دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

راهکارهای عالی برای پیشبرد مسیر شغلی نامعین

  • مرضیه نوروزیان
  • ۱ مهر ۱۳۹۷
  • ۰

اکثر افراد بعد از استخدام در مسیر شغلی نامطمئن قرار می گیرند و نسبت به آینده شغلی خود نگران هستند. در ادامه شما را با چهار مرحله برای در پیش گرفتن مسیر شغلی جدید آشنا می کنیم. 

همه ما دستورکار لازم برای پیشبرد ارتقای شغلی را می دانیم. متاسفانه گاهی این دستور العمل ها نتیجه بخش نخواهند بود. با تغییر شرایط بازار، شرکت ها نیز موظف به به روزرسانی خود متناسب با آن می باشند. در نتیجه بسیاری از مهارت ها منسوخ می گردند. 

کتی بنکو و مولی اندرسون در کتاب ۲۰۱۰ خود در یک پیش بینی اعلام کرده بودند که ما با یک شبکه سازمانی مواجه هستیم که در آن پیشرفت شغلی به ندرت عمودی است. بلکه بیشتر به شکل مورب و افقی است. البته راهنمایی شرکت ها نیز در مسیر این ارتقاء به ندرت شامل حال کارمندان می گردد.

راهکارهای عالی برای پیشبرد مسیر شغلی نامعین

تقریباً تمامی شرکت ها به متخصصان فردی متکی می باشند. با این اتفاق، کنترل بیشتری بر کارها انجام می شود. برای برداشتن گامی صحیح در مسیر شغلی باید نکات مهمی را در نظر داشته باشید و آن گاه آگاهانه عمل کنید.

از امکانات و احتمالات شغلی خود آگاه شوید

مسیر شغلی با این ویژگی از گذشته تا کنون پیشبرد بهتری داشته و البته این موضوع در گذشته نیاز به کنکاش زیادی نداشته است. یعنی روند کاری مشخص بود و همه اعضای شرکت نحوه ترفیع گرفتن را می دانستند. اشخاص حرفه ای باید به شکل ماهرانه درباره فرصت ها و نحوه عملکرد شغلی به کندوکاو بپردازند. مسلماً این کار در شرکت های بزرگ زمان بر و ارزشمندتر از شرکت های کوچک می باشد. در این صورت با زوایای پنهانی کسب و کار در شرکت آشنا می شوید.

کمک بگیرید

اگر کارفرما شما برای بهبود مسیر شغلی راهنمایی های صریحی ارائه نمی کند، احتمالاً ارزش کارمند متعهد را درک خواهد کرد. به عنوان مثال ارائه پیشنهادات عالی در مورد ورد برنامه های توسعه حرفه ای به بخش منابع انسانی می تواند گزینه خوبی باشد. با این کار مدل سازی مجددی را در خصوص ایده آل ها به نمایش می گذارید.

راهکارهای عالی برای پیشبرد مسیر شغلی نامعین

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

به دنبال موقعیت های شغلی باز نباشید

دوری کلارک در کتاب Reinventing You داستانی واقعی درباره یک مشاور مدیریتی به نام جوآن چانگ ارائه می کند. این مشاور توانسته خود را به عنوان یک سرآشپز عالی دوباره کشف کند. راز این مشاور در این بود که او در عوض منتظر ماندن برای فرصت های شغلی، نامه های شغلی را به دروازه سرآشپز مورد تحسین ارسال کرد. در این نامه توضیح داد که چرا تمایل دارد با آن ها کار کند. این رویکرد هدفمند، او را از سایرین متفاوت کرد. چانگ بعد از چند روز با وجود نداشتن گواهینامه رسمی، شغل مناسبی به دست آورد.

شما باید فرصت هایی را هدف قرار دهید که برای شما جذاب تر است. بعد از این اقدام، فرصت مناسب برای ارتباط برقرار کردن با متصدیان آن فرصت ها را پیدا کنید. برای این فرصت های شغلی باید علت تغییر نقش خود، پتانسیل و ارزش آفرینی آتی خود را توضیح دهید.

راهکارهای عالی برای پیشبرد مسیر شغلی نامعین

دوستان بانفوذ داشته باشید و روابط موثری برقرار کنید

یک مشاور می تواند در سنجش فرصت های احتمالی، به شما بهتر کمک کند. دوستی با یک مدیر نیز منجر به استفاده از قدرت او به نفع شما می گردد. فراموش نکنید نیاز به حمایت با تغییر شغل تمام نمی شود. همگام با پیشرفت در حرفه خود، مشاوران و حامیان خود را در جریان این پیشرفت قرار دهید. بگذارید تا از اهداف آینده شما با خبر گردند. این مسئله باعث می شود تا بازهم به شما کمک کنند.

نداشتن مسیر شغلی مشخص سبب سردرگمی و استرس می گردد. ضمن اینکه این سردرگمی فرصت خوبی برای طراحی مسیر حرفه ای طبق نیازها، علایق و مهارت های خود در اختیار شما می گذارد و آینده شغلی بهتری را برای شما رقم می زند.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *