دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

روش پرورش و تکثیر زاموفیلیا در منزل

  • زهره امامی
  • ۱۵ دی ۱۴۰۰
  • ۰

تکثیر زاموفیلیا و هر گیاه دیگری از طریق ریشه روشی نسبتا راحت در مقایسه با دیگر روش هاست. در ادامه این مطلب درباره شیوه نگهداری و تکثیر این گیاه برای شما توضیحاتی را ارائه خواهیم داد. با ما همراه باشید.

زاموفیلیا، از جمله گیاهان تزئینی است که روش های تکثیر از طریق برگ می باشد. در این روش بایستی چندین برگ شاداب و جوان از این گیاه را با یک تیغ کاملا تیز و استریل شده ببرید. در این مرحله ساقه های برگ را کوتاه کنید و برگ ها از قسمت انتهایی آن ها درون پیت ماس که از قبل مرطوب شده است قرار دهید.

گیاهان آپارتمانی و زیبا

روش تکثیر زاموفیلیا

برای تکثیر این گیاه بهتر است پیت ماسی را که برگ ها در آن قرار داده شده اند روز در میان آبیاری شود. مدت زمان دو تا سه ماه طول می کشد تا برگ ها ریشه بدهند. برای رشد سریع تر ریشه ی برگ ها می توانید همانند شیوه گلخانه ای بر روی آن پلاستیکی با سوراخ هایی مناسب برای تهویه هوا بکشید. بعد از ریشه دهی برگ ها می توانید آن را درون گلدان بکارید.

تکثیر زاموفیلیا

دیگر راه تکثیر این گیاه از طریق ریشه است که ۹۰ درصد مواقع این نوع تکثیر جواب می دهد. به هنگام جدا کردن ریشه گیاه خیلی مراقب باشید تا آسیبی به آن وارد نشود. این ریشه ها را می توانید به گلدانی دیگر منتقل کنید. توجه داشته باشید گلدان جدید حتما باید دارای زهکش باشد. گلدان جدید را با خاک مخصوص پر کنید.

تکثیر زاموفیلیا از طریق برگ

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

تکثیر این گیاه از طریق ساقه

پرورش زاموفیلیا اغلب از طریق برگ انجام می گیرد، بنابراین استفاده از روش ساقه, رواج چندانی ندارد، زیرا استفاده از آن کمی زمانبر است و نیاز به صبر و حوصله زیادی دارد، شما باید در ابتدا صبر کنید تا ساقه ها ریشه دهند، البته خود ساقه این گیاه به تنهایی می تواند منظره زیبایی ایجاد نماید.

برای شروع لازم است؛ چند ساقه از گیاه را از گیاه اصلی جدا نمایید، البته شاخه ها نباید خیلی بلند باشند، سپس برگ های قسمت بالای قلمه را جدا کنید تا انرژی آن بیشتر صرف ریشه دهی شود، می توانید از این برگ ها نیز در روش تکثیر گیاه از طریق برگ که در بالا توضیح داده ایم، استفاده نمایید.

تکثیر گیاه زی زی

حال قلمه های جدا شده از گیاه اصلی را در داخل آب قرار دهید، سپس آن را در معرض نور مستقیم خورشید و محیط گرم بگذارید. توجه داشته باشید که نباید ظرف آب قلمه ها پر شود، بلکه تنها مقدار اندک آب طوری که حدود چند سانتی متر از قلمه ها را بپوشاند، کافی می باشد، سپس آب را هر دو هفته یکبار تعویض کرده و مجدداً با آب بدون کلر یا آب جوشانده سرد، پر نمایید.

به این نکته توجه داشته باشید که دمای آب که قلمه ها را داخل آن قرار داده اید با دمای اتاق یکسان باشد، بعد  ازحدود ۶ تا ۹ ماه بعد، این قلمه های بلند شروع به ریشه دهی می کنند، بنابراین لازم است صبر داشته باشید و از این قلمه ها به خوبی مراقبت کنید تا نتیجه کار را مشاهده کرده و ریزوم های گیاه ظاهر شوند.

حال بعد از اینکه ریشه ها, قلمه دار شدند، لازم است کمی دیگر صبر کنید تا این قلمه ها بزرگتر شده و طول آنها حداقل به ۷ سانتیمتر برسد، سپس هر یک از این قلمه های ریشه دار شده را می توانید به شکل گیاهی مستقل در داخل گلدان جدیدی کاشته و پرورش دهید.

قلمه زنی زاموفیلیا

گیاه زاموفیلیا نسبت به شرایط نامساعدی چون نور کم، عدم آبیاری به هنگام و … واکنش نشان نمی دهد. به خاطر همین مقاومت زیاد بسیاری از افرادی که هفته ها از گل دادن گیاهان آپارتمانی شان بنا به دلایل مختلف غفلت می کنند تکثیر گل زاموفیلیا بسیار مورد توجه است. هنگامی که ریشه های این گیاه از زیر گلدان بیرون زد زمان تعویض گلدان فرا رسیده است. همانطور که گفته شده است گلدان های کوچکتر برای گیاه زاموفیلیا به علت آبرسانی سریع و مواد غذایی به ریشه مناسب تر هستند. نا گفته نماند که این گیاه با نام زی زی نیز معرفی می شود.

از توجه شما به این قسمت از دانستنی های گل و گیاه بی نهایت سپاس گزاریم، در صورت تمایل برای آشنایی با پرورش گل و تکثیر گیاهان مختلف می توانید از مطالب قبلی آرگا در این زمینه دیدن کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *