دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

کاربرد قرص مترونیدازول، چگونگی استفاده و عوارض این دارو

  • مرضیه نوروزیان
  • ۱۵ مهر ۱۳۹۷
  • دیدگاه‌ها برای کاربرد قرص مترونیدازول، چگونگی استفاده و عوارض این دارو بسته هستند

قرص مترونیدازول برای کنترل عفونت در بدن مورد استفاده قرار می گیرد. البته دایره و حیطه این قرص تک بعدی نیست و برای درمان عفونت های متفاوت قسمت های مختلف بدن با باکتری بی هوازی به کار می رود. در ادامه شما را با سایر خصوصیات این قرص آشنا می کنیم.

این دارو نقش آنتی بیوتیکی دارد و به عنوان یک آنتی بیوتیک شناخته می شود. لذا بیشترین هدف استفاده از آن در درمان و کنترل بیماری های عفونی صرف می گردد. البته این عفونت می تواند در نواحی پوست، گوارش، واژن و … باشد.

قرص مترونیدازول و کاربردهای آن

آنتی بیوتیک ها تاثیر زیادی در کم آبی  بدن دارند. از این رو پزشکان توصیه می کنند که همراه با هر نوع آنتی بیوتیک یک لیوان آب مصرف کنید. در بیشتر مواقع نیز این آنتی بیوتیک ها بعد از غذا یا همراه با غذا مصرف می گردند. این قرص نیز از این قاعده مستثنی نیست.

میزان مصرفی این قرص توسط پزشک و با توجه به میزان پیشرفت بیماری شما تعیین می گردد. در دوره استفاده از این قرص، باید مایعات و نوشیدنی هایی مانند شیر استفاده کنید تا دچار کم آبی نگردید.

عوارض داروی مترونیدازول

عوارض جانبی

عوارض جانبی از موارد اجتناب ناپذیر برای هر قرصی است. البته شدت و ضعف این علائم و عوارض، از فردی به فرد دیگر و با توجه به حساسیت های فردی متفاوت است. مصرف این دارو ممکن است در شما موجب حالاتی از تهوع، استفراغ، ناراحتی های معده، سردرد، یبوست، کاهش اشتها، سرگیجه و خشک شدن دهان شود. در صورت تشدید این علائم فوراً به پزشک مراجعه کنید.

قرص مترونیدازول ممکن است عوارض نادری چون تشنج، تهوع و استفراغ شدید و پی در پی، درد شکمی زیاد، خونریزی و کبود شدن رنگ پوست، درد در ناحیه گلو، بی حالی مفرط و گیجی، کرختی و گزگز کردن دست و پا، درد چشم، سردرد غیر طبیعی و شدید، تب، تغییر در وضعیت دید، درد گردن، عدم تعادل و یا دفع ادرار به همراه درد داشته باشد. در صورت دیدن این علائم بدون از دست دادن فرصت پزشک خود را در جریان بگذارید.

این دارو در صورت مصرف زیاد و مدام، ممکن است شما را به نوعی عفونت قارچی در ناحیه واژن و یا بیماری برفک دهان مبتلا سازد. این عفونت قارچی با ترشحات بدبو و عفونی از ناحیه واژن مشخص می گردد.

عفونت قارچی و قرص مترونیدازل

  •  آرون گروپس

در صورت بروز این بیماری و یا برفک دهان نیز به پزشک اطلاع دهید. در صورت بروز مشکلات حساسیتی نیز فوراً به اورژانس مراجعه کنید. چون حساسیت های دارویی در نوع شدید خود بسیار خطرناک هستند و ممکن است منجر به مرگ فرد شوند. این دارو رنگ ادرار را تغییر می دهد و ممکن است مزه دهان شما نیز در این دوران متفاوت شود که البته جای ترس و نگرانی وجود ندارد.

چگونه این دارو را مصرف کنیم؟

قرص مترونیدازول از گروه نیترو ایمیدازول است. آنتی بیوتیک ها برای عملکرد موفق به دو نکته مهم مصرفی نیاز دارند. اول اینکه باید راس ساعت مصرف شوند. این مسئله به پایداری مقداری از دارو در سطح خون کمک می کند. به عنوان مثال اگر قرار است این دارو را سه بار در روز استفاده کنید، بهتر است فواصل ۸ ساعتی را به درستی انتخاب کنید و در خوردن قرص تاخیر نکنید.

مترونیدازول

مورد دوم در مصرف آنتی بیوتیک این است که شما باید دوره درمانی را تا آخر ادامه دهید. در غیر این صورت ممکن است عفونت شما دوباره تکرار گردد. اگر خوردن قرص در یکی از نوبت ها را فراموش کردید، با به خاطر آوردن آن را مصرف کنید اما اگر این نوبت به نوبت بعدی نزدیک است از مصرف آن صرف نظر کنید.

کاربرد مترونیدازول

این دارو را در شرایط رطوبتی و یا دمای بالا نگه داری نکنید. بهتر است دارو در دم%

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
دیدگاه‌ها برای کاربرد قرص مترونیدازول، چگونگی استفاده و عوارض این دارو بسته هستند دیدگاه برای این نوشته