دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

آموزش تربیت سگ و نکاتی که باید بدانید

  • سمیه نیک فرجام
  • ۱۷ بهمن ۱۴۰۰
  • ۰

حتما شنیدید که می گویند سگ وفادارترین حیوان به انسان است و این ویژگی در میان سگ های تربیت شده بیشتر دیده می شود سگ های تربیت شده یا شکاری و نگهبان همیشه همراه صاحبان خود هستند و سعی دارند تا از صاحبان خود دفاع کنند. تربیت سگ این حیوان وفادار کاری آسان و لذت بخش است که در این روزها بسیار به چشم می خورد.

سگها در میان انسان ها بسیار دوست داشتنی هستند و سگهایی با نژادهای خاص همیشه مورد توجه بوده اند این سگهای نژادی و تربیت شده این روزها در زندگی انسان موجب پر کردن تنهایی و اوقات آنها شده است و به این دلیل که به لحاظ عاطفی و احساسی با آن ارتباط برقرار می کنند بیشتر به آن اهمیت می دهند. تربیت سگ ها به منظورهای مختلفی صورت می گیرد اما بیشترین نوع آن در تربیتهای خانگی است که صاحبان آنها دارای ارتباطی قوی با این حیوانات هستند.

  تربیت سگ در انواع نژادها

چگونگی تربیت سگ:

آموزش هایی که برای تربیت کردن سگها داده می شود از نوع آموزش ها با استفاده از شرطی سازی و بازتاب های سگها است که به منظور ارائه آموزشی خاص به او از دستورهای شرطی ساز برای او استفاده می کنیم. سگها به طور کلی توانایی پاسخ دادن به رفتارهای انسان را دارند و تفاوتی ندارد که این سگها نژادی یا شکاری باشند. آموزش هایی که اغلب برای سگها ارائه می شود آموزش های نظامی، سرگرم کننده، ورزشی، جست و جو کننده و شکاری و نگهبان است.

آموزش هایی که جز آموزش فرمانبری برای تربیت سگها هستند شامل چند دستور می باشند: بخواب، بیا، برو، بشین، پاشو، آموزش های پوزیشنی، آموزش با قلاده و آموزش های تاییدی منفی و مثبت می باشد.

ابزارهای تربیت کردن سگها:

برای انجام این دسته از تربیتهای سگ ابزارهای مختلف و کمک کننده مورد استفاده قرار می گیرند که شامل توپ، قلاده شوک، تاگ، قلاده الکتریکی، قلاده تربیت، قلاده خاردار و لباس حفاظت است.

تربیت راحت سگ

۱- توپ:

توپ یکی از وسایل اسباب بازی مناسب برای تربیت سگها است که سگها به این وسیله آموزشی علاقه زیادی درند و از آن استقبال می کنند این ابزار آموزشی کمک می کند تا سگها در محیط های شلوغ نیز تمرکز خود را بر روی شی داشته باشند و به درخواست صاحب خود عمل کنند این روش برای بیشتر مربیان مورد استفاده و دارای جذابیت است.

  •  آرون گروپس

۲- قلاده شوک:

این قلاده از دیگر ابزارهای آموزشی سگ است که نوعی زنجیر تنگ شده است که با ایجاد فشار بر روی سگ به او می آموزد که چه کارهایی را انجام ندهد. این ابزار برای آموزش نبایدها به سگ مورد استفاده قرر می گیرد.

آموزش دادن به سگ خانگی

۳- قلاده الکتریکی:

استفاده از این قلاده بدون تماس مستقیم شما است و می تواند از فاصله ای دور نیر این ابزار را برای سگ استفاده کنید در استفاده این ابزا با وارد کردن شوک های الکتریکی یا صدا بر روی سگ مانع از انجام کاری بر روی آن می شویم.

قلاده خاردار:

این قلاده نیز از دسته های قلاده شوک است و زنجیر آن دارای خارهایی در قسمت داخلی زنجیر که با وارد کردن فشار به آن حالت شوک در سگ ایجاد می شود. در استفاده از قلاده های شوک باید بسیار دقت داشت چون این قلاده ها برای سگ ردآور و خطرناک هستند در حد ممکن باید استفاده از این قلاده ها را کمتر کرد.

لباس محافظ:

این لباس ها شامل لباس های حافظتی با جنس محکم است که شلوار و لباس و کلاه آن مانع ضربه زدن و حمله سک به فرد تربیت کننده می شود جنس این نوع لباس ها از الیاف است و نوعی محافظ برای مربی است.

تاگ:

تاگ نیز از دیگر ابزارها برای تربیت سگ است که مربیان از آن استفاده می کنند این نوع اسباب بازی بیشتر برای سگ های نگهبان و سگ پلیس مورد استفاده قرار می گیرند.

آموزش سگ

بهترین سن تربیت و آموزش سگها

در اغلب موارد سن ۸ ماهگی به بالا، مناسب ترین سن برای آموزش به سگ ها می باشد، حال در این سن نباید توقع یادگیری کامل را از سگ داشته باشید، برای این منظور می توانید از آموزش هایی ساده همچون یاد دادن اسم سگ و نیز آموزش محل دستشویی به وی شروع کرده و با این آموزشهای ابتدایی و راحت در آغاز کار، ذهن توله را آماده پذیرش آموزش های پیچیده تر نمایید، برای شروع آموزش های فرمان پذیری می توانید از سن ۲ تا دو و نیم ماهگی این کار را شروع کنید.

خشنونت و گاز گرفتن سگ ها و دلایل این مشکلات

هر ساله افراد زیادی به دلیل گاز گرفتن سگ ها راهی بیمارستان می شوند، جالب است بدانید که بیشتر آنها توسط سگ های خانگی دچار این مشکل می شوند، گاز گرفتن سگها به خصوص در کشور های پیشرفته یک مشکل جدی است، از این رو رفع این مشکل و تشخیص علت آن از اهمیت زیادی برخوردار است به خصوص زمانی که گاز گرفتن سگ از روی خشونت باشد. در زیر با برخی دلایل گاز گرفتن سگ ها آشنا می شوید :

  • گاز گرفتن توله ها می تواند به خاطر دندان درآوردن باشد.
  • بسیاری از سگهای بالغ برای درک دنیای پیرمون خود از دهان شان استفاده می کنند.
  • سگ برای محافظت از خود، قلمرو، گله و یا هر چیزی که برایش مهم است، ممکن است گاز بگیرد.

تربیت سگها

  • امکان دارد سگ های ماده که به تازگی مادر شده اند، گاز بگیرند.
  • بسیاری از سگ ها از روی ترس گاز می گیرند.
  • همچنین گاهی مواقع سگ به خاطر وجود درد گاز  می گیرد.
  • یک سگ به هنگام نزاع با سگی دیگر، در صورت دخالت صاحبش، گاز می گیرد.

بنابراین برای رفع مشکل گاز گرفتن سگها باید در ابتدا به علت یابی این مشکل بپردازید و بعد از مشخص شدن دلیل آن، در صدد رفع مشکل برآیید. در صورت تمایل برای آشنایی با آموزش تربیت حیوانات مختلف می توانید در اینجا کلیک کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *