دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

با حسرت های زندگی چه طور رفتار کنیم؟

  • مرضیه نوروزیان
  • ۱۶ مهر ۱۳۹۷
  • ۰

همه ما در زندگی مسائلی داریم که با یادآوری آن ها دچار اندوه و حسرت می شویم. در این مطلب راه هایی برای کنترل این حسرت خوردن ها در زندگی ارائه شده است. 

همه ما در زندگی ای کاش هایی داریم که دیگر وقت لازم برای جبران و انجام آن ها را نداریم. مثلاً افراد بسیاری از گذران عمر خود به فلان رشته ناراضی هستند و از این رو حسرت آن را می خورند.

دومین احساس منفی شایع

زندگی به قدری کوتاه است که نباید لحظه ای از آن را به غصه بگذرانید. با حس منفی ای کاش ها، حسی از پشیمانی در وجود شما شکل می گیرد.

همه چیز در اختیار ما نیست

واقعیت این است که هر فردی با توجه به شرایط و موقعیت های زندگی قضاوت می شود. بنابراین هر کاری از عهده هر کسی ساخته نیست. عده ای به خاطر این مسائل مدام خود را سرزنش می کنند. در دراز مدت این رفتارها سبب افسردگی آن ها خواهد شد. اگر به این باور برسید که این موضوع به دلیل کوتاهی از جانب شما نبوده، احساس بهتری خواهید داشت.

نحوه رفتار با حسرت های زندگی

جوان ها بیشتر حسرت می خورند

بیشتر جوان ها در این دوران مدام خود را سرزنش می کنند و حسرت های زیادی دارند. این روند در پیری کمتر می شود. افراد مسن کمتر از جوانان خود را مقصر می دانند. حسرت خوردن فرصت لذت بردن از زندگی را از بین می برد.

حس پشیمانی تنها در یک صورت بد نیست

بهتر است افسوس خوردن را با کار بهتری تعویض کنید. بهتر است از افسوس و حسرت های خود درس بگیرید و به مثابه یک چراغ هدایت به آن ها بنگرید. شما باید با این حسرت ها و پشیمانی ها، مدیریت آینده را در دست بگیرید.

نحوه رفتار با حسرت های زندگی

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

همیشه فرضیه بدتر بودن قضیه را در نظر بگیرید

یکی از چیزهایی که در مواقع حسرت خوردن به کمک شما می آید، این است که فکر کنید شرایط ممکن بود از این بدتر شود. با این فرضیه ذهن شما آرام می گیرد. مثلاً اگر شما طالب جایگاه اول در زندگی بودید و حالا جایگاه دوم نصیبتان شده ، باید به خود بگویید که ممکن بود اکنون جایگاه سوم را داشته باشید. در چنین مواردی روحیه خود را بهتر تقویت می کنید.

تحقیقات نشان می دهد افرادی که نمره ۱۹ گرفته اند به مراتب خود را بیشتر از افرادی که نمره ۱۸ گرفته اند، سرزنش می کنند و مدام می گویند باید کمتر می خوابیدم، بیشتر تمرکز می کردم و … این در حالی است که افراد با نمره ۱۸ از نمره و عملکرد خود بسیار رضایت دارند.

یک روانشناس در مراسم المپیک تابستانی ۱۹۹۲ متوجه شد که فردی که مدال برنز گرفته، لبخند به لب دارد و فردی که دارای مدال نقره است، ناراحت می باشد. این موضوع نشان می دهد که مغز ما در هنگام شکست ها با رویکرد ما نسبت به مسائل، واکنش نشان می دهد.

حسرت خوردن به شکل اصولی

  • اثرات منفی پشیمانی را با روش های مثبت جبران کنید. اگر حسرت خوردن به رفتار و عادت همیشگی شما تبدیل شود، بسیار مخرب است. برای جلوگیری از ناراحتی حق اشتباه برای خود در نظر بگیرید تا از حسرت هایتان راحت بگذرید.
  • از این حس پشیمانی برای درس گرفتن و ابزار کارا آینده استفاده کنید.
  • در هنگام افسوس خوردن در زمینه موقعیتی که می توانستید داشته باشید، به شرایط بدتر فکر کنید و این گونه آرامش را به خود و ذهن تان هدیه دهید.
  • درباره خطای رخ داده صادقانه قضاوت کنید و خود را مقصر ندانید.

مراقب باشد که این حسرت ها سبب از دست رفتن پیشرفت های آینده نشود. فراموش نکنید که گذشته دیگر تمام شده است و حسرت خوردن برای آن نیز معنایی ندارد و شرایط را تعویض نمی کند. بهتر است در حال زندگی کنید و از فرصت های کنونی خود لذت ببرید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *