دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

قبل از ورزش چه بخوریم؟ نکاتی که باید قبل از ورزش رعایت کرد

  • فاطمه میرزایی
  • ۲۸ شهریور ۱۳۹۷
  • ۰

در هنگام ورزش کردن، بدن انرژی خود را از دست می دهد و ممکن تحلیل برود، بنابراین باید قبل از ورزش مراقب تغذیه خود باشید؛ تغذیه قبل از ورزش موجب می شود، کارایی بدن به حداکثر ممکن برسد و نیز آسیب عضلانی را نیز کاهش می دهد.

با مصرف بهینه‌ی مواد مغذی قبل از شروع ورزش، بدن عملکرد بهتری می تواند داشته باشد و همچنین بعد از ورزش و تمرین نبز سریع تر بازیابی می شود. در این مطلب نکاتی را در مورد تغذیه قبل از ورزش بیان کرده ایم که در ادامه ملاحظه خواهید کرد.

اصول تغذیه قبل از ورزش

اغلب افراد معمولا با این سؤال مواجه هستند که آیا پیش از ورزش و تمرین باید چیزی بخورند یا خیر؟ مصرف مواد غذایی مناسب قبل از ورزش، انرژی و قدرت لازم برای عملکرد بهتر بدن را تامین می کند. مواد مغذی نقش مهمی در فرآیند سوخت رسانی بدن ایفا می کنند، اما مقدار مصرف آنها در افراد مختلف و نیز فعالیت های گوناگون، متفاوت می باشد. در این مطلب مجله آرگا لیستی از مواد مغذی که می تواند در این زمینه مؤثر واقع شود را گردآوری کرده ایم که در ادامه می خوانید.

پیش از تمرین

کربوهیدرات ها

ماهیچه ها برای اینکه گلوکز مورد نیاز خود را تامین کنند به کربوهیدرات ها نیاز دارند. در واقع عضلات، گلوکز را به صورت گلیکوژن ذخیره می کنند، زمانی که مشغول فعالیت می شویم، بدن از این ذخایر استفاده می کند؛ در هنگام انجام فعالیت های سنگین، ممکن است احساس خستگی و ضعف کنید. بنابراین مصرف کربوهیدرات های ساده قبل از تمرین به دلیل هضم سریع آن باعث می شود که انرژی لازم را دریافت کنید.

قبل از تمرین و ورزش

پروتئین

علاوه بر کربوهیدرات ها، مصرف پروتئین قبل از ورزش اهمیت زیادی در بهبود عملکرد ورزشی بدن دارد، و در واقع قبل از تمرین، سنتز پروتئین عضلات را افزایش می دهد. با استفاده از پروتئین واکنش آنابولیک یا رشد عضلانی بهتر انجام می گیرد، بازیابی عضلات را بهبود می بخشد و همچنین ضمن افزایش کارایی عضلات، توده بدون چربی بدن را نیز افزایش می دهد. مصرف برخی از مواد غذایی پروتئینی مانند آجیل، ماست یونانی، تخم مرغ آب پز، شیر یا شیر سویا می تواند برای قبل از تمرین سودمند واقع شود.

  •  آرون گروپس

پیش از ورزش

چربی

از آنجا که گلیکوژن برای تمرینات کوتاه مدت و شدید استفاده بیشتری دارد، اما چربی یک منبع سوخت مناسب برای تمرینات طولانی تر و با شدت کم تا متوسط می باشد.

نوشیدنی ها

ورزشکاران معمولا قبل از رفتن به ورزشگاه بدن خود را هیدراته می کنند، از جمله روش های تعیین وضعیت هیدراتاسیون، چک کردن ادرار در صبح می باشد؛ ادرار روشن، نشان دهنده هیدراتاسیون مناسب است، در حالی که ادرار تیره دلالت بر این موضوع دارد که بدن با کسری آب مواجه است. به طور کلی روش خاصی برای تعیین مقدار آب مورد نیاز بدن وجود ندارد. ولی مصرف ۲ لیوان آب، ۲ تا ۳ ساعت قبل از ورزش و تمرین می تواند از کم آبی که ممکن است موجب کمبود انرژی و اسپاسم یا گرفتگی عضلانی شود جلوگیری کند.

 آب، کارایی بدن را افزایش می دهد؛ مصرف آب و نوشیدنی های سدیم دار قبل از تمرین باعث می شود که توازن مایعات حفظ شده و کمبود مایعات بدن جبران شود.

قبل از ورزش

از آنجا که تغذیه سالم قبل از شروع ورزش، اهمیت و تاثیر فوق‌العاده‌ای می تواند بر روی کارایی بهتر و بازیابی سریع‌ تر بدن داشته باشد. بنابراین در این مقاله به ذکر مطالبی درباره تغذیه قبل از ورزش و نکاتی در این زمینه پرداختیم که امیدواریم مورد توجه شما عزیزان قرار گرفته باشد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *