دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

راهنمای بخور برای سرماخوردگی و نکاتی که باید رعایت کنید

  • مرضیه نوروزیان
  • ۱۴ آبان ۱۳۹۷
  • ۰

با آمدن فصل سرما، هوا خشک می شود و استنشاق با مشکلاتی همراه می گردد. خشکی هوا شدت بیماری سرماخوردگی را افزایش می دهد و درمان آن را به تعویق می اندازد. به همین خاطر شما باید این رطوبت را از طریق بخور برای دستگاه تنفسی خود ایجاد کنید. در ادامه نکات مهم بخور برای سرماخوردگی را معرفی کرده ایم. 

استفاده از بخور در زمان سرما خوردگی یک روند درمانی نتیجه بخش است. این بخور به منظور کنترل و بهبود علائم سرماخوردگی از جمله خلط سینه، درمان سرفه و درد گلو  استفاده می شود.

بخور دادن جهت بهبود علائم سرماخوردگی بسیار مفید است و روند درمان آن را با تامین رطوبت لازم تسریع می کند. همچنین رشد ویروس سرماخوردگی و آنفلونزا با رطوبت کند می گردد. معمولاً برای پیشگیری از سرماخوردگی بزرگسالان از دستگاه بخور استفاده می شود.

درمان سرماخوردگی با بخور

تنفس در فضای مرطوب راحت انجام می شود. هوای اتاق پاک شده و سبب درمان گرفتگی بینی می شود. برای تامین این رطوبت در فضای اتاق از دستگاه بخور یا کتری آب استفاده می شود.

راهنمای بخور برای سرماخوردگی

بخور برای درمان گرفتگی بینی، سرفه و مشکلات تنفسی استفاده می شود. این گرفتگی به دلیل ملتهب شدن راه تنفسی به وجود می آید. توجه داشته باشد که ورم سینوس ها نیز در هوای خشک بیشتر خواهد شد.

از روش های عالی و موثر جهت درمان و تسکین درد گلو می باشد. بعد از بخور علائمی چون عطسه، سرفه و آبریزش بینی کم می شود. راه تنفسی باز شده و نفس کشیدن به آسانی انجام می گیرد. به همین دلیل می توان به راحتی خوابید و استراحت کرد.

درد گلو و بخور

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

برای قرار دستگاه بخور محدوده اتاق خواب را انتخاب کنید تا نفس کشیدن شما در خواب راحت تر انجام شود.

اندازه و گنجایش دستگاه بخور

برای انتخاب گنجایش دستگاه بخور، فضای اتاق را در نظر بگیرید و آن گاه اندازه دستگاه را متناسب با آن انتخاب کنید. حجم رطوبت دهی برای ابعاد ۵۰ متر مکعب، ۷۰، ۱۰۰ و … می باشد.

دستگاه بخور برای سرماخوردگی

بخور سرد یا گرم

در نوع بخور گرم جهت بهبود سرماخوردگی، ابتدا آب داغ می گردد و بخار تولید شده به وسیله فن وارد محیط می شود. در چنین شرایطی آلوده شدن محیط به دلیل رسیدن آب به نقطه جوش کم می باشد.

رطوبت در بخور سرد به وسیله لرزش ها به هوا منتقل می شود. در چنین مواقعی آب جوشانده نمی شود و در آن ها از رطوبت سازهای اولتراسونیک استفاده می گردد. در حالت بی صدا کار می کنند. از نظر پخش کردن ذرات نسبت به نمونه بخور گرم دارای کیفیت بهتری هستند.

بخور برای سرماخوردگی

نوعی از بخورها نیز به دو شکل ترکیبی سرد و گرم وجود دارند. این قضیه دست شما را برای استفاده از هر کدام از بخورها باز می گذارد.

توجه داشته باشید که بخور گرم مشکلات زیادی را با کم کردن اکسیژن محیط ایجاد می کند و کم کم شما را با سخت نفس کشیدن مواجه می سازد. به همین خاطر بهترین بخور جهت بهبود سرماخوردگی بخور سرد می باشد.

بخور باید همواره تمیز و پاکسازی شود. در این صورت از پراکنده شدن باکتری، قارچ، میکروب و … در فضای محیط جلوگیری می شود. بهتر است از آب خالص و یا مقطر برای ریختن در دستگاه بخور استفاده کنید.

تنظیم دستگاه بخور

رطوبت محیط نباید از ۵۰ درصد بالاتر رود. چون در این صورت فرصت برای رشد قارچ، آسیب به وسایل، کسالت و … فراهم می گردد. برای تعیین میزان رطوبت نسبی هوا یک دستگاه رطوبت سنج در منزل داشته باشید. رطوبت نسبی محیط منزل شما باید بین ۳۰ تا ۵۰ درصد باشد.

نکات مهم بخور دادن برای رفع سرماخوردگی

  • بخور را هر سه روز مورد شست و شو قرار دهید. قطعات را پس از جداسازی بشویید.
  • از آب خالص یا مقطر برای دستگاه استفاده کنید.
  • هر روز مخزن دستگاه را خالی کرده و خشک نمایید.

بخور گرم برای سرماخوردگی

  • برای هر تمیز کاری یا شست و شو باید دستگاه را از برق بکشید.
  • بخور گرم را در اطراف کودکان قرار ندهید.

امیدواریم نکات گفته شده در زمینه بخور سرماخوردگی مورد توجه و رضایت شما دوستان قرار گرفته باشد. توجه داشته باشید بخور سرماخوردگی به عنوان وسیله ای جهت بهبود مورد استفاده قرار می گیرد و نباید از آن انتظار درمان قطعی را داشت.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *