دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

آشنایی با مکان های دیدنی شیراز و زیبایی هایی که نباید از دست بدهید

  • سمیه نیک فرجام
  • ۱۰ آذر ۱۳۹۷
  • ۰

شیراز از شهرهای زیبا و با فرهنگی خاص در کشور ایران است در این شهر گردشگری باغ ها و بناهای تاریخی متعددی وجود دارد که نشان دهنده تمدن غنی این منطقه است شهر شیراز و مکان های دیدنی شیراز از انتخاب های هر مسافر برای گردش است.

با قرار گرفتن مقبره چهره های به نام و مشهور ایرانی در شهر زیبای شیراز و شهر عشاق این شهر بیشتر مورد توجه گردشگران قرار می گیرد و جاذبه های دیدنی شیراز در بین ایرانیان زبان زد و شهره هستند. حافظیه، حمام شهر، بازار قدیمی، ارگ کریمخان و دیگر جاذبه های تاریخی و طبیعی موجود در این شهر بر زیباییی و شهرت دیرینه آن افزوده و اکنون آن را به یکی از مراکز گردشگری مهم در ایران تبدیل کرده است.

  مناطق توریستی شیراز

جاذبه های مختلف و مکان های دیدنی شیراز:

شهر شیراز علاوه بر بناهای تاریخی و فرهنگی خود دارای جاذبه های طبیعی و باغ هایی با گل های رنگارانگ است که این شهر را زیباتر جلوه می دهد. آب و هوای مناسب و مطبوع این شهر یکی دیگر از گزینه ها و امتیازها برای شهرت این شهر جهانی است.

شیراز و دیدنی های آن

سعدیه:

شهر شیراز را با جاذبه ها و آرامگاه های سعدی و شیراز و سایر بزرگان می شناسند و به همین دلیل این شهر به شهر عشاق شهرت دارد. با واردن شدن به سعدیه و دیدن حوض مستطیلی با ماهی ها و گل های رنگارنگ می توان به خوبی برداشتی از شهر شیراز داشت این بنای ارزشمند در زمان ایلخانان بنا شده است و در دوره های بعدی مورد مرمت قرار گرفته است.

شیراز و زیبایی های آن

دروازه قرآن:

این جاذبه از مکان های گردشگری شیراز است که در شمال شرق این شهر واقع شده است در بالای این دروازه قرآن ارزشمندی قرار گرفته است این قرآن که با نام قرآن هفت من شناخته می شود در حال حاضر در موزه این شهر نگهداری می شود نمای این جاذبه در شب به همراه باغ های اطراف دیدنی تر است.

دروازه شیراز

  •  آرون گروپس

ارگ کریمخانی:

از جاذبه های تاریخی ارزشمند در این شهر که مورد توجه توریستان است ارگ مریمخانی است که متعلق که بزرگ مرد ایرانی کریم خان است این بنا در دوره زندیه درست شده است در زمان زندیه وکیل الرعایا در این بنا زندگی می کرده اند و در دوران پهلوی انی محل برای زندانیان در نظر گرفته شد. در این ارگ تاریخی باغ، ایوان، آب نما و نقاشی و معماری ویژه ای به چشم می خورد.

بنای تاریخی شیراز

باغ ارم:

باغ ارم از دیگر جاذبه ها و مکان های دیدنی شیراز است که بعد از حافظیه و سعدیه می توانید آن را برای گشت و گزار خود انتخاب کنید این باغ متعلق به دوران سلجوقیان است و بنای آن در زمان ناصرالدین شاه بازسازی شده است در این باغ چشم اندازی از انواع گل های نمایشگاهی وجود دارد و تنومندترین درختان در این باغ قرار دارند.

مناطق دیدنی شیراز

پاسارگاد:

این بنا در زمان امپراطوری عظیم هخامنشی بنا شده است و نشان دهنده معماری ارزشمندی از دوران گذشته ایران است مقبره کوروش نیز از دیگر جاذبه ها در پاسارگاد است.

مقبره کوروش در شیراز

شاهچراغ:

از جاذبه های فرهنگی و مذهبی ارزشمند در شهر شیراز که از جاهای دیدنی شیراز نیز به شمار می رود می توان به شاهچراغ اشاره کرد فضای آرامش بخش این امامزاده بتا معماری دلنشین آن، این مکان را به مکان مهمی در شیراز تبدیل کرده است.

مناطق فرهنگی شیراز

دشتت ارژن:

از جاذبه ها و مکان های دیدنی شیراز که دارای جنبه طبیعی است می توان به این دشت زیبا اشاره کرد که در فاصله ۶۰ کیلومتری از شیراز چشم اندازی دلنواز برای مسافران دارد انی دشت به لحاظ زیست بومی و گونه های مختلف گیاهان و جانوران از مناطق محافظت شده است. در این منطقه وجود آبشار دشت آرژن نیز به جاذبه های آن افزوده است.

دشت دیدنی شیراز

آبشار مارگون:

این آبشار در روستای مارگون شهرستان سپیدار قرار دارد و دارای مجموعه ای از چشمه های آب معدنی است در اطراف این آبشار چشم اندازی از انواع درختان میوه و بوته های زرشک و زالزلک وجود دارد.برای دیدن این آبشار باید مسافت ۱۳۰ کیلومتر طی شود.

آبشار پر آب شیراز

باغ دلگشا:

این باغ با معماری دوران ساسانیان ساخته شده است این باغ در دوران قاجاریه تخت اختیار قوام الملک بوده است باغ دلگشا دارای معماری زیبا و نقوش آینه کاری، رنگ روغن، گچبری و چوب کاری است. باغ دلگشا از جاذبه های گردشگری شیراز با تلفیقی از جاذبه های تاریخی و طبیعی است.

چشم اندازی از شهر شیراز

حافظیه:

حافظیه آرامگاه شاعر بزرگ ایرانی حافظ است که در کنار معماری آرامگاه دارای باغ های زیبا و سریبزی است این آرامگاه در دوران زندیه و هخامنشیان ساخته و مرمت شده است. از جاذبه های تکرار نشدنی در حافظیه فالوده بستنی های محبوب شیراز است.

آرامگاه حافظ در شیراز

باغ نارنجستان قوام:

این باغ به دستور قوام ساخته شده است و معماری آن بر اساسا معماری های تاریخی بناهای دوران زندیه ساخته شده است در این باغ وجود معماری زیبا و نقوش مختلف، آینه کاری و گچ بری نمای باغ را ویژه کرده است ایوان موجود دراین باغ شکوه آن را دو چندان می کند.

جاذبه های خاص شیراز

مسجد نصیرالملک:

مسجد تاریخی نصیرالملک از مهم ترین مساجد است که به دلیل معماری خود و شیشه بری های رنگارنگ دارای نما و جذابیتی خاص است وجود گل های سرخ و زنبق در حیاط مسجد به زیبایی آن افزوده است و قسمتی هایی از آن به دلیل چوب کاری بیشتر مورد توجه هستند.

مسجد قدیمی شیراز

مسجد وکیل:

این مسجد در کنار بازار وکیل قرار دارد و هر دو از جاذبه های مهم شیراز هستند که نشان از شاهکارهای معماری در دوران زندیه می دهند ایوان و شبستان موجود در مسجد به همراه کاشی کاری آن نمای دیدنی تر به فای مسجد بخشیده است. میناکاری این مسجد بسیار معروف و شناخته شده است.

مکان های دیدنی شیراز برای گردشگران

بازار وکیل:

این بازار در شیراز از قدیمی ترین بازارها با قدمت ۳۰۰ ساله است و در زمان زندیه ساخته شده است این بازار نیز دارای معماری خاصی است و از مهم ترین مراکز خرید است.

جاذبه های معروف شیراز

در شهر شیراز می توانید جدای از جاذبه های دیدنی شیراز، از آداب و رسوم و فرهنگ مردم این ملت لذت ببرید و وجود تلفیقی از جاذبه ها این شهر را برای گردشگران و مسافران دیدنی و جذاب می کند.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *