دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

این برنامه ریزی روزانه برای کنکور شما را به موفقیت می رساند

  • سمیه نیک فرجام
  • ۱۶ شهریور ۱۳۹۷
  • ۰

برنامه ریزی کنکور از مهم ترین برنامه ریزی ها برای رسیدن به اهداف است بیشتر رتبه برترها در کنکور دارای یک برنامه ریزی روزانه برای کنکور خود بوده اند و آن را مهم ترین عامل برای رسیدن به این هدف بزرگ و تعیین کننده می دانند داشتن یک برنامه ریزی آن هم به شکل روزانه تعیین کننده موفقیت شما خواهد بود.

برنامه ریزی نوعی نقشه است که برای پیدا کردن مسیر درست و رسیدن به هدف در هر کاری به ویژه کنکور تدوین می شود از مهم ترین انواع برنامه ریزی که با دقت بیشتری همراه است برنامه ریزی هر روزه برای کنکور و سایر موارد است که به طور دقیق و ریز برای بیشتر لحظه های شما برنامه ریزی دارد و موجب می شود تا از زمان خود بهترین نوع استفاده را داشته باشید. شاید بیشتر افراد در مسیر چند ساله رسیدن به کنکور این تصور را داشته باشند که خواندن و تلاش مهم ترین عامل است بله این موضوع درست است اما در صورتی که شما درست و جامع مطالب را بخوانید بیشتر افرادی که دارای برنامه ریزی برای کنکور نیستند در حقیقت بعضی مطالب را در زمان نامناسب می خوانند یا به دلیل کمبود وقت از یک مطلب می گذرند.

 کنکور و برنامه ریزی روزانه

برنامه ریزی روزانه برای کنکور:

اول باید دید برنامه ریزی روزانه مناسب برای موفقیت در زندگی و کنکور درست و جامع چه ویژگی هایی می تواند داشته باشد؟ اگر شما روش درست برنامه ریزی را بدانید بیشتر به نتایج دلخواه خود دست پیدا می کنید در ادامه به برخی از ویژگی های برنامه ریزی درست برای کنکور اشاره خواهیم کرد.

۱- برنامه ریزی باید شخصی باشد:

از برنامه ریزی های دیگران برای رسیدن به اهداف خود استفاده نکنید هر فردی دارای ویژگی های منحصر به فرد خود است و ممکن است در میزان توانایی ها با یکدیگر متفاوت باشند بنابراین خودتان برای مسیر موفقیت و رسیدن اهداف دارای یک برنامه ریزی هر روزه برای کنکور خود باشید. و در انجام این برنامه ریزی تمام ویژگی های مثبت و منفی و توانایی ها و ناتوانی های خود را نیز در نظر بگیرید.

۲- انعطاف پذیر بودن برنامه:

انعطاف پذیر بودن برنامه در حقیقت نوعی ریز سنجی و دقیق بودن است زمانی که شما وقت های اضافه را در برنامه ریزی روزانه برای کنکور خود در نظر می گیرید تا اگر در صورت رو به رو شدن با شرایط غیر منتظره برنامه ریزی شما دچار اخلال نشود در این صورت برنامه ریزی روزانه ما دارای انعطاف پذیری است. ممکن است به دلیل بالا بودن میزان استرس برای کنکور از برنامه ریزی های خود عقب بیافتید و با داشتن برنامه ای منعطف می توانید راهکارهای کاهش استرس کنکور را بیابید و بر آن غلبه کنید و برنامه ریزی شما مختل نشود.

۳- تعیین اهداف:

هدف دقیق خود را از شرکت در آزمون بزرگ کنکور مشخص کنید این هدف می تواند شامل انتخاب رشته مورد نظر، شهر و دانشگاهی باشد که دوست دارید با برنامه ریزی و تلاش به آن دست پیدا کنید.

برنامه ریزی روزانه برای کنکور چگونه است؟

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

۴- آسان بودن:

مهم ترین برنامه ریزی هر روزه برای کنکور برنامه ریزی است که معقول و سنجیده و متناسب با توانایی ها تنظیم شود یک برنامه ریزی ساده و امکان پذیر راحت شما را به موفقیت می رساند و اینکه برنامه ریزی کاری دشوار است و باید برنامه ریزی سنگین و سختی داشته باشید فقط شما را از انجام این کار دور می کند.

۵- متنوع بودن:

اگر جز آن دسته از افردی که هستید که یک درس را در چند ساعت پشت سر هم می خوانند باید بگوییم کار شما اشتباه است و در بیشتر موارد فقط خستگی و دلزدگی را برای شما به همراه دارد روش بهتر در برنامه ریزی هر روزه برای کنکور این است که در طول روز برای خواند چند کتاب برنامه ریزی کنید و برای هر کدام ۱ یا ۲ ساعت در نظر بگیرید و با تمام شدن تایم و باقی ماندن مطالب نیز می توانید کتاب بعد را شروع کنید و در تایم های اضافه باقی مطالب را تکمیل نمایید.

۶- ارزیابی کردن:

برنامه ریزی نوعی سنجش عملکرد است بنابراین باید به نوعی برنامه ریزی کنید که در پایان هر روز متوجه کم کاری ها و دروسی که در آن ضعف و یا توانایی دارید مشخص باشد و با این برنامه ریزی برای پیشرفت هر یک نیز تلاش کنید.  یکی از رازهای موفقیت در کنکور که باید بدانید این است که چگونه خود را از آن سطحی که قرار دارید به سطح مطلوب و دلخواه خود برسانید تا بیشتر موفق شوید. که در ارزیابی برنامه ریزی هر روزه به خوبی می توانید این مسائل را بیابید.

۷- کتبی بودن:

حتما برنامه ریزی روزانه برای کنکور را به صورت کتبی در یک برگه بنویسید و در دسترس قرار دهید و در طول روز آن را مرور کنید تا متوجه کاستی ها در آن شوید و به خوبی به انجام آن اشراف داشته باشید.

چگونه یک چارچوب برای برنامه ریزی داشته باشیم؟

تمام کتاب های آموزشی و کمک آموزشی که قرار است برای کنکور با استفاده از آنها مطالعه کنید را جمع آوری کرده و دروسی را در آن ضعف دارید مشخص کنید و راه های تقویت آن را از مشاور درسی خود یا معلم بپرسید و در برنامه ریزی خود برای پیشرفت در این دروس وقت بگذارید. برای هر یک از دروس اختصاصی یک برنامه ریزی هر روزه کلی و یک برنامه ریزی جداگانه در طول سال داشته باشید.

تکنیک های برنامه ریزی کنکور

قدم اول:

در قدم اول باید تحلیل دقیقی از میزان مطالعه، دروس با اهمیت، دروس کم اهمیت، مطالب کمک آموزشی مفید و مدت زمانی که تا کنکور باقی مانده است داشته باشید. همچنین در یک برسی جزئی تر باید میزان ساعت خواب خود در طول شبانه روز را بدانید و  تفریحات غیر مفیدی که وقت بیشتری را از شما می گیرد شناسایی کنید و تفریح مناسب جایگزین آن کنید. ساعت هایی که فیلم می بینید را مشخص کنید تایم های حمام رفتن و ملاقات دوستان نیز از دیگر نکته های مهم در برنامه ریزی هر روزه برای کنکور است که باید در نظر گرفته شود.

در نهایت این تایم ها را به طور دقیق در برنامه ریزی کتبی خود بیان کنید به عنوان مثال در یک قسمت از برنامه ریزی کارهایی که ما بین درس خواندن و به عنوان وقت استراحت باید انجام دهید بنویسید. در یک نمونه می توان اینگونه نوشت: ۹-۱۱ زمان مشخص شده برای مطالعه ریاضی و تست زدن ۱۱- ۱۱:۴۵ زمان حمام و خوردن میان وعده، این نمونه یک برنامه ریزی ساعتی است که در برنامه ریزی روزانه برای کنکور جای می گیرد.

قدم دوم:

 چگونه برنامه ریزی درسی موفقی داشته باشیم؟ و از یک برنامه ریزی هر روزه برای کنکور با کیفیت بالا استفاده کنیم؟ جزئی بودن برنامه از راهکارهای کمک کننده در این زمینه خواهد بود. برنامه ریزی خود را در مرحله دوم کوچک تر کنید از برنامه ریزی جامع و کلی برای طول سل شروع کنید این برنامه ریزی شامل مشخص کردن کتاب هایی است که همراه با تست باید خوانده شود و بعد در برنامه ریزی های ماهانه، هفتگی و روزانه، آن را جزئی تر کنید تا جایی که در برنامه ریزی هر روزه خود مشخص کنید که باید امروز ۲۰ صفحه از درس ریاضی، ۲۰ صفحه زیست، ۲۰ سوال تست از هر کدام و چکیده مطالب هر درس را بخوانید.

چگونه با برنامه ریزی در کنکور موفق شویم

نکات کلیدی در برنامه ریزی روزانه کنکور:

  • مطالب مهم را در زمان هایی از روز که دارای تمرکز و انرژی بیشتری هستید مطالعه کنید و برای این زمان ها برنامه ریزی داشته باشید.
  • در طول روز فقط یک کتاب را مطالعه نکنید و این زمان بندی را میان دروس مختلف پخش کنید.
  • زمان بندی های خود هر ۴۵ دقیقه انجام و تایم استراحت یک ربع خود را حفظ کنید تا دچار فشار جسمی و روحی نشوید.
  • برای داشتن یک برنامه ریزی روزانه برای کنکور، زمان هایی که به تفریح و چک کردن گوشی می گذرانی کنترل کنید و با برنامه ریزی بیشتر آنها را حذف کنید.
  • همزمان با برنامه ریزی مدرسه سعی کنید دروسی که همان روز ارائه می شود را مطالعه کنید تا زمان اضافی برای مطالعه کتاب های دیگر و تست زدن داشته باشید.
  • برای یک مطالعه درست و داشتن برنامه ریزی روزانه برای کنکور باید در طول روز ۱۲ ساعت مطالعه داشته باشید که با برنامه ریزی می توانید این مدت زمان را ارتقا دهید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *