دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

بیماری قلبی در بارداری و خطراتی که شما را تهدید می کند

  • سمیه نیک فرجام
  • ۳ مرداد ۱۴۰۰
  • ۰

یکی از مشکلاتی که در دوران بارداری می تواند مادر و جنین را تهدید کند، مشکلات و عارضه های قلبی است که در صورت عدم کنترل و پیگیری با خطرات جبران ناپذیری همراه است. برای مقابله با مشکلات ناشی از بیماری قلبی در دوران بارداری مادر باید حتما تحت نظر پزشک معالج خود باشد و روند درمانی را طی کند.

طبق تحقیقاتی که توسط سازمان پزشکی انجام شده است نشان می دهد که بیشترین آمار مرگ و میر جنین بیماری قلبی در بارداری مادر است که این تهدید را برای جنین و مادر به همراه دارد. از مهم ترین نکاتی که در مقابله با بیماری قلبی مادر در دوران حساس حاملگی باید به آن توجه کرد تحت نظر بودن مادر و جنین توسط پزشک متخصص زنان و زایمان است که در این صورت مشکلی برای جنین و مادر به وجود نخواهد آمد.

  تشخیص بیماری قلبی در بارداری

بیماری قلبی در بارداری:

دوران حاملگی با علائمی همراه است که بسیار مشابه علائم بیماری قلبی است و همین موجب می شود تا این بیماری در برخی از مادران به عنوان نوعی علائم حاملگی تلقی شود و برای جنین و مادر خطراتی را به همراه داشته باشد. بیشتر متخصصان زنان و زایمان در رابطه با بیماری قلبی مادران در دوران حاملگی اشاره کرده اند که این بیماری در ۲ ماه اول حاملگی تا شدت می یابد و در ماه های آخر حاملگی در حالت ثبات باقی می ماند.

نشانه های بیماری قلبی در مادران باردار:

بیشتر تغییرات و نشانه هایی که در این مادران دیده می شود نشانه هایی که به سیستم قلبی عروقی فرد مرتبط هستند تنگی نفس، خستگی و ورم کردن در قسمت اندام های تحتانی از نشانه های رایج در این دوران و مادران با بیماری قلبی است. مادرانی که در کودکی دارای مشکلات رماتیسمی هستند و مشکلاتی مانند گلو دردهای چرکی داشته اند دارای نشانه های بیماری قلبی هستند.  آگاهی مادر از علائم بیماری قلبی و راه های درمان آن می تواند به روند درمان کمک بیشتری کند و خود مراقبتی را به همراه دارد.

نکاتی درباره زنان باردار با بیماری قلبی

از خطراتی که بیماری قلبی در بارداری مادر و جنین را تهدید می کند می توان به سقط جنین، زایمان زود رس، مرگ داخل رحم و مرگ مادر اشاره کرد. زیرا به وجود آمدن این اختلالات قلبی و افزایش یافتن آن در شرایط وخیم مادر موجب مرگ جنین و خود مادر خواهد شد. همچنین در برخی از علائم نارسایی قلبی اشاره شده است که مشکلات قلبی مادر می تواند در این زمینه بر سلامت جنین اثرگذار باشد.

افرادی که دارای بیماری قلبی در دوران حاملگی هستند بر حسب شدت بیماری خود به ۴ دسته تقسیم می شوند: مادران حامله ای که دارای نوع نرمال بیماری هستند و در فعالیت های روزانه خود مشکل ندارند، مادرانی که با انجام فعالیت های زیاد دچار نوسانات قلبی می شوند، مادرانی که با فعالیت های کوچک دچار تنگی نفس و افزایش ضربان قلب می شوند و در دسته آخر نیز خانم های حامله ای را می توان اشاره کرد که در حال استراحت مطلق نیز مشکلات ناراحتی قلبی را دارند.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

عوامل افزایش شیوع بیماریهای قلبی در حاملگی

  • چاقی زیاد
  • فشار خون بالا
  • دیابت در جوانی
  • افزایش سن خانوم باردار و تاخیر در شروع بارداری

خطرات ناشی از بیماریهای قلبی در حاملگی

این خطرات در دوران حاملگی بسته به ماهیت و شدت بیماری های قلبی مادر می تواند متفاوت باشد :

مشکل قلبی در بارداری

گاهی مواقع مادر باردار دچار آریتمی های نامنظمی در دوران بارداری می شود که البته این نامنظمی های ضربان قلب در این دوران شایع بوده و در صورت تحت مراقبت بودن توسط متخصص زنان، جای نگرانی وجود ندارد.

برخی ناهنجاری ها از جمله دریچه قلب مصنوعی، منجر به بروز خطرات جدی برای مادر باردار می شود که در این شرایط نیز مادر باید تحت نظر متخصص زنان و متخصص قلب باشد.

وجود نقص مادرزادی در مادران باردار که سلامت جنین را تهدید کرده و موجب تولد نوزاد با نقص قلبی می شود.

نارسایی احتقان قلب یعنی تجمع مایعات در بدن به علت کاهش توانایی قلب در پمپاژ کردن خون می باشد که منجر به بروز خطرات جبران ناپذیر در جنین می شود.

تنگ شدن دریچه میترال یا آئورت که برای مادر و جنین مشکلاتی را به همراه خواهد داشت.

پیشگیری از عوارض حاملگی در بیماران قلبی

مراقبت مادر باردار از خود بهترین راه به منظور مراقبت از جنین می باشد، در زیر می توانید با انجام برخی اقدامات لازم در این زمینه آشنا شوید :

بیماری قلبی در حاملگی

  • مراقبت های بارداری را حتما جدی گرفته و رعایت کنید.
  • دارو های تجویز شده توسط پزشک را مطابق دستور مصرف نمایید.
  • استراحت کافی داشته باشید.
  • وزنتان را مدام چک کنید. زیرا افزایش وزن زیاد می تواند به قلب فشار وارد کند.
  • اضطراب و نگرانی های خود را کاهش دهید، می توانید از یک مشاور کمک بگیرید.
  • از مصرف مشروبات الکلی، سیگار و دیگر مواد مخدر پرهیز کنید.

درمان بیماریهای قلبی در دوران حاملگی

با توجه به شرایطی که مادر باردار دارد، دارو هایی که مصرف می کند و نیز با توجه به نوع و دوز دارو باید حتما تحت نظر متخصص زنان و متخصص قلب باشد، زیرا شرایط مادر و جنین در این دوران از حساسیت بالایی برخوردار است.

نکات مراقبتی برای مادر مبتلا به بیماری قلبی:

با توجه به دسته بندی بیماری قلبی در حاملگی می توان بیان کرد که مادرانی که دارای سطح پایینی از نشانه ها هستند و در حالت عادی و هنگام انجام فعالیت های روزانه کمتر دچار تنگی نفس و خستگی می شوند، می توانند تحت مراقبت دکتر باشند و مشکلی برای زایمان و سلامت جنین وجود ندارد.

بیماران قلبی در دوران بارداری

اما خانم های حامله ای که دارای وضعیت وخیم تری هستند و در انجام فعالیت های روزانه خود و یا در حالت استراحت نیز دچار مشکلات قلبی می شوند علاوه بر مراقبت های پزشکی باید مراقبت های دیگری نیز داشته باشند. اطرافیان این بیماران باید فضایی آرام و دور از تنش را برای بیماران خود فراهم کنند. بررسی بیماری و ناراحتی قلبی از علائم تا درمان آن باید تحت نظر پزشک باشد و درمان و تشخیص خود فرد کافی نخواهد بود.

برای پیشگیری از بروز مشکل و کاهش میزان خطر در حین زایمان نیز  باید تیم مراقب پزشکی برای مادر در نظر گرفته شود که تشکیل شده از متخصص زنان و زایمان، متخصص نوزاد، متخصص بیهوشی و متخصص قلب می باشند. در این صورت مشکلات قلبی مادر در قبل زایمان و در زمان زایمان به حداقل خود می رسد. مشکلات بیماری قلبی در بارداری قابل کنترل خواهند بود و در صورت انجام مراقبت های لازم تهدیدی نخواهند داشت.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *