دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

آیا مصرف استامینوفن در بارداری مضر است؟

  • فاطمه میرزایی
  • ۲۲ آبان ۱۳۹۹
  • ۰

استامینوفن دارویی است که در هنگام سرماخوردگی، آنفولانزا و برای درمان سردرد، تب و … تجویز می شود اما مصرف استامینوفن در بارداری توصیه نمی شود و در این مورد باید مراقبتهای ویژه ای صورت گیرد.

مادران در هنگام بارداری، علاوه بر رژیم غذایی خود، باید به نحوه استفاده از قرص و داروها نیز توجه داشته باشند. زیرا مصرف داروها بدون تجویز پزشک ممکن است خطرات جبران ناپذیری برای جنین داشته باشد. در این بخش قصد داریم اطلاعاتی در زمینه مصرف استامینوفن در بارداری در اختیار شما عزیزان قرار دهیم که امیدواریم مفید واقع شود.

عوارض مصرف استامینوفن در بارداری

محققان در رابطه با مصرف استامینوفن در دوران حاملگی توصیه می کنند این دارو با احتیاط مصرف شود. زیرا طبق مطالعات انجام گرفته، مادرانی که بیش از یک ماه در طول حاملگی خود از استامینوفن استفاده کرده باشند، کودکانشان در معرض اختلال بیش فعالی قرار دارند. همچنین تاخیر در به حرف آمدن کودکان نیز یکی دیگر از علت های مصرف این دارو می باشد.

مصرف استامینوفن در طول بارداری

اخیرا مصرف استامینوفن در دوران حاملگی بدون تجویز پزشک عرضه می شود. اما مصرف این دارو بیش از سیصد گرم خطرناک بوده و موجب بروز مشکلاتی در کبد جنین و مادر می شود، بنابراین هنگام استفاده از این دارو با پزشک حتما باید مشورت شود.

استامینوفن معمولا برای درمان تب و سردرد شدید در طول بارداری توسط پزشک تجویز می شود، زیرا تب بالا، تاثیر مستقیم بر رشد جنین داشته و موجب نقص در تولد می شود. از آنجا که تاثیر منفی مصرف استامینوفن از تب بالا کمتر بوده، بنابراین، پزشک در این مواقع برای خانم های باردار استامینوفن تجویز می کند.

مصرف استامینوفن در بارداری

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

مصرف استامینوفن در سه ماه اول بارداری، احتمال بیش فعالی در نوزادان را به میزان ۹ درصد افزایش می دهد. زیرا در این دوران هورمون های اندوکرین و سیستم عصبی در حال رشد بوده و در نتیجه با مصرف استامینوفن، سرعت رشد آنها کم می شود. همچنین مصرف این دارو در سه ماهه سوم حاملگی احتمال بیش فعالی در جنین را حدودا ۲۸ درصد افزایش می دهد و مادرانی که در تمام نه ماه حاملگی استامینوفن مصرف می کنند، این احتمال حدود ۶۸ درصد افزایش می یابد. به طور کلی مصرف هیچ قرصی در دوران حاملگی بی ضرر نیست و از آنجا که استفاده از مسکن ها اجتناب ناپذیر است. بنابراین باید قبل از مصرف هر دارویی باید با پزشک مشورت نمایید.

استامینوفن ۵۰۰ در بارداری

در دوران حاملگی نیز مانند دیگر دوران ها ممکن است درد های زیادی را تجربه کنید که به منظور بهبود این درد ها مجبور به مصرف دارو می شوید اما بهتر است از مصرف دارو تا حد امکان خودداری کنید، یکی از روش ها درمان استفاده از قرص استامینوفن است اما باید پیش از مصرف هر دارویی در ابتدا با پزشک مشورت نمایید تا از عوارض آن بر روی رشد جنین جلوگیری کنید همچنین به منظور درمان درد هایی مانند سردرد، کمر درد و… می توانید هر چهار ساعت یک بار استامینوفن پانصد مصرف کنید و این نکته را نیز به خاطر داشته باشید که نباید از ۴۰۰۰ میلی گرم دوز مصرف روزانه تان بیشتر شود.

مصرف استامینوفن در طول مدت حاملگی

استامینوفن ۳۲۵ در بارداری

به منظور بهبود درد هایی مانند بدن درد، سردرد، کمر درد و…در طول مدت حاملگی می توانید از استامینوفن ۳۲۵ استفاده کنید اما به خاطر داشته باشید که این دارو نیز مانند دیگر داو ها باید با تجویز پزشک مصرف شود و هر چهار ساعت می توانید یک عدد از آن را مصرف کنید.

نکته : مصرف این قرص نباید از سه تا پنج روز بیشتر شود به جز با مشورت پزشک متخصص.

نکاتی در مورد استفاده از مسکن ضد درد در دوران حاملگی

۱. به منظور درمان درد های خفیف تا متوسط استامینوفن مورد استفاده قرار گرفته می شود و در دوران حاملگی قابل استفاده می باشد و در صورتی در دوز های بالا و به صورت منظم مصرف شود خطرناک است.

۲. در زمان استفاده از مسکن در طول مدت بارداری باید از انجام کارهایی که به تمرکز احتیاج دارند پرهیز نمایید.

۳. در سه ماهه اول بارداری به دلیل اینکه جنین در حال رشد است لذا از مصرف هر نوع دارویی باید خودداری کنید.

۴. در طول مدت بارداری از مصرف دارو هایی مانند : آسپرین، کدئین و ایبوپروفن پرهیز کنید و پیش از مصرف برچسب های هشدار دهنده آن ها را به دقت مطالعه کنید.

نکاتی در رابطه با مصرف مسکن در دوران بارداری

می توانید با استفاده از روش های طبیعی از جمله بسته های گرم و یخ در منطقه آسیب دیده به کاهش التهاب کمک زیادی کنید اما در صورت بروز درد با پزشک تان مشورت کنید، در پایان پیشنهاد می کنیم به منظور دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه کودک و والدین می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *