دسته ها
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

آیا جراحی های لاغری خطرناک هستند؟

  • یلدا محمدی
  • ۹ آبان ۱۳۹۷
  • ۰

همه می دانند که چاقی و اضافه وزن دلیل عمده ی بسیاری از بیماری های جدی و مرگ آفرین است که دیابت نوع ۲، بیماری های قلبی، سکته ی مغزی و برخی از انواع سرطان مثل سرطان سینه و سرطان روده ی بزرگ از این قبیل اند. تحقیقی که به تازگی انجام شده، نشان می دهد که چاقی در سرطان پانکراس هم دخیل است.

علاوه بر این آسیب های فیزیکی، اضافه وزن مفرط باعث آسیب های روحی زیر می شود:

  • پایین آمدن کیفیت زندگی
  • عدم تحرک بیمار
  • افسردگی و انزوا طلبی

جراحی لاغری چیست؟

جراحی لاغری یک نوع روش کاهش وزن است که به موجب آن، فرد چاق غذای بسیار کمتری مصرف می کند و در نتیجه، لاغر می شود. کسانی که شاخص توده ی بدنی (BMI) بالاتر از ۳۰ دارند، می توانند این جراحی را انجام دهند.

در واقع، سه نوع جراحی لاغری اصلی وجود دارد: جراحی اسلیو معده، بای پس معده و حلقه ی معده (گاستریک باندینگ).

خطر جراحی لاغری

راهکارهای رژیم غذایی استاندارد و ورزش باعث کاهش وزن چشمگیر تنها ۵% از افراد بیش از اندازه چاق می شود. بنابراین، جراحی موثرترین گزینه ی حال حاضر برای کاهش وزن و کنترل بیماری های مرتبط با چاقی است.

جراحی لاغری تا کنون نتایج بسیار مثبتی از خود به جای گذاشته و در مقایسه با روش های غیرجراحی، بسیار موثرتر است. علاوه بر این، مطالعات نشان داده اند که جراحی لاغری، مشکلات قلبی عروقی از جمله حملات قلبی و سکته ی مغزی کمتری در پی دارد و تمایلات جنسی بیمار را بهبود می بخشد.

کفه ی مثبت جراحی لاغری از کفه ی منفی آن سنگین تر است

بیشتر عوارض جراحی های لاغری مثبت است! برای مثال، شاید بیمار بعد از باندینگ معده بر اثر پرخوری دچار انقباض و تنگ شدن مری شود. این یعنی باید یک رژیم سفت و سخت بگیرد و به طور مرتب توسط پزشک ویزیت شود.

جراحی بای پس معده هم معایب خود را دارد و می تواند برای یک مدت طولانی باعث عدم جذب ویتامین و مواد معدنی غذاها شود. بیماران باید تا آخر عمر مکمل های غذایی مصرف کنند تا عملکرد بدن شان دچار مشکل نگردد.

خطر جراحی لاغری

هر جراحی ریسک و خطرات خود را دارد که برای هر بیمار متفاوت است. باید در نظر داشت که عوارض خود چاقی بسیار بیشتر و جدی تر از عوارض جراحی لاغری است.

افرادی که جراحی لاغری انجام داده اند کمتر از افراد چاقی که این جراحی را انجام نداده اند، دچار مرگ زودرس می شوند. امروزه، خطر جراحی لاغری بیشتر از جراحی لاپاراسکوپی کیسه صفرا نیست.

قبل از عمل، جراح لاغری باید با بیمار درمورد شرایط منحصر به فرد وی و شرایط جراحی صحبت کند. حتی اگر جراحی به سود بیمار است، باید درمورد خطرات آن بداند تا انتخاب آگاهانه ای داشته باشد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *