دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

مصرف گلاب در بارداری تا چه میزان مجاز است؟

  • فاطمه میرزایی
  • ۲ بهمن ۱۴۰۲
  • ۰

اگر چه بسیاری از گیاهان و عرقیجات مزایای زیادی داشته و عوارض داروهای شیمیایی را ندارد، اما مصرف آنها در دوران بارداری ممکن است مضر باشد و خطراتی برای جنین داشته باشد. در اینجا در رابطه با مصرف گلاب در بارداری توضیحاتی ارائه کرده ایم که در ادامه ملاحظه خواهید کرد.

گلاب از جمله عرقیات خوش عطر می باشد که از گل محمدی بدست می آید و طبیعت گرم و معتدل دارد. استفاده از گلاب در مراسم عزاداری کاربرد زیادی دارد، زیرا این ماده برای درمان استرس، بی خوابی و همچنین کاهش حرارت بدن مفید بوده و عطر آن آرام بخش و تسکین دهنده می باشد. اما در مورد اینکه مصرف گلاب در بارداری مفید یا مضر است، می توانید مطلب ما را تا پایان همراهی نمایید.

مصرف گلاب در بارداری

گلاب ماده ای خوشبو و معطر است که در ایران مصارف زیادی داشته و برای تهیه انواع شیربنی، بستنی، چایی، تزیین برنج و … کاربرد زیادی دارد. از جمله خواص گلاب تقویت کننده قلب و اعصاب، ایجاد شادی، باز کننده عروق، برطرف کننده بوی دهان، افزایش میل جنسی، تقویت لثه و روشن کننده پوست می باشد. اما در رابطه با ممنوعیت مصرف گلاب در دوران حاملگی اطلاعات زیادی وجود ندارد، هر چند که بسیاری از افراد مصرف متعادل آن در دوران حاملگی را مضر نمی دانند، اما به طور کلی در مورد مصرف هر نوع عرقیجاتی در دوران حاملگی بهتر است با پزشک خود مشورت نمایید.

گلاب در دوران بارداری

تهیه شربت گلاب یکی از مصارف استفاده از گلاب می باشد که مصرف آن فواید و مزایای زیادی دارد و برای درمان بسیاری از بیماریها حتی در زمان حاملگی مفید بوده که در زیر به برخی از این موارد اشاره کرده ایم:

  • برای خانم های حامله ای که در ماههای آخر حاملگی به سر می برند، در هنگام سرماخوردگی می توانند از شربت گلاب برای کاهش گلو درد و تب استفاده نمایند.
  • یبوست نیز از جمله بیماری های شایع در دوران حاملگی است که در زمانی که مبتلا به یبوست های طولانی شده اید، مصرف گلاب می تواند به نوعی این مشکل را درمان نماید.
  • کمک به درمان بی خوابی یکی دیگر از مزایای استفاده از گلاب می باشد که می تواند مؤثر واقع شود.
  • از دیگر فواید خوردن گلاب، کاهش دردهای عضلانی و کمر درد می باشد.
  • مصرف گلاب در کاهش استرس و اضطراب در دوران حاملگی نیز مفید می باشد.
  • از بین رفتن حالت تهوع و استفراغ صبحگاهی از طریق استشمام و یا خوردن شربت گلاب در بارداری
  • تقویت کننده قلب و تنظیم ضربان آن، همچنین افزایش روحیه و حس شاد بودن از دیگر فواید شربت گلاب است.

گلاب در بارداری

خواص گلاب بر سلامت بدن

گلاب از خواص شگفت انگیزی برخوردار است و نقش مهمی در سلامت بدن ایفا می کند که در ادامه مطلب شما با خواص آن آشنا خواهیم کرد.

  •  آرون گروپس

تقویت سیستم ایمنی بدن

یکی از فواید بی نظیر گلاب در بارداری تقویت سیستم ایمنی بدن می باشد و برای آن دسته از خانم هایی که سیستم دفاعی بدنی ضعیفی دارند گزینه بسیار مناسبی است همچنین تهوع و سرماخوردگی را نیز درمان می کند و مصرف آن در حد اعتدال بی خطر می باشد.

درمان گلو درد :

گلاب به دلیل داشتن خاصیت ضد عفونی کنندگی و ضد التهابی سبب تقویت سیستم ایمنی بدن شده و به منظور پیشگیری و همچنین درمان گلو درد و سرماخوردگی بسیار مفید و موثر است و به عنوان یک آنتی بیوتیک طبیعی عمل می کند.

درمان مشکلات گواشی :

از دیگر فواید بی نظیر گلاب بهبود معده درد، زخم معده و نفخ است، یبوست نیز از مشکلات گوارشی بسیار شایع در بین اکثر افراد است که گلاب به عنوان یک ملین طبیعی عمل کرده و در نتیجه کمک زیادی به درمان یبوست می کند بنابراین، اگر از داشتن این مشکل گوارشی رنج می برید حتما آن را استفاده کنید.

فواید گلاب بر سلامت بدن

کاهش فشار خون بالا :

همانطور که می دانید گلاب دارای خاصیت ضد التهابی است در نتیجه کمک زیادی به پایین آوردن فشار خون بالا و درمان بیماری های قلبی و عروقی می کند.

رفع سوزش ادرار :

گاهی بنا به دلایل مختلفی فرد دچار سوزش ادرار می شوید که اگر این مشکل به دلیل افزایش ماده صفرا یا گرمی مزاج در ادرار و خون باشد برای رفع این مشکل گلاب گزینه بسیار مناسبی است.

بررسی خواص گلاب

بهبود بینایی :

از دیگر خواص بی نظیر گلاب بهبود بینایی می باشد که می توانید به عنوان قطره چشمی از آن استفاده کنید اینکار سبب جلوگیری از ابتلا به آب مروارید دژنراتیو ماکولا می شود.

تقویت لثه :

به منظور استحکام و تقویت لثه می توانید می توانید گلاب را داخل دهان تان نگه داشته و غرغره نمایید اینکار علاوه بر تقویت لثه باعث از بین رفتن باکتری ها و آلودگی های داخل دهان می شود.

خواص گلاب در نوزادان و کودکان

گلاب علاوه اینکه برای بزرگسالان مفید است فوایدی برای کودکان و نوزادان نیز دارد و به منظور التهاب پوست و سوختگی پوست حساس کودک می توانید از گلاب به صورت موضعی استفاده نمایید و همچنین بوییدن گلاب کمک زیادی به بهبود خواب کودکان می کند و باعث آرامش آن ها می شود و به منظور کاهش درد در نوزادان و کودکان گلاب مفید می باشد.

عوارض جانبی مصرف گلاب

استفاده از گلاب صنعتی قابل فروش در سوپرمارکت ها به دلیل اینکه دارای مواد افزودنی و نگهدارند می باشند با عوارض زیادی همراه هستند و همچنین مصرف این نوع گلاب سبب بروز مشکلات گوارشی و حساسیت پوستی می شود و استفاده از گلاب طبیعی در مقدار کم مشکلاتی به وجود نمی آورد و همچنین استفاده از گلاب برای آن دسته از افرادی که دچار اسهال شدید، زخم گوارشی، نفخ شدید، بواسیر یا هموروئید هستند مضر می باشد.

در زمان استفاده موضعی از گلاب و ماسک گلاب ابتدا به منظور اطمینان از حساسیت نداشتن به گلاب مقداری از ماسک گلاب را روی بخش کوچکی از پوست دست تان تست کرده و در صورت حساسیت نداشتن بر روی نواخی دیگر پوست تان استفاده نمایید.

سخن پایانی

با وجود اینکه مصرف گلاب در بارداری برای درمان بسیاری از بیماری ها ممکن است مفید واقع شود، اما به این نکته توجه داشته باشید که مصرف روزانه و طولانی مدت این ماده احتمال بروز خطراتی برای جنین خواهد داشت، به همین منظور توصیه می شود، هیچ گاه بدون مشورت با پزشک از این نوع شربت گیاهی به صورت خودسر استفاده نکنید.

جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه بارداری می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *