دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

از کاربرد واکسن ب ث ژ و عوارض و تاثیرات آن چه می دانید؟

  • زهرا خانزاده
  • ۳ مهر ۱۳۹۷
  • ۰

در این بخش از مطالب آرگا به ارائه اطلاعات جامعی در رابطه با واکسن بیماری سل که در اصطلاح پزشکی به آن واکسن ب ث ژ می گویند، می پردازیم.

واکسن (BCG) از جمله دارو های ضروری شناخته شده از سوی WHO (سازمان جهانی بهداشت) می باشد که این واکسن نخستین بار در سال ۱۹۲۱ میلادی مورد استفاده قرار گرفت. واکسن BCG یا Bacillus Calmette Guérin برای پیشگیری و مقابله با بیماری سل است.

واکسن BCG یا ب ث ژ

اطلاعات دارویی واکسن ب ث ژ

تزریق این واکسن به منظور جلوگیری و مبارزه با بیماری سل در مناطقی از جهان که این بیماری شایع می باشد، در حد یک دوز برای نوزادان تازه تولد یافته توصیه می گردد. اما در مناطقی که این بیماری شایع نمی باشد، فقط برای نوزادانی که در معرض بالای ابتلا به این بیماری هستند تجویز می شود.

همچنین در نوزادانی که به بیماری اچ آی وی (ایدز) مبتلا هستند، تزریق این واکسن (واکسیناسیون) انجام نمی شود. این واکسن ممکن است برای بزرگسالان نیز تجویز گردد.

مدت زمان حفاظت بدن در مقابل بیماری سل با تزریق کردن واکسن BCG حدود ۱۰ تا ۲۰ سال می باشد. همچنین تزریق آن به پوست می باشد.

تزریق واکسن BCG

  •  آرون گروپس

علاوه بر بیماری سل، سرطان مثانه از جمله بیماری های است، که با واکسن ب ث ژ درمان می شود.

همچنین این واکسن در پیشگیری از ابتلا بدن به بیماری هانسن(خوره) بسیار موثر می باشد. میزان تاثیر این واکسن بر اساس مشاهدات مطالعه شده ۶۰% و برای نمونه های کنترل شده حدود ۲۶% الی ۴۱% بوده است. که برای این بیماری تاثیر ۲ مرتبه با این واکسن واکسینه شدن بیشتر از یک مرتبه می باشد. البته باید با دستور پزشک تجویز گردد.

عوارض جانبی واکسن BCG

با این که عوارض جدی در رابطه با این واکسن بسیار نادر می باشد، اما عوارض همچون درد خفیف و ایجاد تورم و قرمز شدن پوست و ایجاد زخم در محل تزریق واکسن BCG و همچنین بر جای ماندن محل زخم گزارش شده است.

واکسن BCG برای مقابله و پشگیری از سل

توصیه های پزشکی برای واکسن BCG

  • تزریق این واکسن برای زنان باردار توصیه نمی شود.
  • عوارض جانبی واکسن BCG برای اشخاصی که سیستم دفاعی بدن آن ها ضعیف می باشند، شدیدتر و شایع تر است.
  • واکسن BCG از عامل بیماری سل(مایکوباکتریوم بوویز) که معمولا در گاو وجود دارد، به دست می آید. که باکتری عامل عفونت سل زنده می باشد و فقط تضعیف شده است.
  • تزریق این واکسن باید به دستور پزشک و زیر نظر او انجام گیرد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *