زد. البته همیشه این بالا رفتن اسید اوریک منجر به نقرس نخواهد شد.

علائم بیماری نقرس

  • ورم و التهاب مفاصل
  • قرمزی شدید در بعضی از نقاط
  • حساسیت شدید به لمس
  • تحریک پذیری بالا
  • دشواری در حرکت دادن مفاصل

چه کسانی بیشتر در معرض ابتلا به بیمار نقرس هستند؟

۱.رژیم غذایی ناسالم: استفاده فراوان از غذاهای گوشتی، غذاهای با قند بالا، غذاهای دریایی، نوشیدنی های الکلی، و شراب خط ابتلا به نقرس را بسیار زیاد می کند.

۲. داشتن چاقی مفرط: هر چه وزن شما بالاتر باشد مقدار اسید اوریک بدن شما بالا تر رفته و دچار نقرس خواهید شد.

۳. وضعیت سلامتی: داشتن فشار خون بالا، و دیابت می تواند زمینه ساز ابتلا به بیماری نقرس باشد.

۴. جنسیت: مردان بیشتر از زنان به بیماری نقرس دچار می شوند زیرا میزان اسید اوریک آنها بالا تر از زنان است.

۵. سوابق خانوادگی: اگر یکی از اعضای خانواده تان به این بیماری دچار باشد خطر ابتلا شما به نقرس هم بیشتر می شود.

تصویر زیر التهابات ناشی از بیماری نقرس را نشان می دهد:

نقرس و التهابات ناشی از آن

عوامل موثر در نقرس

  • استفاده از داروهایی مانند دیورتیک
  • عوامل ژنتیکی
  • چاقی
  • مصرف الکل

کنترل بیماری نقرس با ترک الکل

  • مصرف مواد غذایی با پورین بالا(غذاهای دریایی و برخی از گوشت ها)
  • بیماری نقرس با درد مفاصل مشخص می شود و بعد از هر حمله تا  ۱۲ الی ۲۴ ساعت ابتدایی در اوج قرار دارد.
  • ادامه داشتن درد مفصل: به همراه درد، احتمالاً ورم نیز وجود خواهد داشت. هر چه از حمله اولیه نقرس بیشتر می گذرد، درد ماندگار تر می گردد.
  • مفاصل قرمز رنگ می گردند.

درمان نقرس با گیاهان طبیعی

  • وجود کریستال های شکل گرفته ممکن است باعث بروز سنگ کلیه گردد.
  • نقرس اگر کنترل و درمان نشود، ممکن است باعث بروز توفی یا همان گره های زیر پوستی شود. توفی درد ندارد اما در زمان بروز نمودهای نقرسی می  تواند دردناک و ملتهب گردد.
  • هم زمان با مصرف داروهای مرتبط با درمان نقرس، بهتر است درمان خانگی را نیز دنبال کنید. البته پیش از اقدام به این کار، پزشک خود را در جریان مصرف داروهای گیاهی بگذارید. بسیاری از این داروهای گیاهی با پایین آوردن سطح اوریک خون در درمان خانگی نقرس موثر می باشند.

روش های طبیعی برای درمان نقرس

نقرس می تواند در قسمت های مختلف بدن به وجود بیاید مانند دست، پا، گوش، زانو که معمولا با التهابات و درد های شدید همراه است که در صورت لمس این قسمت ها منجر به ایجاد درد زیادی می شود. برای درمان نقرس با مجله اینترنتی آرگا همراه باشید.

نمک اپسوم

برای درمان طبیعی نقرس پیشنهاد می شود. فرد نمک اپسوم را در وان ریخته و با آن استحمام می کنید.

درمان خانگی نقرس با نمک اپسوم

زنجبیل

زنجبیل یک درمان گیاهی برای نقرس است که تاثیر به سزای آن در کوتاه مدت رویت می شود. برای تهیه این داروی گیاهی مقداری ریشه زنجبیل را آسیاب کرده و آن گاه با زردچوبه و شنبلیله مخلوط کنید. هر سه گیاه باید پودر شده و همه آن ها به یک نسبت با هم مخلوط شده باشند. بهتر است به طور روزانه ترکیب این سه ماده را با آب گرم میل کنید. این مصرف روزانه باید به دو بار در روز برسد.

فواید درمانی زنجبیل برای نقرس

همچنین می توانید ریشه زنجبیل را در آب جوش بیندازید و بعد از مخلوط شدن با آب میل کنید.

برای ماساژ نیز می توانید از زنجبیل استفاده کنید. زنجبیل آسیاب شده را با کمی آب مخلوط و خمیر شکل گرفته را بر روی محل درد و مفاصل گذاشته و ماساژ دهید.

جوش شیرین

برای استفاده از روش های طبیعی درمان نقرس جوش شیرین را به کار ببرید. نصف قاشق چای خوری جوش شیرین را با آب مخلوط و روزی ۳ یا ۴ بار از آن بنوشید. این درمان باید تا دو هفته ادامه یابد. اگر بالای ۶۰ سال هستید، از آن بیشتر از سه بار در روز استفاده نکنید. چون مشکلات تنظیم فشار خون را به دنبال دارد.
جوش شیرین برای درمان نقرس

قهوه

برای کنترل خانگی نقرس قهوه را وارد برنامه خود کنید. البته قهوه انتخابی شما باید بدون کافئین باشد. در این صورت به عنوان کاهنده اسید اوریک خون مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

ویتامین C

هر چند تحقیقات لازم در رابطه با درمان خانگی نقرس و ویتامین C وجود ندارد اما این ویتامین در کاهش اسید اوریک خون موثر است و مصرف به اندازه این ویتامین برای بهبود نقرس موثر می باشد. چون استفاده بیش از حد از ویتامین C سبب افزایش اسید اوریک در خون می شود و پیامدهای منفی به دنبال خواهد داشت. در نتیجه تاثیر معکوس خواهد گذاشت. لیمو در کوتاه ترین زمان ممکن درمان نقرس را نتیجه بخش می کند.

درمان خانگی نقرس

گیلاس

خوردن گیلاس یکی از راه های درمان خانگی بیماری نقرس است. چون میزان اسید اوریک خون را کم می کند.

درمان نقرس با گیلاس

سرکه سیب

این سرکه سیب باید به شکل تصفیه نشده و طبیعی باشد. ۲ قاشق غذاخوری سرکه سیب را در یک لیوان آب بریزید و به شکل روزانه دو تا سه بار مصرف کنید.
سرکه سیب برای درمان نقرس

زغال چوب فعال شده

یکی از شناخته شده ترین موادی که جهت درمان خانگی نقرس از آن استفاده می شود زغال چوب فعال شده است که برای بیماران نقرسی بسیار مفید و تاثیر گذار است.

برای استفاده از ذغال چوب فعال شده باید به مقدار ۱/۵ پیمانه ذغال چوب را با آب مخلوط کنید تا خمیری شکل شود سپس این خمیر را وان حمام خود اضافه کنید و بدن خود را و قسمت هایی که دچار نقرس شده اند را خیس کنید. البته می توانید از پودر ذغال هم به صورت موضعی در محل مورد نظر استفاده کنید.

درمان های طبیعی بیماری نقرس

 

برای جلوگیری از ابتلا به نقرس چه باید کرد؟

  • مایعات زیادی مصرف کنید. منظور از مایعات این است که بیشتر نوشیدنی های روزانه شما آب باشد و این میزان به ۲ تا ۴ لیتر در روز برسد.

نوشیدن آب و درمان نقرس

  • الکل را کنار بگذارید. الکل در حالت عادی التهاب مفاصل را به دنبال دارد. درمان نقرس بدون ترک الکل بی نتیجه است.

درمان خانگی نقرس

  • گوشت های دریایی، مرغ و … را در حد نرمالی مصرف کنید.
  • از اضافه وزن اجتناب کنید و وزن خود را در حالت طبیعی نگه دارید.
  • رژیم مناسب غذایی برای خود انتخاب کنید. در این رژیم از لبنیات کم چرب یا فاقد چربی، غلات کامل، سبزی و میوه بهره مند گردید.
از اینکه با روش های درمان طبیعی نقرس ما را دنبال نمودید، بسیار خرسندیم. بهتر است این درمان های طبیعی را در کنار داروهای پزشکی نقرس ادامه دهید اما قبل از مصرف تداخلات دارویی بین این دو دسته را مد نظر داشته باشید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *