دسته ها
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

اطلاعات دارویی و کاربردهای قرص تیزانیدین

  • زهرا خانزاده
  • ۲ دی ۱۴۰۰
  • ۰

در این نوشتار از آرگا اطلاعات دارویی مربوط به قرص تیزانیدین را جمع اوری نموده ایم برای آشنایی با کاربرد های این قرص تا انتها با این مطلب همراه باشید.

این دارو که نام علمی آن«-Tizanidine» می باشد و جزو داروهای شل کننده عضلات به شمار می آید و برای درمان افرادی که از بیماری ام اس رنج می برند و اشخاصی که آسیب های نخاعی دارند تجویز می شود، اطلاعات کامل در مورد قرص تیزانیدین را می توانید در ادامه مشاهده نمایید.

هشدار های پزشکی تیزانیدین

کاربردهای قرص تیزانیدین

این قرص برای درمان اسپاستیسیتی عضلانی (سفتی عضلانی) در بیماران آسیب نخاعی و ام اس می باشد و مصرف این دارو برای این بیماران، علاوه بر شل کردن عضلات، باعث تسکین دردهای ناشی از گرفتگی و انقباض غیر ارادی عضلانی (اسپاسم) می شود.

عوارض جانبی:

افت فشار خون، خشکی دهان، سرگیجه، ضعف، خستگی، اضطراب، بی‌خوابی، تهوع و استفراغ، سردرد، توهم، ضعف عضلانی، افزایش آنزیم‌های B کبدی و برادیکاردی از عوارض مصرف این دارو می باشد که در صورت مشاهده هریک از آن ها با پزشک در میان بگذارید.

موارد منع مصرف:

مصرف این دارو برای افرادی که نارسایی کبدی و یا سابقه حساسیت نسبت به دارو (اجزا فرمولاسیون) دارند، توصیه نمی شود.

  •  آرون گروپس

مصرف آن برای سالمندان باید با تجویز پزشک باشد.

زنان در طول بارداری و دوره شیردهی طبق دستور پزشک این دارو را مصرف نمایند.

عوارض جانبی تیزانیدین

مقدار و روش مصرف داروی تیزانیدین

  • پیش از شروع درمان با این دارو، حتما بروشور دارویی داخل بسته را مطالعه کنید، زیرا خواندن آن موجب می شود تا اطلاعات بیشتری در مورد دارو بدست آورید و نیز از عوارض جانبی احتمالی آن آگاهی پیدا کنید، ضمن اینکه می توانید سوالاتی را که در رابطه با مصرف دارو برایتان پیش می آید از پزشک بپرسید.
  • مصرف داروی تیزانیدین برای افراد مختلف متفاوت است و لازم است آن را دقیقا مطابق تجویز پزشک مصرف کنید.
  • اگر یک نوبت مصرف دارو را فراموش کردید، باید فوراً آن را استفاده کنید، اما اگر زمان آن نزدیک به مصرف دوز بعدی است، از خوردن دوز فراوش شده خودداری شود، سپس مطابق برنامه مشخص، مصرف دارو را ادامه دهید.
  • در اغلب موارد، پزشک مصرف قرص تیزانیدین را با دوز کمی تجویز می کند و به مرور مقدار مصرف دارو را افزایش می یابد، زیرا با این کار پزشک تشخیص خواهد داد که کدام دوز از دارو برای شرایط شما مناسب تر می باشد، همچنین احتمال بروز عوارض ناخواسته را نیز کاهش خواهد داد، از این رو لازم است، مصرف دارو مطابق توصیه پزشک مصرف شود.

قرصهای تیزانیدین

  • تیزاندین دارای دوره اثرگذاری کوتاه است، از این رو امکان دارد فرد بیمار نیاز به چند نوبت مصرف این دارو در طول روز داشته باشد.
  • همچنین در اغلب موارد، درمان با این دارو طولانی مدت است، بنابراین تا زمانی که پزشک تجویز قطع دارو را نداده، نباید خودسرانه مصرف آن را متوقف کنید، چون ممکن است با عوارضی همراه باشد، پزشک تان می تواند در صورت لزوم مقدار مصرف آن را به مرور کاهش دهد.
  • بهتر است دارو را در زمان مشخصی از شبانه روز مصرف کنید، زیرا داشتن برنامه مشخص از فراموش کردن مصرف دارو جلوگیری می کند و در نتیجه تاثیر مطلوب دارو را سریعتر مشاهده خواهید کرد.
  • در طول مصرف داروی تیزاندین، مرتباً به پزشک مراجعه داشته باشید تا از نظر پیشرفت درمان مورد بررسی قرار گیرید.
  • پزشک با تجویز آزمایشات خون در فاصله های زمانی مشخص می تواند وضعیت عملکرد کبد شما را در مدت درمان با این دارو تحت نظر داشته باشد.
  • این دارو را باید به طور کامل و پیش از غذا به همراه یک لیوان آب مصرف نمایید، ضمن اینکه از مصرف خودسرانه دارو جداً خودداری کرده و حتما قبل از مصرف با پزشک مشورت کنید.

داروی تیزانیدین

توصیه های پزشکی :

در هنگام مصرف دارو از انجام کاری های خطرناک که مستلزم هوشیاری کامل می باشند (تا زمان مشخص شدن تاثیرات دارو ) خودداری کنید.

برای مصرف این دارو شخص بیمار باید از لحاظ  عملکرد کبدی طی ماه های ۱، ۳، ۶ باید تحت نظارت باشد.

در صورتی که داروی دیگری مصرف می نماید برای پیشگیری از تداخل داروی با تجویز پزشک این قرص را مصرف کنید.

برخی از عوارض جانبی این قرص به میزان دوز دارو بستگی دارد که با قطع کردن دارو و یا کاهش میزان دوز این عوارض رفع می گردد.

میزان مصرف تیزانیدین

امیدواریم با ارائه اطلاعات دارویی و کاربردهای قرص تیزانیدین در این مطلب، اطلاعات جامعی در رابطه با این دارو کسب نموده باشید. برای آشنایی با کاربرد انواع قرص ها نظیر قرص ال آرژنین، قرص پرفکتیل و … می توانید به مطالب قبلی آرگا مراجعه نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *