دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

علایم دیسک کمر ،راه درمان و مراقبت های مهم افراد مبتلا به آن

  • سمانه عقیقی
  • ۱۵ مرداد ۱۳۹۴
  • ۰

دیسک کمر یا فتق دیسک کمری و یا سیاتیک بدلیل بیرون زدگی و دررفتگی قسمت مرکزی دیسک می باشد که فشار به عصب و نخاع وارد می کند و موجب درد و عوارض آن می شود.

به دیسک کمر، فتق دیسک کمری یا بیماری سیاتیک نیز گفته می شود. دیسک کمر زمانی اتفاق می افتد که در قسمت مرکزی دیسک، بیرون زدگی یا در رفتگی ایجاد شود. این دررفتگی و بیرون زدگی ها بر روی رشته های عصبی دیسک یا نخاع فشار می آورند و سبب درد شدید و دیگر عوارض می شود. دیسک بین مهره ای از سن 15 به بالا دچار تغییراتی می شود که این تغییرات سبب کاهش انعطاف ناپذیری و کاهش آب موجود در دیسک، می شود، که در صورت بروز فشار زیاد در کمر فتق یا دیسک را موجب می گردد.

علایم دیسک کمر و راه درمان

بیماری دیسک کمر یا فتق کمر، در ابتدا با درد در ناحیه کمر، خود را نشان می دهد. در مرحله نخست این درد فقط در کمر ایجاد می شود و اگر به این درد ها اهمیت داده نشود به دردهای شدیدتری تبدبل می شوند زیرا که قسمت هسته دیسک که دچار دررفتگی شده به رشته های عصبی فشار وارد می شود که موجب درد و سایر عوارض خواهد شد. این درد در مراحل بعد به باسن ، پشت پا تا پایین آن ، زانو ها، مچ ها و حتی انگشتان پا می رسد.

دیسک کمر

درمان بیماری دیسک کمر و رسیدن به سلامت نسبی با توجه به شدت آن در هر فرد متفاوت است. در مواردی که بیرون زدگی فتق یا دیسک زیاد باشد، بیمار دچار بی اختیاری دفع ادرار یا مدفوع، و همینطور اندام های تحتانی فلج می شوند ، در این صورت عمل جراحی دیسک سریعا باید انجام شود. و همینطور زمانی که فلج شدن کم و رو به افزایش است نیز جراحی فوری نیاز است که انجام شود. در بیمارانی که فقط درد کمر دارند استراحت یک تا دو هفته برایشان توصیه می شود.

برای افراد مبتلا به بیماری فتق کمر مراقبت های ویژه ای باید در نظر گرفت که از شدت آن جلوگیری شود. بیمار تا جایی که می تواند باید از نشستن، رانندگی کردن، خم و راست شدن و بلند کردن اشیاء سنگین پرهیز کند. راه رفتن در آب استخر البته قسمت کم عمق آن، آب درمانی و انجام نرمش های کششی کمر و شکم برای بهبود بیماران مبتلا به دیسک کمر مفید است.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *