دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

آشنایی با سبزیجات چاق کننده که باعث اضافه وزن شما می شوند

  • فاطمه میرزایی
  • ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰
  • ۰

برخی از انواع سبزیجات مانند نخود فرنگی، سیب زمینی و ذرت تاثیر زیادی بر روی افزایش وزن دارند و می توانند موجب چاقی شوند. در ادامه شما را با برخی از سبزیجات چاق کننده آشنا خواهیم کرد.

به طور کلی سبزیجات برای سلامتی بدن مفید هستند. به همین خاطر مصرف آنها همواره توصیه می شوند، اما همه سبزیجات از نظر ترکیبات و تاثیر یکسان نیستند و برخی از آنها می توانند موجب افزایش وزن و چاقی شوند. بنابراین اگر از جمله افرادی هستید که به تناسب اندام خود اهمیت می دهید، بهتر است با این نوع سبزیجات چاق کننده آشنا شوید.

کدام سبزیجات چاق کننده هستند؟

قرار دادن سبزیجات در وعده های غذایی بسیار مفید بوده و مصرف آن بسیار توصیه می شود. در مقالات قبلی با انواع سبزیجات چربی سوز و میوه های چاق کننده آشنا شدید. برای افرادی که دغدغه چاقی دارند، پیشنهاد می شوند از مصرف این نوع سبزیجات پرهیز کنند، ولی برای افراد لاغر و نیز کسانی که تمایل دارند چند کیلو گرم وزن اضافه نمایند، خوردن این دسته از سبزیجات پیشنهاد خوبی است. در ادامه می توانید با برخی از این نوع سبزیجات چاق کننده آشنا شوید.

سیب زمینی

سیب زمینی از جمله صیفی جات خوشمزه است که به صورت های مختلفی مانند پوره، سرخ شده، آب پز و چیپس های نمکی استفاده می گردد. مصرف بیش از حد این نوع سبزیجات مثلا به صورت سرخ کرده و همراه پنیر و کالباس می تواند موجب چاقی و اضافه وزن افراد شود.

صیفی جات چاق کننده

هویج

هویج از جمله سبزیجاتی می باشد که حاوی مواد قندی از جمله ساکارز بوده، بنابراین جزو سبزیجاتی دسته بندی شده است که خوردن آن می تواند موجب اضافه وزن شود.

خیار

سبزیجاتی مانند خیار دارای مقدار پایینی فیبر می باشند و مصرف آنها برای مدت طولانی فرد را سیر نگه نمی دارد. بنابراین شخص برای رفع احساس گرسنگی خود، به سراغ خوراکی های دیگری می رود. به همین دلیل پیشنهاد می شود در هنگام مصرف خیار، در کنار آن از ترکیباتی که احساس سیری بیشتری به شما می دهند استفاده نمایید.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

سبزیجات و میوه های چاق کننده

چغندر و لبو

چغندر دارای مقدار زیادی کربوهیدرات، نشاسته و قند می باشد؛ قند به سرعت جذب می شود، در نتیجه بعد از مدتی فرد احساس گرسنگی می کند و در نتیجه میل زیادی برای خوردن غذا دارد. به طور کلی چغندر و لبو موجب افزایش ذخایر چربی و افزایش وزن می شوند، بنابراین از جمله سبزیجات برای چاقی می باشند.

سبزیجات سرخ شده

سبزیجات سرخ شده و به طور کلی مواد غذایی سرخ کردنی، به دلیل اینکه از روغن زیادی برای سرخ کردن آنها استفاده می شود، علی رغم اینکه مصرف آنها خوشمزه می باشد، اما ناسالم بوده و توصیه می شود به جای مصرف سبزیجات سرخ کرده، از آنها به صورت خام استفاده شود.

ذرت

ذرت جزو خوراکی های خوشمزه و چاق کننده بوده و حاوی قند می باشد. بنابراین مصرف آن می تواند باعث اضافه وزن و چاقی شود.

سبزیجات چاق کننده

نخود فرنگی

نخود فرنگی حاوی مواد و ترکیبات مغزی بوده که مورد نیاز بدن می باشد. اما به دلیل وجود مقدار زیادی کربوهیدرات و کالری موجود در نخود فرنگی، باید در مصرف آن احتیاط شود.

کدو تنبل

کدو تنبل جزو میوه ها می باشد اما بیشتر به عنوان سبزی شناخته می شود. به یاد داشته باشید در رژیم لاغری مهم ترین چیزی که باید از مصرف آن پرهیز کرد قند می باشد. پس برای چنین رژیمی باید از سبزیجاتی که حاوی قند کمی می باشند استفاده کرد. کدو تنبل دارای قند کمی می باشد که پخت آن به چند روش مختلف می تواند کالری بالایی را وارد بدن نمایید. این میوه یا سبزی را می توان به تنهایی نیز مورد مصرف قرار داد.

سالاد

بر عقیده بسیاری از افراد سالادها مواد غذایی سالمی هستند که می توانند به حفظ سلامت بدن کمک کنند. در واقع سبزیجات مورد استفاده در سالاد این مزیت را برای بدن فراهم می کند. اما چون در تهیه اغلب سالادها از سس های سرشار از کالری و چربی استفاده می گردد، بنابراین استفاده از سالادها می تواند سبب چاق شدن افراد و افزایش وزن شوند. البته برخی سالادها با روغن زیتون و یا آووکادو تهیه می شوند.

نقش سالاد در چاق کنندگی

برگر سبزیجات

کلسترول و چربی موجود در برگر سبزیجات در مقایسه با کتلت های گوشتی پایین تر می باشد. ولی این برگر نیز همانند دیگر برگرها با افزودن کچاب، سس مایونز و یا پنیر به میزان قابل توجه ای کالری بدن را افزایش می دهند و سبب چاقی می گردند.

سس گوجه فرنگی

سس قرمز فاقد چربی می باشد و در رژیم غذایی لاغری منعی برای مصرف ندارد و در یک میان وعد می تواند مورد استفاده قرار گیرد. در مقابل سس مایونز و سس سالاد حاوی مقادیر زیادی چربی می باشند. سس گوجه فرنگی نیز ازجمله سس های است که بر خلاف داشتن مواد مغذی فراوان، حاوی چربی بالایی نیز می باشد که مصرف این نوع سس سبب چاقی و اضافه وزن می گردد.

سس گوجه فرنگی چاق کننده

ضمن همراهی با این مطلب، امیدواریم از مطلب ارائه شده در رابطه با سبزیجاتی که سبب چاقی می شوند اطلاعات مفیدی را کسب کرده باشید. همچنین برای آشنایی با انواع رژیم غذایی چاق کننده و لاغر کننده می توانید از بخش رژیم غذایی دیدن فرمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *