دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

روانشناسی رنگ بنفش و شناخت خصوصیات و ویژگی های این رنگ

  • سمیه نیک فرجام
  • ۱۰ آبان ۱۴۰۱
  • ۰

روانشناسی رنگ ها علم و دستاورد جدیدی در روانشناسی است که بر اساس نوع رنگ مورد سلیقه فرد به تحلیل شخصیت او می پردازد. شما در این بخش با روانشناسی رنگ بنفش همراه ما خواهید بود که اطلاعات مهمی درباره این شخصیت ها بیان می کنیم.

افرادی که به رنگ بنفش علاقه دارند نشان می دهد که دارای شخصیت و طبعی گرم هستند این رنگ در میان زنان بیشتر محبوبیت دارد و در روانشناسی رنگ بنفش آن را نماد سلطنت و قدرت می دانند از دیگر نشانه های روان شناسی این رنگ می توان به اصالت، راز و رمز، ثروت و جادو اشاره کرد. این رنگ بر حسب روشن یا تیره بودن نیز دارای ملاک های شخصیتی متفاوتی خواهد بود که در ادامه به آن شاره می شود.

روانشناسی رنگ بنفش چیست

روانشناسی رنگ بنفش:

در بررسی رنگ بنفش توسط علم روانشناسی نشان داده شده است که افرادی که به بنفش کمرنگ علاقه دارند به طور معمول دارای استقلال و قدرت تخیل بالای هستند و افرادی که بیشتر به رنگ بنفش تیره تمایل دارند دارای شخصیتی گوشه گیر و غمگین هستند. اما در میان افراد علاقه مند به رنگ یاسی نشان می دهند که سرشار از عشق و عاطفه درونی می باشند.

رنگ بنفش در برخی از افراد نشان دهنده خودخواهی و خود پسندی است و نشان می دهد که به خواسته ها خود بیشتر از دیگران اهمیت و ارزش می دهند و در بیشتر موارد به شدت در مقابل نظرات دیگران ایستادگی می کنند و نظرات خود را بر آنان تحمیل می کنند. روانشناسی رنگ ها، خصوصیات اخلاقی شما را رنگ مورد علاقه تان مورد بررسی و تحلیل قرار می دهند.

ویزگی شخصیتی علاقه مندان رنگ بنفش

افراد علاقه مند به رنگ بنفش در انتخاب و خرید دارای سلیقه ای متفاوت و خاص هستند و سعی می کنند تا خرید و انتخابی لوکس و لاکچری داشته باشند. وجود شخصیت کاریزماتیک و جذابیت درونی در این افراد نشان دهنده استقلال شخصیتی در آنان است و در مواردی که نیاز به کمک دیگران دارند از آنها کمک نمی گیرند.

شخصیت شناسی رنگ بنفش در امور مختلف :

در تست های روان شناسی رنگ نشان داده شده است که هر رنگ دارای نمادها خاص خود است در روان شناسی رنگ بنفش نیز نمادهایی مانند ارزش، سلطنت، اصالت، تقدس و شجاعت است. این افراد به ارزش ها احترام می گذارند و دارای پیشینه ای مقدس به لحاظ ارزشی هستند و در کسب قدرت و نشانه هایی از سلطنت در امور پیشی می گیرند که با شجاعت و اعتبار آن را به دست می آورند.

  •  آرون گروپس

شناسایی شخصیت با رنگ بنفش

۱- روابط اجتماعی:

در ظاهر افرادی ضد اجتماع هستند و برقراری روابط اجتماعی گسترده را امری بیهوده می دانند و اغلب دارای زنجیره ای از روابط دوستانه کوچک و نزدیک هستند. سعی دارند تا از زندگی خود لذت ببرند و کمتر به نظرات دیگران توجه کنند به دنبال خلق ایده های جدید در زندگی خود می باشند.

۲- مسائل کاری:

در زمینه کار و اشتغال در روان شناسی رنگ بنفش نشان داده می شود که این افراد به صورت مبتکرانه مشغول به فعالیت می شوند و در هر زمینه ای سعی دارند به بهترین شکل عمل کنند. پول و سرمایه مورد نیاز خود را از قدرت به دست می آورند و دارای قدرت رهبری بالایی هستند.

از دیگر ویژگی های بارز شغلی در افراد علاقه مند به رنگ بنفش هوشمندی و قدرت آگاهی بالا است این افراد می توانند به راحتی روابط علی میان پدیده ها را کشف کنند و در پی شناخت علت و معلول ها هستند.

شخصیت شناسی با رنگ بنفش

هیجانات و ارتباطات:

در روانشناسی رنگ بنفش اینگونه اشاره شده است که این دسته از افراد دارای احساسات و هیجانات زیادی هستند و با شریک عاطفی و جنسی خود می توانند روابط قوی داشته باشند و نسبت به همسر خود فردی انحصار کننده هستند و بر بعد عاطفی روابط خود تاکید زیادی دارند.

آشنایی با نماد های بنفش و ارغوانی

رنگ بنفش یک رنگ زنانه است و اغلب در بین خانم های جوان محبوبیت بیشتری دارد، این رنگ به عنوان یک رنگ قدرتمند سلطنتی شناخته شده و معمولا نمادی از راز و رمز، جادو و سحر و نیز اصالت و ثروت در نظر گرفته می شود.

  • رنگ بنفش روشن : نشانه فردیت و تخیل است.
  • بنفش تیره نماد غم، اندوه و بی اعتنایی می باشد.
  • رنگ یاسی نیز نماد آرامش و عشق است.

سایکولوژی رنگ بنفش

در زیر به معرفی نماد های اصلی رنگ بنفش می پردازیم :

  • سلطنت : از گذشته این رنگ به عنوان یک رنگ سلطنتی در نظر گرفته می شد و رنگ بنفش در واقع رنگ سلطنتی سزار بوده است.
  • ارزش : بنفش حس ارزش و اعتبار را به فرد القا می کند.
  • تقدس : این رنگ در کشور مصر و در مسیحیت به عنوان رنگی مقدس که نماد ایمان و فضیلت می باشد، در نظر گرفته می شود.
  • شجاعت : رنگ بنفش همچنین نماد و نشانه شجاعت است.
  • اصالت : این رنگ نمادی از اصالت و شخصیت نیز می باشد.

بنفش در دکوراسیون و معماری

رنگ بنفش موجب ایجاد پیچیدگی و باکلاس بودن در فضای داخلی می شود و بنفش دارای اعتماد به نفس و بیانی مستقل می باشد، ضمن اینکه رنگ تضاد بوده و به هنگام به رخ کشیدن گوشه ای می توانید آن را در کنار رنگ قهوه ای استفاده کنید، استفاده از رنگ بنفش در کنار آبی نیز محافظه کارانه به نظر می رسد.

روانشناسی بنفش

رنگ بنفش نیز همچون رنگ سبز در طبیعت وجود دارد؛ گلهای بنفشه، اسطوخودوس در کنار رنگ سبز و در جنگل وجود دارند که با فضایی ارگانیک در ارتباط می باشند، از این رو انتخاب کردن بنفش به عنوان رنگ پس زمینه و در ترکیب با رنگ سبز می تواند حس و حالی همچون طبیعت در دکوراسیون منزلتان به وجود آورد.

نکاتی دیگر درباره رنگ بنفش

  • بنفش یک نوع رنگ روحانی بوده که بیشترین سطح آگاهی و تفکر را در زمینه های معنوی دارا می باشد.
  • این رنگ از قوی ترین طیف رنگ در بین رنگهای رنگین کمان برخوردار است.
  • همچنین جالب است بدانید که رنگ بنفش، رنگ مورد علاقه کلئوپاترا بوده است.

امیدوارم این مطلب در رابطه با رنگ بنفش مورد توجهتان قرار گرفته باشد، در صورت تمایل برای آشنایی با روانشناسی رنگ های دیگر همچون رنگ آبی و رنگ نارنجی  می توانید از مطالب قبلی آرگا در این زمینه دیدن کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *