دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

علت احساس سرما در بدن چیست و چگونه رفع می شود؟

  • زهرا خانزاده
  • ۲۰ مهر ۱۳۹۷
  • ۰

اغلب افراد در طول زندگیشان شاید بارها دچار احساس سرما در بدن شده باشند، اما از علت آن مطلع نباشند، از این رو در این مطلب از آرگا به بررسی دلایل و راه حل های درمان این مشکل خواهیم پرداخت.

همانطور که می دانید، انسان در فصول سرد سال با قرار گرفتن در معرض هوای سرد دچار احساس سرما در بدن می شوند، اما گاهی افراد در مواقع گرم سال نیز سردشان می شود. بنابراین این افراد باید علت این امر را در عواملی نظیر کمبود آهن، کمبود ویتامین B12، افت قند خون، کمبود آب بدن، کمبود خواب، بیماری دیابت، اختلال در هورمون تیروئید و … جستجو کنند و پس از یافتن دلیل، به دنبال راهکارهای درمانی برای این عارضه باشند. به همین جهت در ادامه این بخش می توانید با دلایل پایین آمدن دمای بدن و روش های درمان آن آشنا شوید.

احساس لرز در بدن

احساس سرما در بدن چه دلایلی دارد؟

۱. رایج ترین دلیل احساس سرما کمبود میزان آهن در بدن است، که معمولا باعث ابتلا افراد به ویژه دختران و زنان به کم خونی می گردد و تشخیص آن با آزمایشات پزشکی امکان پذیر می باشد. البته این بیماری دارای مشخصه های ظاهری رنگ پریدگی صورت نیز می باشد. فقر آهن در این افراد سبب می شود تا روند میزان انتقال اکسیژن در خون کمتر شود، در نتیجه عملکرد بافت های بدن به دلیل دریافت کمتر اکسیژن دچار اختلال می گردد و به همین علت دمای بدن پایین می آید. بنابراین افراد برای حل این مشکل باید حتما گوشت قرمز، عدس، انواع لوبیاها، تخم مرغ، شکلات و … را در برنامه غذای خود بگنجانند.

مواد غذای برای درمان احساس لرز در بدن

۲. کمبود ویتامین B12 در بدن سبب پایین آمدن دمای بدن و ایجاد لرز و خستگی مزمن می گردد، چرا وجود این ویتامین برای متابولیسم بدن ضروری می باشد و کمبود آن سبب بروز این مشکلات می شود. افرادی که به این دلیل دچار احساس سرما در بدن خود می باشند، بهتر است از محصولات لبنی، تن ماهی، جگر گاو و گوساله، مغز گوساله و … استفاده نمایند.

۳. افت قند خون از دیگر دلایل کاهش دمای بدن است، چرا که بدن انرژی و کالری لازم را دریافت نمی کند و از مشخصه های آن این است که فرد اغلب احساس گرسنگی می کند و اغلب اوقات احساس خستگی و کسالت دارد. به این افراد برای افزایش قند خون نوشیدن یک لیوان آب میوه توصیه می شود.

  •  آرون گروپس

۴. یکی دیگر از عوامل تشدید لرز در بدن، کمبود مایعات بخصوص کمبود آب در بدن (دهیدراته شدن بدن) می باشد. به دلیل این که آب موجود در بدن نقش ضروری در کنترل و تنظیم دمای بدن دارد. بنابراین تمامی افراد به ویژه افراد مبتلا به اسهال، بیماران، ورزشکاران و سالمندان باید در طول روز به میزان کافی آب و مایعات بنوشند.

پایین آمدن دمای بدن

۵. یکی دیگر از عوامل کنترل دمای بدن، عملکرد صحیح مکانیسم بدن و سیستم عصبی می باشد. نداشتن خواب کافی و یا خستگی مفرط باعث اختلال در عوامل بالا می شود. در نتیجه این افراد دچار احساس سرما و لرز در بدن می شوند. برای خلاص شدن از آن توصیه می شود که این افراد استراحت کافی داشته باشند و شب ها زودتر بخوابند و در طول روز تحرک بیشتری داشته باشند. همچنین از غذای مقوی و فاقد محرک های بی خوابی استفاده کنند.

۶. بیماری دیابت نوع ۲ نیز باعث ایجاد اختلال در گردش جریان خون در بدن می گردد، به همین دلیل افراد مبتلا به این بیماری در مقایسه با سایر افراد بیشتر دچار احساس سرما و گرما می شوند. بنابراین این افراد با مراجعه به پزشک می توانند، راهکارهای لازم برای درمان این مشکل را جویا شوند.

۷. همچنین اختلال در غده تیروئید به ویژه در افرادی که مبتلا به پر کاری تیروئید هستند، باعث ایجاد احساس سرما و لرز می کند، چرا که یکی از وظایف غده تیروئید تنظیم دمای درونی بدن می باشد و اختلال در این غده سبب کاهش متابولیسم بدن می گردد. افراد مبتلا به این بیماری باید مصرف غذاهای ید دار را در برنامه غذایی خود بگنجانند و همچنین پس از مشورت با پزشک، از غذاهایی مثل سوشی، جلبک های خوراکی، مغز های روغنی و آجیل ها، ماهی های چرب استفاده کنند.

۸. احساس سرما در بدن یکی از علائم افراد مبتلا به آرتریت اعضای تحتانی بدن می باشد و دلیل آن به خاطر عدم گردش خون مناسب و همچنین تنگ شدن قطر رگ ها می باشد.

۹. افراد سیگاری نیز به دلیل گردش خون نامناسب دچار احساس سرما و لرز در بدن می شوند.

۱۰. افراد مبتلا به سندرم رینود به خاطر اختلال در گردش خونشان با این مشکل روبه رو می باشند.

احساس سرما در بدن

همانطور که در بالا مطالعه کردید، اصلی ترین عامل برای ایجاد احساس سرما در بدن عملکرد نامناسب گردش خون می باشد، که مصرف آووکادو، شکلات سیاه، پرتقال، آجیل ها، فلفل،سیر، لیموترش، ریشه زنجبیل، از جمله غذاهای مفید برای تنظیم جریان خون می باشد. البته بهتر است، قبل از مصرف هر کدام از این موارد، ابتدا با پزشک مشورت نمایید، زیرا خوردن بعضی از آن ها برای افراد با چربی خون بالا، فشار خون بالا و همچنین افراد دیابتی مضر می باشد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *