دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

با چرخه رنگ و نحوه تشکیل رنگ ها بیشتر آشنا شوید

  • سمیه نیک فرجام
  • ۲۴ بهمن ۱۴۰۰
  • ۰

چرخه رنگ برگرفته از رنگ های تشکیل دهنده رنگین کمان است که به ترتیب شامل رنگ های قرمز، نارنجی، زرد، سبز، آبی و بنفش است و زمانی که این رنگ در چرخه ای قرار می گیرند ترکیب رنگ ها موجب تشکیل رنگ های جدید خارج از رنگین کمان می شود.

در چرخه رنگ طیفی از رنگها وجود دارد که با قرار گرفتن در کنار یکدیگر و گاه ترکیبی از رنگها، رنگی جدید ایجاد می شود که در طیف رنگی رنگین کمان و رنگها اصلی آن وجود ندارد چرخه و طیف رنگی به خوبی نشان می دهد که قرار گرفتن رنگها در کنار یکدیگر چگونه وجود برخی از رنگهای جدید را توجیه می کند. با استفاده از چرخه و طیف رنگ، شما متوجه می شوید که چه ارتباطی میان رنگها وجود دارد، بنابراین بهتر است تا پایان مطلب همراه ما باشید.

چرخه رنگ چیست

آشنایی با چرخه رنگ ها:

پایه و اساس تمام رنگ ها، رنگ سفید و سیاه است که از طریق آن رنگ های اصلی قرمز، آبی و زرد ایجاد شده اند و با ترکیب هریک از این رنگ ها رنگی جدید خلق می شود این سه رنگ پایه رنگ خالص هستند و از ترکیب رنگ های دیگر ایجاد نشده اند در صورتی هر سه رنگ با یکدیگر مخلوط شوند رنگ خاکستری به دست می آید.

رنگ های ثانویه ای که با ترکیب رنگ ها ایجاد می شوند رنگ سبز، نارنجی و و بنفش هستند و در مرتیه سوم رنگ های ایجاد می شوند از دیگر ترکیبات رنگ های زیر ایجاد شده است:

  • ترکیب نارنجی و قرمز، قرمز
  • ترکیب بنفش و زرد، سبز
  • ترکیب زرد و نارنجی، آبی
  • ترکیب بنفش و آبی، سبز

چرخه و طیف رنگی

رنگهای ثانویه می توانند با تشکیل به کامل کردن چرخه رنگهای اولیه و رنگهای اساسی کمک کنند و انعطاف پذیری بیشتر را برای رنگها ایجاد می کنند.

رنگ ها به طور کلی در چند دسته بندی از جهات مختلف قرار می گیرند از نظر نوع رنگ رنگ ها را در دو دسته فعال و غیر فعال جای داده اند و برخی را نیز مشابه یکدیگر می دانند.

  •  آرون گروپس

ارتباط میان رنگ ها بر اساس مثلث متساوی الساقین و متساوی الاضلاع شناسایی می شود و این دو مثلث رنگی به خوبی ارتباط رنگ های قرمز، زرد و آبی را نشان می دهند.

آشنایی با رنگ های فعال و غیرفعال

چرخه رنگها را می توان به  رنگهای فعال و غیر فعال تقسیم نمایید و رنگهای گرم در دسته بندی رنگهای فعال هستند مانند : زرد، نارنجی و قرمز،  این رنگها از شور، هیجان و انعطاف پذیری بالایی برخوردار می باشند و در برابر رنگهای غیر فعال کاملا نمایان می باشند.

 رنگ های غیر فعال رنگهایی هستند که کم رنگ تر و خنثی تر از رنگ های فعال می باشند و در دسته رنگ های سرد می باشند  و بر فرد تاثیر آرامش بخشی دارد که شامل رنگ های آبی، بنفش و سبز می باشد.

آشنایی با رنگ های فعال و غیر فعال

بررسی رنگ های ترکیبی :

رنگ های ترکیسبی یا درجه سه رنگ هایی هستند که از ترکیب رنگ های ثانویه و اولیه به وجود می آید  و شش رنگ از حاصل این ترکیب ایجاد می شود که در کل دوزاده رنگ در اختیار ما می باشد و رنگ های ترکیبی شامل :

  • سبز زرد (سبز + زرد)
  • آبی سبز ( آبی + سبز)
  • بنفش آبی ( بنفش  +آبی)
  • قرمز بنفش ( قرمز + بنفش)
  • زرد نارنجی ( زرد + نارنجی)
  • نارنجی قرمز ( نارنجی + قرمز)

نکته : در ترکیب رنگ ها باید دقت کافی به نسبت آن ها داشته باشیم تا رنگ دلخواه تان حاصل شود.

آشنایی با رنگ های ترکیبی

رنگ های خنثی :

این رنگها شامل سیاه، سفید و خاکستری هستند و در چرخه حضور ندارند از این رو، در استفاده از آن هیچ نوع محدودیتی وجود ندارد و در کنار تمام رنگها می توانید از آن استفاده کنید زیرا، این رنگها به بهتر دیده شدن رنگهای دیگر کمک می کند و همچنین انرژی از خود نداشته و در دسته رنگهای گرم و سرد نیز طبقه بندی  نشده اند.

در پایان به شما عزیزان پیشنهاد می کنیم  صورت تمایل جهت آشنایی بیشتر با مزه ششم و تعریف رنگ سرد می توانید روی مورد نظر لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *