دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

معرفی روش های رفع چروک پیشانی با راهکارهای خانگی و نیز راهکارهای شیمیایی

  • زهرا خانزاده
  • ۱۲ دی ۱۴۰۲
  • ۰

با افزایش سن افراد چین و چروک صورت نیز افزایش می باید و معمولا پیشانی و اطراف چشم نسبت به سایر نقاط صورت سریع تر دچار چین و چروک می گردد. برای رفع چروک پیشانی راه کارهای زیادی وجود دارد، که در این مطلب به ارائه این روش ها خواهیم پرداخت.

گاهی اوقات ممکن است ایجاد چین و چروک در صورت و به خصوص در پیشانی تنها به دلیل افزایش سن نباشد، بلکه ممکن است به خاطر فشار کاری زیاد، افسردگی و استرس بیش از حد، خستگی روزانه و خواب ناکافی، فشار عصبی، سیگار کشیدن و مصرف الکل، قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید، ژنتیک و … باشد. در ادامه این بخش می توانید با روش های درمانی موثر برای رفع چروک پیشانی آشنا شوید.

راهکارهای خانگی چروک پیشانی

رفع چروک پیشانی را به این روش های درمانی تجربه کنید!

برای درمان چروک پیشانی از روش های متعددی همچون درمان خانگی، درمان شیمیایی، طب سوزنی، کرم پرایمر و سایر کرم های موضعی، لیزر، بوتاکس و تزریق نوروتوکسین‌، ترک یک سری عادت های غلط نظیر سیگار کشیدن، خواب ناکافی، اخم نکردن و … می توان بهره برد.

ماسک عسل و پودر کاکائو

همانطور که می دانید کاکائو دارای مواد مغذی بالایی می باشد و عسل نیز کمک زیادی به تسکین پوست می کند  از این رو، یک قاشق چایخوری عسل، یک قاشق چایخوری کاکائو و دو قاشق چایخوری شیر را با هم ترکیب کرده و ترکیب حاصل را بر روی پوست تان قرار دهید و بعد از زمان بیست دقیقه آن را بشویید.

ماسک زردچوبه و کشک

زردچوبه دارای قدرت درمانی بالایی است و کشک نیز دارای اسید لاکتیک می باشد و این ترکیب به عنوان یک ماسک ضد پیری محسوب می شود بنابراین، یک قاشق چای خوری کشک و مقداری زردچوبه را با هم ترکیب کرده و به مدت ده دقیقه بر روی پیشانی قرار دهید.

  • درمان خانگی

با روغن های گیاهی همچون روغن زیتون، روغن نارگیل، روغن تخم کتان، روغن بادام، روغن جوجوبا، روغن کرچک و همچنین استفاده از وازلین(ژله پترولیم)، عسل مانوکا، آب لیمو تازه، پوست مرکبات(پرتغال و لیمو) و ژل آلوئه ورا می توان چروک پیشانی را رفع کرد. اگرچه روند درمان چروک پیشانی با موارد ذکر شده ممکن است طولانی باشد، اما بدون عوارض و اثر بخش می باشد، که در اینجا تنها به ذکر چند مورد بسنده می کنیم.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

رفع چروک پیشانی

روغن نارگیل:

روغن نارگیل به دلیل دارابودن نوعی آنتی اکسیدان، عمل رادیکال های آزاد موجود در پوست را تضعیف می کند، به همین دلیل از ایجاد چین و چروک جلوگیری می کند و به تدریج باعث از بین رفتن خطوط پیشانی می گردد. همچنین استفاده از این روغن برای حفظ سلامتی پوست و مرطوب نگه داشتن پوست بسیار موثر می باشد. طریقه استفاده از این روش برای از بین بردن چروک پیشانی به این صورت است، که هر شب، قبل از خواب چند قطره از این روغن را بر روی پیشانی بمالید و چند دقیقه ای عمل ماساژ را انجام دهید، تا روغن نارگیل جذب پوست گردد.

روغن زیتون:

استفاده روزانه (یکی دو مرتبه در طول روز) از این روغن در کنار روغن نارگیل برای آب رسانی و مرطوب نگه داشتن پوست بسیار اثر بخش می باشد و همچنین انجام ماساژ ملایم پیشانی و دیگر مناطق صورت با روغن های گیاهی سبب افزایش گردش خون در پوست صورت می شود. طریقه استفاده از این روش رفع چین و چروک پوست به این صورت است، که مقداری روغن زیتون را گرم کنید و چند قطره روغن نارگیل را به آن اضافه کنید، سپس آن را روی نواحی چین و چروک و اطراف آن بمالید و پیشانی را به مدت ۱۰ دقیقه به شکل حرکات پایین و بالا، به آرامی ماساژ دهید.

درمان چروک پیشانی با تخم کتان

روغن تخم کتان:

این روغن سرشار از آنتی اکسیدان و اسید چرب امگا ۳ می باشد. بنابراین مصرف خوراکی آن سبب نرمی و چرب شدن پوست و همچنین باعث برجسته تر شدن لایه خارجی پوست می گردد و در نهایت به رفع چروک پیشانی و نواحی دیگر پوست صورت کمک می کند. برای مشاهده اثر بخشی این روش بهتر است به مدت ۲ هفته، روزانه ۲ الی ۴ بار در حدود یک قاشق غذاخوری از این روغن میل نمایید.

ترکیب سفیده تخم مرغ و ژل آلوئه ورا:

این ماسک چروک صورت با ترکیب(۱ عدد سفیده تخم مرغ + ۱ قاشق غذاخوری ژل آلوئه ورا) برای تغذیه، انعطاف پذیری و جوانی پوست بسیار مفید می باشد. چرا که ژل آلوئه ورا و سفیده تخم مرغ سرشار از ویتامین E می باشند، همچنین اسید مالیک موجود در ژل آلوئه ورا و آلبومین سفیده تخم مرغ به ترتیب باعث از بین رفتن خطوط پوست و تقویت و سفتی پوست می شوند. برای استفاده از این روش باید این ترکیب را بر روی پوست صورت بمالید و بعد از گذشت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه پوست صورت را با آب ولرم شست و شو دهید. دو سه بار در طول هفته این کار را انجام دهید، تا به نتیجه مطلوب برای شادابی پوست و از بین بردن چروک پیشانی برسید.

  • درمان شیمیایی

از روش های شیمیایی برای رفع چروک پیشانی، استفاده از درم ابریژن و پیلینگ شیمیایی است. روش درمان با درم ابریژن به این صورت می باشد، که پزشک متخصص پوست با استفاده از دستگاه مکنده و نوعی کریستال شیمیایی خفیف چروک صورت و پیشانی را از بین می برد. در روش پلینگ شیمیایی نیز پزشک متخصص با سوزاندن سطح رویی پوست، پوست را وادار به تولید کلاژن بیشتر می کند و در نتیجه پوست جدید صاف تری تشکیل خواهد شد.

نحوه درمان چروک پیشانی

  • لیزر

در این روش که زیر نظر پزشک متخصص و یا تکسین ماهر انجام می شود، به مدت نیم الی دو ساعت، انرژی از لیزر به صورت مستقیم به پیشانی هدایت می شود و سبب سوزاندن لایه سطحی پوست (که تنها با چشم مسلح قابل دیدن است) می گردد و همانند روش پلینگ شیمیایی باعث از بین رفتن چروک پیشانی می شود.

  • طب سوزنی

طب سوزنی روشی دیگر برای کاهش و رفع چروک پیشانی می باشد، در این روش که حتما باید زیر نظر یک متخصص طب سنتی انجام شود و مهارت کافی و مجوز لازم را نیز برای انجام این کار داشته باشد، به مدت ۵ الی ۶ هفته و در هر هفته ۲ بار(حدودا ۱۰ الی ۲۰ جلسه) طب سوزنی انجام می شود. فرو بردن سوزن ها در نقاط استراتژیکی پوست بدن سبب تحریک و تولید الاستین و کلاژن و در نتیجه افزایش گردش خون در پوست می گردد. انجام این عمل به مرور باعث رفع چین و چروک می شود.

طب سوزنی و درمان چروک پیشانی

  • کرم پرایمر و سایر کرم های موضعی

با کرم پودر پرایمر می توان چین و چروک پیشانی و دیگر نواحی صورت را پوشاند، چرا که دارای میکا (ماده معدنی براق) می باشد.

از دیگر کرم های موضعی که می توان برای بهبود چین و چروک پیشانی استفاده کرد، کرم های ضدپیری رتینوئید و رتینول می باشد، چرا که به علت داشتن پپتیدها باعث ایجاد رطوبت در پوست می شوند و همچنین این نوع کرم ها تولید کلاژن را تحریک می کنند.

  • بوتاکس و تزریق نوروتوکسین‌

در این روش رفع چروک پیشانی با مسدود شدن عصب های که باعث انقباض عضلات پیشانی می گردند، چین و چروک پوست صورت کاهش می یابد و از عمیق تر شدن آن جلوگیری می کند. بسته به تجویز متخصص پوست ممکن است ۹ الی ۱۵ واحد نوروتوکسین‌ به پیشانی ترزیق شود.

درمان چروک پیشانی زیر نظر متخصص

  • ترک یک سری عادت های غلط

با انجام ندادن برخی کارها و رعایت برخی مسائل مثل مصرف الکل، کشیدن سیگار، اخم نکردن، خواب ناکافی و … نیز می توان از افزایش چین و چروک و یا ایجاد آن جلوگیری کرد، همچنین با انجام ورزش ها و رژیم غذایی مناسب نیز می توان با بروز چین و چروک پیشانی و دیگر نواحی صورت مقابله کرد.

برطرف کردن چروک پیشانی

  • نوشیدن آب کافی

نوشیدن آب و مایعات کافی به منظور هیدراته نگه داشتن پوست، شاید ساده ترین روش به منظور برطرف کردن علائم زودرس پیری پوست باشد، به طور کلی کم آبی بدن موجب آسیب جدی به سلامتی بدن می شود و تاثیر آن بیشتر بر روی پوست قابل مشاهده می باشد، زیرا آبی که مصرف می کنید پیش از رسیدن به پوست به اندام های دیگر راه می یابد.

بدن انسان روزانه مقداری از آب خود را به شکل عرق و ادرار از دست می دهد، از این رو لازم است هر روز برای جایگزین کردن آب از دست رفته بدن، اقداماتی انجام دهید.

اگر پوست تان آبرسانی لازم را نداشته باشد، ناخواسته خشک و پوسته پوسته می شود و در نتیجه پوست خشک بیشتر در معرض پیری زودرس می باشد و در مقابل پوست مرطوب از مقاومت بیشتری برخوردار است.

از این رو لازم است به طور روزانه ۶ تا ۸ لیوان آب بنوشید و این درمان ساده علاوه بر سلامت بر برطرف کردن چین و چروک پوست برای سلامت بدن نیز بسیار مفید است.

رفع چروکهای پیشانی

  • ژل آلوئه ورا

ژل تازه بدست آمده از گیاه آلوئه ورا به دلیل فواید فراوانی که دارد، می تواند به عنوان تسکین دهنده و درمان برخی مشکلات پوست شناخته شود.

از این ژل در غلظت های مختلف می توان برای بهبود ویسکوزی و الاستیک پوست مورد استفاده قرار داد، ضمن اینکه ژل آلوئه ورا همچون یک ماده آبرسان عمل می کند و رطوبت پوست را حفظ خواهد کرد، از این رو مصرف آن برای پوست موجب نرمی و لطافت پوست می شود.

این ژل با غلظت ۰.۵ درصد به منظور استفاده موضعی بی خطر بوده و بدون هرگونه اثر سمی می تواند به رطوبت رسانی پوست کمک نماید.

آلوئه ورا در واقع به دلیل وجود خواص آنتی اکسیدانی، ضد التهابی و محافظت در برابر اشعه ماورا بنفش یک درمان کننده طبیعی موثر برای پوست مورد استفاده قرار می گیرد.

علت چروک پیشانی

همانطور که می دانید روند پیری علاوه بر بدن بر روی صورت پیشانی نیز تاثیر می گذارد  و در واقع افزایش سن مهم ترین علت ابجاد چروک می باشد که علاوه بر از افزایش سن عوامل دیگر نیز باعث ایجاد چروک پیشانی می شوند که عبارتند از :

  • اخم کردن
  • قرار گرفتن در معرض نور خورشید
  • ایجاد فشار روی صورت مثل خوابیدن روی صورت
  • کاهش عضلات صورت
  • آلودگی
  • ژنتیک
  • جاذبه زمین

راهکارهای پیشگیری از ایجاد چین و چروک پیشانی

  • استفاده از کرم ضد آفتاب
  • مدیریت استرس
  • نوشیدن اب
  • رژیم غذایی سالم و متعادل
  • ترک سیگار

در پایان امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد، در صورت تمایل برای آشنایی با انواع ماسک صورت می توانید مطالب قبلی آرگا در این زمینه را مطالعه نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *