دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

مکان های دیدنی جلفا شهری که مناطق گردشگری بی شماری دارد!

  • سمیه نیک فرجام
  • ۲۴ مهر ۱۳۹۷
  • ۰

جلفا یک شهر میان مرزی در ایران است که با مرز جمهوری آذربایجان، آذربایجان شرقی و ارمنستان هم مرز است و مکان های دیدنی جلفا به دلیل موقعیت جغرافیایی آن جنبه تاریخی و تجاری دارند.

در شهر جلفا که شهری میان مرزی قرار گرفتن کلیساها نشان می دهد که در این شهر اقلیت های مذهبی نیز وجود دارند این کلیساها از جمله نقاط دیدنی جلفا می باشند همچنین مراکز خرید و بازارهای تجاری که به بازارهای آزاد تجاری شناخته شده اند محل مناسبی برای تفرج گردشگران و خرید آنها است این شهر به لحاظ تجاری دارای اهمیت بالای می باشد.

 

مناظر رویایی جلفا

بهترین مکان های دیدنی جلفا کدام مناطق گردشگری هستند؟

جلفا علاوه بر اینکه به لحاظ تجاری در ایران دارای اهمیت است با ورود تاجران و بازرگانان به این شهر پیشرفت های زیادی در آن صورت گرفته است و به یک منطقه توریستی نیز تبدیل شده است که مورد توجه گردشگران است. در ادامه نیز با برخی از این  نقاط دیدنی در شهر جلفا آشنا خواهید شد.

آبشار زیبای جلفا

رودخانه ارس:

این رودخانه پرآب و تماشایی از ارزروم ترکیه سر چشمه می گیرد طول این رودخانه بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر است و از قسمت غرب به شرق سرازیر می شود و به استان های آذربایجان شرقی و اردبیل نیز گذر خواهد کرد.

 

  •  آرون گروپس

شهر تجاری جلفا

کاروانسرای خواجه نظر:

این کاروانسرای تارخی در زمان صفویان بنا شده است و از مکان های گردشگری جلفا با ارزش تاریخی است که در به دستور شاه عباس برای برای تشویق تاجر بزرگ و موفق خواجه نظر درست شده است.

جلفا و جاذبه های آن

روستای دوزال:

این روستای زیبا دارای طبیعت و چشم انداز بی نظیری است و امامزاده ای که در این روستا قرار دارد در زمان سلجوقیان بنا شده است که به امامزاده شعیب شناخته می شود و در بالای کوهی نزدیکی ارس قرار گرفته است.

 

چشم اندازهای طبیعی جلفا

امامزاده سید محمد نوجه مهر:

این امازاده در شهر جلفا به امامزاده محمد آقا شناخته شده است و در روستای نوحه مهر قرار دارد این امامزاده از نواادگان و نسل امام موسی کاظم(ع) است.

امامزاده در جلفا

جاده مرزی ارس جلفا:

این جاده مرزی دارای طبیعتی زیبا و دوست داشتنی است جنگل های اطراف این جاده دارای مناظری زیبا هستند در این جاده مرزی می توانید دور دست هایی از نخجوان که در مرز ارمنستان قرار داارد را مشاهده کنید.

جاذه ها و مکان های دیدنی جلفا

آبشار ماهاران:

برای سفر به مناطق دیدنی جلفا با جاذبه های طبیعی توریستی می توانید از آبشار ماهاران با چشم اندازهای خاص آن دیدنی کنید طول این آبشار ۱۵ متر است و منطقه اطراف این آبشار یک منطقه محافظت شده است.

جاذبه های طبیعی جلفا

روستای اشتبین:

این روستا دارای خانه هایی با سقف پلکانی است و طبیعت سر سبز و خانه های پلکانی آن مناظر زیبای ماسوله در شمال کشور را یادآور می شوند.

شهر بی نظیر جلفا

آبشار آسیاب خرابه:

این آبشار از آبشارهای زیبا در کشور ایران است که در این منطقه قرار دارد و چشم انداز زیبای آن برای هر گردشگری جالب و دیدنی خواهد بود.
جلفا و جاذبه های بکر

پل ضیاء الملک:

برای بازدید از مناطق دیدنی جلفا با جنبه تاریخی آن می تواند این پل قدیمی را مشاهده کنید که در منطقه پاسگاه مرزی واقع شده است و از آثار ملی ثبت شده در ایران است قدمت این پل به پیش از میلاد باز می گردد.

روستای قدیمی جلفا

حمام جلفا:

این حمام با معماری قدیمی و تاریخی خود از دیگر جاذبه های جلفا به شمار می رود این بنا به خوبی سبک معماری بی نظیر ایرانی را نشان می دهد قدمت این حمام به دوران قاجار باز می گردد و بریا کاروانیانی که از این منطقه عبور می کنند بنا شده است.

حمام تاریخی جلفا

سد ارس:

از دیگر مکان های دیدنی جلفا سد ارس و دریاچه ارس ست که محلی برای تفریح گردشگران و استفاده ازامکانات قایق رانی این منطقه است این دریاچه دارای آب شیرین و ماهی است.

دیدنی ها زیبای جلفا

پارک ملی کمتال:

این پارک ملی دارای وسعت ۷ هزار هکتار است و پناهگاه و زیستگها گونه های مختلفی از حیوانات منطقه است و در حال حاضر مورد حفاظت می باشد.

مناظر کوهستانی جلفا

مجموعه کردشت:

این مجموعه تفریحی گردشگری از مکان های دیدنی بی نظیر است که برای گردشگران جالب است و در آن نمایی ااز معماری تاریخی و فرهنگی ایرانی دیده می شود.

جاذبه های جلفا

کلیسای سن استپانوس:

این کلیسای مقدس از دومین کلیسای ارامنه در ایران است که به لحاظ فرهنگی در ایران دارای اهیمت است و از اولین کلیساهایی است که شهید مسیحی در آن سنگسار شده است.

بناهای تارخی جلفا

کلیسای چوپان:

این کلیسا نیز از دیگر مکان های دیدنی شهر جلفا است که در کوه های سرخ رنگ این منطقه قرار گرفته است این کلیسا متعلق به ارامنه پایین دست و مستضعف بوده است.

جاذبه های تاریخی جلفا

جلفا دارای مکان های دیدنی متنوع و بی نظیری است که هم به لحاظ فرهنگی، تجاری، طبیعی و تاریخی دارای اهمیت هستند و مورد توجه گردشگران قرار می گیرند.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *