دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

دلیل چرخش زمین به دور خود و دور خورشید چیست؟

  • سمیه نیک فرجام
  • ۹ آذر ۱۳۹۷
  • ۰

یکی از شگفتی هایی در جهان خلقت رخ می دهد چرخش زمین به دور خود، خورشید و سایر سیارات است دلیل چرخش زمین کاملا علمی است که دانشمندان با کتشافات جدیدی در این باره رو به رو می شوند و به بررسی این اکتشافات می پردازند حال باید زمین چگونه می چرخد و چرا انسان این چرخش را احساس نمی کند؟

همانطور که می دانید در گذشته زمین را بدون حرکت و سکون می دانسته اند و این به این علت بوده است که چرخش آن احساس نمی شده است در نتیجه این تصور رایج بوده است که خورشید به دور زمین می چرخد اما امروزه با اکتشافات مهمی که دانشمندان در این زمینه به دست آورده اند می توان به علت چرخش زمین به دور خود و سایر سیارات پی برد. یکی از دلایل چرخش زمین به این خاطر است که از زمان خلقت به همین شکل خلق شده است که خود دارای دلایل خاصی است.

دلیل چرخش زمین به دور خود

دلیل چرخش زمین به دور خود چیست؟

در ابتدای شکل گیری زمین این سیاره به شکل ذراتی پراکنده و ریز در حال چرخش بوده است که با چرخش خود ذرات معلق در هوا را با قانون جاذبه به سمت خود می کشاند و سیاره زمین در حال گردش شکل می گیرد این ذرات، ذرات بخار و گاز هستند فرایند شکل گیری این ذرات فرایند برافزایش نام گرفته است که موجب شکل گیری سیارات می شود.

علت های چرخش زمین

زمانی که ذرات غبار به یکدیگر می پیوندند زمین بزرگ تر می شود و رشد می یابد که این موجب می شود تا سرعت چرخش آن بالاتر برود این مصداق می تواند در بازی های اسکیت سواری نیز وجود داشته باشد که اسکیت سواران با جمع کردن دستان خود خود می تواند دور تندتری داشته باشند. بنابراین علت چرخش زمین در خلقت او نهفته است که از همان ابتدا با ذرات ریز نیر در حال چرخش بوده است.

تحقیقات مختلفی که توسط دانشمندان در این زمینه صورت گرفته است به محاسبه سرعت این چرخش پرداخته اند که نشان می دهد زمین در طول شبانه روز با سرعتی به میزان ۴۰ هزار کیلومتر در حال گردش است. و در تحقیقاتی نشان داده می شود که هر قدر زمین به سمت قطبین نزدیک می شود سرعت گردش آن کاهش پیدا می کند و به صفر نزدیک می شود.

زمین و علت چرخش آن

  •  آرون گروپس

میزان سرعت چرخش زمین به دور خورشید نیز برابر با ۱۰۰ هزار کیلومتر است اما میزان چرخش این سیاره به دور خود در مدار استوا ۱۶۰۰ هزار کیلومتر است. توجه داشته باشید که این محاسبه ها اعدادی نسبی و تقریبی هستند که این فرایند چرخش را توصیف پذیرتر می کنند.

اما عاملی که باعث می شود تا ما این سرعت را احساس نکنیم این است که این چرخش درون خود زمین صورت می گیرد و زمانی احساس می شود که حرکت از جسمی به جسم دیگر انتقال پیدا کند.

حرکت زمین به دور خورشید:

دلیل چرخش زمین به دور خورشید این است که زمین در برخی موارد دارای خروج از مدار مرکزی خود است و وقتی که از مدار منظومه شمسی خود خارج می شود در اطراف خورشید قرار می گیرزد و با چرخش به دور خود به دور خورشید نیز می چرخد این حرکت تا زمانی است که وارد مدار خود شود و سیاره ای دیگر جلوی خورشید را بگیرد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *