دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

روش آتش روشن کردن و نکاتی که باید بدانید

  • سمیه نیک فرجام
  • ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰
  • ۰

آتش روشن کردن در طبیعت از آموزش های لازم در یک سفر گردشگری است با استفاده از درست کردن آتش می توانید در طبیعت کارهای مهمی اننجام دهید از جمله غذا درست کرد، علامت دادن و گرم کردن که در طول سفر لازمه راه خواهد بود.

آتش روشن کردن در طبیعت دارای راهکارها و اصولی است که حتی در صورت همراه نداشتن کبریت و لوازم پیشرفته می توانید با دانستن این تکنیک ها در محل آتش روشن کنید و از مزایای مهم آن استفاده کنید. این اصول برای درست کردن آتش بسیار راحت و امکان پذیر است که موجب راحتی و امنیت شما در طول سفر خواهد شد.

اصول آتش روشن کردن در طبیعت:

از مهم ترین عناصری که در درست کردن آتش دارای اهمیت است می توان به مواد سوختنی، اکسیژن و حرارت اشاره کرد که این سه عنصر به ضلع مثلث آتش معروف هستند و نبود هر یک از این عناصر موجب می شود تا آتش درست نشود و تلاش شما بیهوده خواهد بود.

۱- انتخاب مکان:

مکان مورد نظر برای آتش درست کردن باید خشک و دارای حفاظت بادی باشد زیرا وزش باد شدید موجب خاموش شدن آتش خواهد شد همچنین در صورت امکان فضایی که دارای سرپناه است را برای این کار انتخاب کنید و وسایل مورد نیاز برای ایجاد آتش را فراهم کنید.

روش درست کردن آتش

۲- پاک کردن محل:

قبل از روشن کردن آتش باید محل را از عواملی که مانع روشن شدن آتش می شوند پاک کنید به عنوان مثال وجود سنگ، مکان خیس و … مانع روشن شدن آتش می شوند.

۳- درست کردن محافظ:

با استفاده از چند تکه چوب و قرار دادن آنها بر روی یکدیگر دیوار حفاظی تهیه کنید که موجب می شود تا وزش باد به حداقل برسد و مانع از خاموش شدن شعله آتش می شود. همچنین می توانید با کندن چاله در زمین مانع وزش باد شوید و به راحتی آتش روشن کنید.

۴- تکنیک درست کردن آتش متناسب با جو و منطقه:

در مناطق برفی، بارانی و خشک شیوه های آتش روشن کردن متفاوت است به عنوان مثال در مکان هایی خشک با وزش باد شدید با استفاده از کندن چاله و شیوه خیمه زدن با چوب می توانید آتش روشن کنید.

  •  آرون گروپس

نحوه آتش روشن کردن

شیوه های آتش درست کردن:

  • خیمه سرخپوستی یکی از شیوه های درست کردن آتش است که با استفاده از چوب و قرار دادن آنها به شکل خیمه موجب ایجاد آتش با کاهش میزان وزش باد و برف می شوید.
  • در شیوه ای دیگر که به شیوه تکیه گاهی شناخته می شود که با استفاده از چوبی سبز و قرار دادن آن در زاویه ۳۰ درجه ای کناره های چوب سبز را با چوب های دیگر می پوشانید و آتش را درون این حفاظ روشن می کنید.
  • گودال تقاطعی نیز روش دیگر برای آتش درست کردن است که گودال ۳۰ سانتی متری متقاطع باید کنده شود و چوب ها در گودال ریخته شود.
  • روشن شدن آتش به شیوه هرمی نیز از دیگر روش ها است با ایجاد هرم چوبی امکان پذیر است. و به خوبی آتش را مهار می کند.

روش ایجاد آتش بدون کبریت

در صورت عدم دسترسی به فندک و کبریت، راه های دیگری برای درست کردن آتش وجود دارد، تماس سنگ چخماق با سطحی فلزی, موجب ایجاد جرقه و آتش سوزی می شود، ضمن اینکه استفاده از ذره بین نیز روش دیگری برای این کار است و باید آن را طوری قرار دهید که نور و گرمای خورشید را روی سوخت هدایت کرده و موجب آتش گرفتن آن شود. در صورت نداشتن ذره بین می توان از دوربین چشمی، عینک و یا یخ استفاده کنید و به طور مستقیم در معرض نور خورشید قرار دهید. ایجاد آتش با استفاده از باتری و فویل نیز روش دیگری می باشد.

آتیش روشن کردن

وقتی آتش ایجاد شده و شروع به سوخت می کند، باید با استفاده از یک وسیله صاف همچون کاغذ یا غیره شروع به باد زدن آن کنید، اما نباید شدت این کار زیاد باشد، زیرا خطرناک بوده و می تواند موجب پخش شدن آتش به روی برگ ها و علف های خشک و در نتیجه آتش سوزی شود، در آخرین مرحله برای ادامه سوختن و خاموش نشدن آتش یک نوع سوخت به آن بیفزایید.

خاموش کردن آتش

هنگامی که کارتان با آتش به پایان رسید، باید همانگونه که آن را روشن کرده اید، اکنون خاموشش کنید. حال همه می دانند که آتش را با آب خاموش می کنند، ولی بهتر است به جای خاموش کردن آتش با ریختن آب روی آن به روش دیگری این کار را انجام دهید، زیرا امکان دارد خودتان یا گردشگر دیگری قصد استفاده مجدد از این مکان برای درست کردن آتش در این منطقه را داشته باشد.

آتش درست کردن

از این رو بهتر است در چند مرحله آب را روی آتش بریزید و بعد از پاشیدن آب روی آتش با استفاده از وسیله ای که دست تان را نمی سوزاند، زغال های نیم سوخته و خاکستر آتش را تکان دهید تا اطمینان حاصل کنید که خیس شده و دوباره آتش نمی گیرند. اکنون بعد از خوابیدن دود ها و خاموش شدن صدای جلز و ولز آتش، کارتان به پایان می رسد. توجه داشته باشید انجام همه این کار ها و اطمینان از خاموش شدن آتش به دلیل آن است که ناخواسته موجب آتش سوزی در طبیعت نشوید، بنابراین بهتر است قبل از سفر حتما وسایل مناسب برای ایجاد آتش و نوع آتش مناسب را انتخاب کنید تا نگرانی در این زمینه نداشته و خاطره خوبی از سفرتان داشته باشید. در صورت تمایل با مراجعه به قسمت دانستنی های سفر و مطالعه این بخش می توانید اطلاعات خود در این زمینه را افزایش دهید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *