دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

چگونه گرفتگی عضلات کمر را از بین ببریم؟

  • مرضیه نوروزیان
  • ۶ مهر ۱۳۹۷
  • ۰

هر انسانی در طول عمر خود حداقل چندین بار اسپاسم عضلانی را تجربه کرده است. گرفتگی عضلات کمر به گونه ای است که امکان انجام فعالیت های روزانه شما را با اشکال رو به رو می کند. در مقاله پیش رو، راه های درمان گرفتگی عضلات کمر را پیشنهاد کرده ایم.

بهبود گرفتگی عضلات کمر در طب سنتی با چندین روش امتحان شده، تایید شده است. لذا بسیاری از راه حل های ساده می تواند این اسپاسم عضلانی را از بین ببرد و شما را از درد آن نجات دهد.

گرفتگی عضلات کمر معمولاً در پی انجام کارها و ورزش های سنگین روی می دهد. البته دلایل گرفتگی عضلات کمر به این دو مورد ختم نمی شود. بلکه حرکات ناگهانی و یا اشتباه، کار زیاد در محیط کار یا منزل، طرز ایستادن یا نشستن غلط و… همگی در اسپاسم عضلانی تاثیر گذار می باشند.

درمان انقباض عضله کمر

درمان گرفتگی عضلات کمر

برای درمان گرفتگی ماهیچعه های کمر ابتدا از روش های خانگی بهره ببرید. مطمئناً در روش های خانگی می توانید درد را تسکین و انقباض بافت بدن را برطرف سازید.

انقباض عضلات کمر

کمپرس

برای از بین بردن اسپاسم کمر از یک کیسه یخ استفاده کنید و آن را بر روی بافت گرفته بگذارید. قرار دادن این کیسه یخ باید همراه با ماساژ باشد. در غیر این صورت برای بهبود گرفتگی عضلات کمر کاری نکرده اید. ماساژ را به مدت ۱۲ دقیقه انجام دهید. بهتر است در طول روز این عمل را چندین بار تکرار کنید. همانطور که می دانید برای رفع کبودی زیر چشم و یا کاهش ورم صورت نیز از کمپرس یخ استفاده می شود.

کمپرس یخ برای درمان گرفتگی عضلات کمر

  •  آرون گروپس

استفاده از حرکات کششی

اگر می خواهید از طریق روش های ورزشی اقدام به کاهش اسپاسم عضلانی کنید، بهتر است طبق اصول عمل کنید. حرکات کششی و ورزش کردن درمان موثری برای گرفتگی کمر به حساب می آیند.

درمان گرفتگی عضلات کمر

نرمش

برای نرمش کردن، روی زمین به پشت دراز بکشید. آن گاه پاها را در راستای بدن بالا ببرید. میزان بالا بردن پاها باید به اندازه توان شما باشد. در این حالت شاهد باز شدن ماهیچه های پا، کمر و شکم هستید.

در حرکت دوم نیز می توانید بر روی زمین به روی پشت دراز بکشید و آن گاه پای چپ یا راست را از بدن جدا و بالا ببرید. چند لحظه نگه دارید و پایین آورید. با تکرار این حرکت، شاهد باز شدن انقباض کمر هستید. نرمش را بر روی پای دیگر نیز تکرار کنید.

تمرینات کششی

از دیگر تمرین های موثر برای رفع گرفتگی عضلات کمر این است که بر روی زمین دراز بکشید. هر دو دست را در کنار خود نگه دارید. شکم خود را منقبض و چند لحظه در این حالت بمانید. حالا انقباض شکم را رها سازید. در زمان انقباض شکم، کمر شما کمی به سطح زمین برخورد خواهد کرد و در نتیجه اسپاسم آن برطرف می گردد. این روش برای درمان درد سیاتیک نیز بسیار کاربردی است.

رفع گرفتگی عضلات کمر و طب سنتی

رزماری

جوشانده رزماری درمان عالی گرفتگی کمر است. برای بهره بردن از رزماری، مقداری رزماری را در آب بریزید. به مدت ۳۰ دقیقه بجوشانید. دستمال و یا حوله را در جوشانده رزماری خیس و آن گاه به مدت ۱۵ دقیقه حوله را بر روی بافت اسپاسم بگذارید. شما می توانید دم کرده رزماری را نیز برای درمان استفاده کنید و بنوشید. رزماری به راحتی در منافذ پوست جای می گیرد. از این رو پماد رزماری نیز برای از بین بردن گرفتگی کمر استعمال می شود.

کاهش اسپاسم کمر

نمک اپسوم

در وان آب گرمی که ۲ فنجان سولفات منیزیم خوراکی(نمک اپسوم) حل شده، جای بگیرید. بهتر است نیم ساعت در این آب بمانید تا این شیوه اثر کند. این روش برای بیماران قلبی، بیمارانی که پرهیز نمک شده اند مانند افرادی با فشار خون بالا و افراد مبتلا به دیابت ممنوع است.

گل میخک

با روغن میخک محل گرفتگی را به مدت چند دقیقه ماساژ دهید. با گرم شدن پوست، شاهد باز شدن عضله خواهید بود. گل میخک از عصاره هایی است که برای درمان کمر درد نیز کاربرد دارد.

ماساژ کمر با روغن میخک

خردل زرد

خردل زرد دارای تاثیر بخشی فوق العاده در رفع گرفتگی عضلات کمر است. ضمن اینکه در کوتاه ترین زمان اثر می کند. خردل زرد دارای اسید استیک می باشد. اسید استیک، موجب افزایش استیل کولین می شود. با افزایش تولید این ماده در بدن، گرفتگی عضلات به سرعت رفع می گردد و کارکرد عضلات بهتر خواهد شد. بهتر است خردل زرد را با نوشیدنی چون شیر ترکیب سازید و آن گاه نوش جان نمایید.

سرکه سیب

سرکه سیب با داشتن پتاسیم درمان موثری برای اسپاسم کمر است. پتاسیم پایین، گرفتگی عضلات را موجب می شود. برای دریافت این پتاسیم یک قاشق سرکه سیب را به شکل روزانه در یک لیوان محلول کنید و آن گاه نوش جان فرمایید.

امیدواریم راه کارهای خانگی به شما در از بین بردن گرفتگی کمر کمک کرده باشید. فراموش نکنید که بهتر است با رعایت نکات لازم از بروز چنین گرفتگی هایی جلوگیری کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *