دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

روش تکثیر گل ساعتی و اصول نگه داری از آن

  • سمیه نیک فرجام
  • ۱۰ آذر ۱۴۰۰
  • ۰

گل ساعتی از گل ها و گیاهان تزیینی است که به شکل ساعت است و از جمله گیاهان پیچ دار است که می تواند به دور دیوار، ستون و درختان دیگر بچسبد و از آن بالا رود به همین دلیل تکثیر گل ساعتی بسیار پرطرفدار است و در فضای حیاط و کافه و رستوران ها می تواند نمایی زیبا ایجاد کند.

گل ساعتی، از گل های زینتی است که در نواحی جنوبی کشور آمریکا دیده می شود و از پنج قسمت تشکیل شده است. این گل زیبا داری رنگ های متنوع ارغوانی، بنفش، قرمز و آبی است و میوه آن که به شکل ساعت است دارای رنگی سبز و زرد است. شیوه نگهداری و تکثیر گل ساعتی بسیار ساده است و می توانید با توجه به نکات مراقبتی مانند میزان نور کافی، آبیاری، دما، رطوبت، خاک مناسب و … به راحتی این گیاه را پرورش دهید.

پرورش گل ساعتی

شیوه تکثیر گل ساعتی:

گیاه گل ساعتی علاوه بر خاصیت تزیینی و زینتی که دارد می تواند به عنوان دارویی به کار برده شود و برای درمان افسردگی، اختلالات خواب، اضطراب، دردهای اسپاسمی و سایر دردها مفید است همچنینم دارای خاصیت ضد سرطانی و آرام بخشی دارد.

قلمه زدن:

در مرحله اول برای رشد و تکثیر گیاه گل ساعتی باید به روش قلمه زنی اقدام کرد و قسمت هایی از انتهایی این گل را به میزان ۱۰ سانتی منر جدا کنید و با مراقبت از ریشه ها و نگهداری در خاک مخصوص ماسه و پیت به رشد ریشه های آن کمک کنید در این مرحله می توانید از مواد هورمونی نیز برای بهتر شدن و سریع تر شدن روند رشد استفاده کنید. شرایط نگهداری از این قلمه ها به این گونه است که باید در شرایط گلخانه ای یا زیر پوششی از نایلون با تابش غیر مستقیم نور خور خورشید رشد پیدا کنند.

کاشت گل ساعتی

نگهداری از بوته ها:

در مرحله دوم تکثیر این گل باید بعد از ریشه زدن قلمه ها و رشد آن از زمان قلمه زنی به مدت یک ماه این قلمه ها را آبیاری کنید و با فرا رسیدن فصل بهار این گیاه شروع به رشد و تغذیه می کند. بوته این گیاه را هرس کرده و در معرض نور خورشید قرار دهید.

این بوته ها با تابش نور خورشید رشد می کنند و دمای مورد نیاز برای نگهداری آنها ۱۸ – ۲۲ درجه سانتی گراد است و در فصل زمستان نیز دوره استراحتی با دمای ۱۰ درجه سانتی گراد برای نگهداری گیاه در نظر گرفته می شود.

  •  آرون گروپس

 تغذیه و آبیاری:

توجه داشته باشید که این گیاه از گیاهانی است که به آب زیاد نیاز دارد در دوره ای که گل در حالت رشد قرار دارد نباید تجمع آب صورت بگیرد و در دوره استراحت نیز نباید خاک به طور کلی خشک باشد.

رشو و پرورش گل ساعتی

 در نهایت برای پرورش و تکثیر گل ساعتی و برای تغذیه این گیاه باید از کود مایع به فاصله زمانی دو هفته یک بار استفاده کنید و زمان این کوددهی ماه های فروردین است خاک در نظر گرفته شده برای رشد این گیاه باید شامل پیت، ماسه و مواد آلی باشد. تعویض گلدان نیز در فصل بهار صورت می گیرد و گلدان مناسب برای این گیاه دارای قطر بیش از ۲۰ سانتی میتر است.

عوارض و بیماری های گیاه و روش درمان

اگر خاک گیاه مرطوب بوده اما گیاه پژمرده باشد، یعنی خاک یا محل رویش گیاه باتلاقی شده و باید آب اضافی آن خارج شود، با وجود اینکه در تابستان ها نیاز به رطوبت دائمی می باشد، اما نباید اجازه دهید که آب اضافی درون گلدان باقی بماند و باید زهکشی گلدان مناسب باشد.

زمانی که برگ ها زرد شده و شاخه ها به طرف پایین خم شده باشد، یعنی هوا خشک است و گیاه تشنه می باشد، برای این منظور می توانید گلدان را در حدود ۱۵ دقیقه در داخل سطل پر آب گذاشته و بعد خارج کنید.

اگر در سطح برگ ها پودر سفید رنگ دیده می شود به نشانه وجود قارچ بوتری تیس ناشی از آب و هوای سرد و مرطوب می باشد، بنابراین گیاه را با سم قارچ کش سمپاشی کرده و گلدان را  به محل گرمتر منتقل کنید، همچنین غبار پاشی را کاهش داده یا متوقف کنید و در فاصله بین دو آبیاری، اجازه دهید سطح خاک خشک شود و بعد آبیاری نمایید.

مشاهده میوه های زرد رنگ و نقاط سیاه رنگ روی آن، یعنی اینکه هوا خیلی سرد بوده و باید گیاه را به مکان گرمتر انتقال دهید.

نگهداری گل ساعتی

اگر زخم هایی را روی گیاه مشاهده کردید، علت آن غبار پاشی در آفتاب می باشد و بهترین زمان برای غبار پاشی در ساعات صبح و عصر در سایه می باشد.

علت تار عنکبوت در سطح برگ های گیاه نیز به دلیل وجود کنه ریز قرمز است که از طریق پارچه یا اسفنج مرطوب می توانید آنها را برطرف کنید، همچنین سمپاشی با سم کنه کش علائم را از بین می برد.

گاهی مواقع جوانه های انتهایی گیاه پژمرده و خم می شوند که در این صورت هوا گرم و خشک بوده و باید گیاه را به مکان خنک تر با جریان هوای ملایم منتقل کنید، همچنین غبار پاشی را نیز انجام دهید.

در صورت عدم ظاهر شدن گل ها، ممکن است گلدان انتخاب شده بیش از حد معمول بزرگ باشد، در صورتی که برگ ها ریز باشند، گیاه باید تغذیه مصنوعی شود و گلدان ها نباید تا دو سال آینده تعویض شوند.

علت ایجاد زخم های پنبه ای سفید بر روی برگ ها و قاعده آن ها می تواند حشره آفت عامل آن باشد که با سمپاشی از طریق سم حشره کش نفوذی طبق دستور یعنی هر ۱۴ روز یکبار، علائم رفع خواهد شد.

پرورش گل ساعتی

اگر برگ های جدید گیاه ریز هستند، یعنی گیاه از کمبود عناصر تغذیه ای در رنج می باشد و در فصل رشد گیاه می توان طبق دستور یا نصف میزان توصیه شده، گیاه را تغذیه مصنوعی نمایید.

اگر برگ های گیاه دارای ظاهر زشت بوده و حشرات چسبناک روی آنها دیده می شود، می توانید با سم حشره کش نفوذی هر هفته یکبار، گیاه را سم پاشی کرده و حشرات را از بین ببرید.

در پایان امیدواریم این مطلب از تکثیر و نگهداری گل ساعتی مورد توجهتان قرار گرفته باشد، در صورت تمایل برای آشنایی با روش های پرورش گل و کاشت گیاهان مختلف می توانید در اینجا کلیک کنید

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *