دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

بهترین زمان سفر به کویر و نکاتی که باید درباره سفر به کویر بدانیم

  • سمیه نیک فرجام
  • ۳ مهر ۱۳۹۷
  • ۰

کویر از جاذبه های توریستی و مناطق زیبایی است که سفر به آن می تواند تجربه ای متفاوت را برای شما به همراه داشته باشد برای داشتن یک سفر بدون دردسر و خطر در کویر و بهره بردن هرچه بیشتر از زیبایی های آن باید راهنمای سفر به کویر را بدانید.

ممکن است تا کنون داستان زندگی افرادی را شنیده باشید که با سفر به کویر موجب شده اند تا جان و مال خود را از دست بدهند علت این امر عدم آگاهی این افراد از سفر و به خطر انداختن جان خود با این عدم آگاهی است. حال باید دید که چه عواملی می تواند این سفر به یک تهدید تبدیل کند و لذت داشتن یک سفر متفاوت به طبیعت کویر را از شما سلب کند؟

 سفری مطمئن به کویر

راهنما و نکات ایمنی سفر به کویر:

سفر کردن به کویر با داشتن آگاهی و تجهیزات لازم نه تنها خطری به همراه ندارد بلکه می تواند تجربه ای تکرار نشدنی و لذت بخش نیز باشد. نکاتی که برای سفر کردن به کویر باید به آن دقت داشته باشید برخی نکات ایمنی و مراقبتی است که از بروز خطر در طول سفر جلوگیری می کند.

۱- همراه داشتن راهنمای در سفر:

در طول سفر به کویر بهتر است از یک فرد راهنما و با تجربه استفاده کنید تا با خیالی آسوده یک سفر ایمن و لذت بخش داشته باشید. راهنما باید آگاهی و تجربه لازم در این زمینه را داشته باشد و به موقعیت جغرافیایی منطقه واقف باشد همچنین مسیرهای اصلی و کمتر را شناسایی می کند و محل تقریبی چشمه های اطراف کویر، جاده هاکوه ها، تپه ها، دریاچه نمک و سایر عوارض طبیعی خطرساز را به خوبی می شناسد.

راهنما وضعیت توپوگرافی و زمین شناسی منطقه را می داند و مناطقی که دارای پستی بلندی و خطر سیل است را می داند همچنین  به راه های عبور از این موانع نیز آگاه می باشد.

راهنمای سفر به کویر

او همچنین می تواند بر اساس موقعیت ستارگان وضعییت هوا و جغرافیایی منطقه را شناسایی کند و مسیر حرکت خود را بر اساس این ستارگان پیدا کند.

  •  آرون گروپس

۲- آشنایی با جانوران موجود در کویر:

شتر، سوسمار، عقرب، مار و سایر جانوران کویری علاوه بر این که خطراتی را برای شما به همراه دارند می توانند اطلاعات مهمی را نیز درباره موقعیت اطرافتان در اختیار شما قرار دهد. به عنوان مثال:  در سفر به کویر شتر از حیواناتی است که در کویر دیده می شود و شما با دنبال کردن این حیوان می توانید به چشمه آب برسید.

عقرب در زمستان و ساعت های مختلفی از شب در کویر دیده نمی شود و یا تعداد آن کمتر است شما با اطلاع از این زمین ها می توانید خطرات جانی را در طول سفر به کویر کاهش دهید. همچنین در این زمینه باید با درمان گزیدگی عقرب و درمان آن در شرایط حیاتی آگاهی داشته باشید.

سوسمار نیز می توانید خطراتی به همراه داشته باشد که در کویر های آران و بیرگل دیده می شود. آهو، خرگوش، میش و… از دیگر حیوانات کویری می باشد که می تواند دارای فایده باشد.

۳- آشنایی با گیاهان:

در سفر به کویر آگاهی از وضعیت جغرافیایی منطقه می تواند بسیار کمک کننده باشد گردشگران و راهنماهایی که به خوبی با گیاهان این مناطق آشنایی دارند می دانند چه گیاهانی برای درست کردن آتش مناسب است، چه گیاهانی دارای آب زیاد هستند، چه گیاهانی از آب های شور و تلخ تغذیه می کنند و چه گیاهانی سمی اند.

۴- آشنایی با خطرات احتمالی:

در سفر کردن به کویر ممکن است با خطرات احتمالی مانند گیر کردن ماشین در باتلاق دریاچه و ماسه ها ، پیاده روی در شب و گم شدن در مسیر و شناسایی راه بر اساس ستارگان و کم کردن خود با ساختن کرسی در شب های سرد کویر  رو به رو شوید که اطلاع درباره نحوه حل این بحران ها می تواند شما ار از خطرات جانی در امان نگه دارد.

تجربه سفر کردن به کویر

۵- داشتن آب کافی:

سفر در کویر موجب می شود تا شما با حجم زیادی از تشنگی رو به رو شوید و در این سفر آب از حیاتی ترین عوامل است که می تواند در صورت بروز مشکل جان شما را حفظ کند. بنابراین در طول سفر آذوغه و آب دو برابر داشته باشید تا در شرایط بحرانی دچار مشکل و خطر نشوید.

۶- همراه داشتن وسایل لازم:

از تجهیزات و لوازم ضروری که در سفر به کویر باید آن را به همراه داشته باشید غذا، کفش مناسب، چراغ قوه، طناب، کیسه خواب، دوربین شکاری، نقشه، قطب نما و کمک های اولیه است که در شرایط ضروری مورد استفاده می باشد.

همچنین همراه داشتن چند وسیله نقیله و چند گروه بودن می تواند این خطرات را کمتر کند و تجهیزات لازم برای ماشین نیز باید وجود داشته باشد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *