دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

تغذیه کودک چهارده ماهه و بایدها و نبایدهای ۱۴ ماهگی

  • فاطمه میرزایی
  • ۳۰ خرداد ۱۴۰۱
  • ۰

تغذیه نقش مهمی در سلامتی کودک ایفا می کند، بنابراین در این بخش مطالبی را در مورد تغذیه کودک چهارده ماهه جمع آوری کرده ایم. امیدواریم این مطلب مورد توجه شما قرار گیرد.

غذای کودکان یک ساله تا دو ساله باید کم حجم ولی مناسب و شامل همه ی گروه های غذایی باشد. همچنین مقدار غذای کودک می تواند بر حسب اشتهای او افزایش یابد. در این مطلب قصد داریم، اطلاعاتی در زمینه تغذیه کودک ۱۴ ماهه به شما ارائه کنیم؛ کودکان در این سن در کنار شیر مادر به مواد غذایی مغذی نیاز پیدا می کنند، چرا که تغذیه این دوران نقش مهمی در تقویت و رشد جسمی و فکری کودک دارد.

 تغذیه کودک چهارده ماهه

تغذیه کودک چهارده ماهه

مادرانی که کودکان آنها سنین ۱۳ تا ۱۸ ماهگی را به سر می برند، باید کم کم کودکشان را آماده غذای خانواده کنند، به این صورت که در کنار شیر مادر، مقداری از غذاهای سالمی که خودشان میل می کنند را برای تغذیه کودک در نظر بگیرند. شما می توانید بعد از هر وعده غذایی، مقداری آب جوشیده که قبلا سرد شده است را به او بدهید، این کار برای رشد و سلامتی کودک مفید است.

کودک در  سنین یک تا دو سالگی نیاز به غذای کم حجم و مقوی دارد که شامل همه گروه های غذایی باشد، در این دوران هنوز کودک از شیر مادر تغذیه می کند و بخشی از انرژی و مواد مغذی مورد نیاز بدن وی از این راه تامین می شود.

نوزاد یک ساله، تقریبا ۳۰ درصد انرژی، ۵۰ درصد پروتئین، ۲ درصد آهن و ۷۵ درصد ویتامین A مورد نیاز خود را از طریق شیر مادر تامین می کند، ولی برای تامین سایر ویتامین ها و مواد مورد نیاز بدن خود، لازم است مواد غذایی به وی داده شود تا فرآیند رشد و تکامل به صورت مطلوب انجام گیرد. لازم به ذکر است که امکان تامین آهن و برخی از ویتامین ها از طریق تغذیه با شیر مادر وجود ندارد، بنابراین باید با تجویز پزشک از قطره های آهن و مولتی ویتامین تا پایان ۲ سالگی برای کودک استفاده گردد. برای آشنایی بیشتر با تغذیه نوزاد یک ساله می توانید در اینجا کلیک کنید.

تغذیه برای کودک چهارده ماهه

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

به طور کلی تغذیه نوزاد چهارده ماهه به بعد باید شامل ۳ وعده غذای اصلی (صبحانه، شام و ناهار) و ۲ میان وعده (حدود ۱۰ صبح و ۴ بعد از ظهر) باشد.

غذای کمکی نوزاد ۱۴ ماهه

یک نوزاد ۱۴ ماهه روزانه نیاز به ۱۱۰۰ کالری انرژی و ۱۴ گرم پروتئین دارد، حال می توانید از غذا های پیشنهادی زیر برای تغذیه کودکتان در این دوران استفاده کنید :

  • ۲ برش نان (۳۰ گرم یا به اندازه کف دست )
  • نصف لیوان برنج یا ماکارونی پخته شده
  • ۳ عدد میوه یا مرکبات (موز، سیب و پرتقال)
  • مصرف روزانه یک عدد تخم مرغ نرم شده در شیر یا افزوده شده به غذا
  • ۶۰ گرم گوشت یا حبوبات پخته شده
  • سبزیجات تازه که به دست گیرد یا در ترکیب غذا پخته شود.
  • یک و نیم لیوان بزرگ شیر (یا ماست یا بستنی)
  • غذای کودک هم باید از غذای خانواده باشد و هم سوپ مخصوصی که زرده تخم مرغ و کره در ترکیب خود دارد و نیز حاوی گوشت، سبزیجات و حبوبات می باشد.

تغذیه نوزادان چهارده ماهه

نکته ۱ : برای کودک کم وزن از کره استفاده شود و نیز برای تامین آهن مورد نیاز بدنش نیاز به قطره آهن یا غلات غنی از آهن دارد.

نکته ۲ : آب سوپ کم بوده و غلظت آن زیاد باشد

نکته ۳ : در ابتدا به نوزاد ۱۴ ماهه غذا داده و بعد از سیر شدن به وی شیر دهید.

ویژگی های نوزاد ۱۴ ماهه

نوزاد چهارده ماهه دارای مهارت های شناختی و اجتماعی کاملتری می باشد، ضمن اینکه رژیم غذایی نوزاد چهارده ماهه نیز تغییر کرده و قادر به خوردن سوپ و مواد غذایی دیگر خواهد بود، در ادامه مطلب بالا در رابطه با تغذیه مناسب برای نوزادان چهارده ماهه می توانید با مهارت های شناختی و اجتماعی کودک در این سن نیز آشنا شوید :

مهارت های فیزیکی کودک

در این سن کم کم  متوجه خواهید شد که نوزاد دائما در حرکت و در حال آزمون توانایی های فیزیکی خود می باشد، وی اکنون سعی می کند تا روی زمین و یا روی صندلی زانو بزند، همچنین در تلاش است که از پله ها بالا رود، شور و شوق فرزندتان به مراتب بیش از توانایی هایش است.

غذای کودک چهارده ماهه

کودک امکان دارد، هماهنگی و تبحر حرکتی لازم برای قل دادن توپ به سمت شما را داشته باشد یا اینکه وقتی توپ را به سمت وی می فرستید، سعی کند تا آن را بگیرد، نوزاد شما می تواند حداقل ۵ دقیقه با این بازی سرگرم شود.

مهارت های شناختی و زبانی

در این سن انتظار می رود که کودک یک یا دو کلمه بگوید و برخی از دستورات ساده شما را دنبال نماید. کودک شما می تواند اکنون به اسم خود و صدا های آشنا واکنش نشان دهد.

کودک اکنون به هنگام نا امید شدن، خشم خود را با فریاد، گریه، نفس کشیدن و نق زدن بیان خواهد کرد.

مهارت های اجتماعی

کودک در هنگام هیجان و شادی دست می زند، لبخند می زند و با صدای بلند می خندد.

وی در این سن ممکن است در مقابل غریبه ها خجالت بکشد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *