دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

آیا دلشوره بعد از زایمان طبیعی است؟ برای رفع آن چه کنیم؟

  • فاطمه میرزایی
  • ۱۷ شهریور ۱۳۹۷
  • ۰

مادرانی که پس از زایمان احساس خستگی، تندی افکار، تپش قلب، سرگیجه، بی حسی در دست ها و پاها، حالت تهوع، سرخی صورت، عرق کردن، ناراحتی در قفسه سینه و نیز بدبینی یا پیش بینی حادثه ای را در ذهن خود دارند ممکن است به اضطراب و دلشوره بعد از زایمان دچار شده باشند. در این مطلب شما را با این موضوع بیشتر آشنا خواهیم کرد.

نگرانی ، اضطراب و دلشوره پس از زایمان یکی از مسائلی است که در هفته های اول پس از زایمان طبیعی به نظر می رسد، به این علت که هورمون های بدن مادر تغییر پیدا کرده است. همچنین با عوض شدن ساعات خواب و مسئولیت مراقبت از بچه، شخص دچار اضطراب می شود، به دلیل وجود این شرایط، گاهی مادران دچار حملات اضطرابی شدیدی می شوند که در این صورت باید به پزشک مراجعه کنند.

دلشوره پس از زایمان

دلشوره بعد از زایمان

اغلب دلشوره و نگرانی مادران پس از زایمان طبیعی است، آنها ممکن است هفته ها یا گاهی ماه ها پس از زایمان احساس خستگی کنند. گاهی اوقات نیز احتمال دارد، مادر دچار علائمی مانند کوتاهی نفس، تندی افکار، بی حس شدن دست و پا، تپش قلب، سرگیجه، عرق کردن و … شود، در این صورت وی به اضطراب پس از زایمان که شکلی از افسردگی بعد از زایمان است مبتلا شده است. توجه داشته باشید که اگر تجربه اضطراب را دارید حتما به پزشک مراجعه نمایید. در این بخش به ارائه راهکارهایی برای کاهش اضطراب و دلشوره پس از زایمان پرداخته ایم که در ادامه می توانید آن را دنبال کنید.

اضطراب پس از زایمان

حذف کافئین

سعی کنید کافئین را از رژیم غذایی خود حذف کنید. زیرا حتی مقدار کمی کافئین موجود در قهوه، کولا و شکلات هم می تواند باعث تشدید اضطراب شود. همانطور که می دانید مصرف بیش از حد کافئین در بارداری و بعد از زایمان خطرانی را برای مادر به همراه دارد.

دوری از الکل

اگر چه الکل در ابتدا می تواند شخص را آرام کند، ولی در ادامه موجب بروز احساس بدتری می شود و همچنین الکل افسردگی می آورد. ضمن اینکه نوشیدن الکل اثر داروها را در بدن خنثی می کند. مصرف الکل همچنین ممکن است باعث ایجاد حالت تهوع و سرگیجه بعد از زایمان شود.

  •  آرون گروپس

ورزش

به آرامی ورزش کنید و از انجام فعالیت های شدید دوری کنید، زیرا افزایش سریع ضربان قلب، خود موجب بروز اضطراب می شود. دقت داشته باشید ورزش هایی را انجام دهید که مناسب بعد زایمان باشد.

رژیم غذایی مناسب

در رژیم غذایی خود از غذاهای مغذی استفاده کنید. همچنین وعده های غذایی خود را بدون حذف کردن و سر موقع میل نمایید. کاهش قند خون نیز موجب سرگیجه و نیز دلشوره بعد از زایمان می شود.

ریلکسیشن

تمرینات مربوط به ریلکسیشن را انجام دهید. عده ای از افراد زمانیکه بر روی چگونگی احساس بدن خود تمرکز می کنند و یا بیش از اندازه بر روی آرامش خود تمرکز دارند، امکان دارد اضطراب آنها افزایش یابد. بنابراین اگر با این روش آرام نمی شوید، توصیه می کنیم راه دیگری برای آرامش خود پیدا کنید.

خواب کافی

وجود اختلالات خواب در بارداری و پس از زایمان باعث ایجاد دلشوره و نگرانی می شود. سعی کنید زمان کافی برای خواب در نظر بگیرید و از این طریق از بروز دلشوره های بی دلیل خودداری نمایید.

صحبت کردن با همسر

سعی کنید با همسر و یا دیگر عزیزانتان گفتگو کنید و از آنها در زمانی که احساس اضطراب به شما دست می دهد، بخواهید بیشتر حواسشان به شما باشد و برای بدست آوردن آرامش به شما کمک کنند.

دلشوره بعد از زایمان

انجام تفریحات و سرگرمی های دیگر

هنگامی که علائم اضطراب به سراغ شما می آید، تمرکز بر روی آنها موجب می شود بر شدت اضطراب افزوده شود. بنابراین به منظور کاهش دلشوره پس از زایمان به جای تمرکز کردن بر روی اضطراب خود، توجه خود را به کارهای دیگری معطوف کنید. به عنوان مثال پیاده روی کردن، تماس تلفنی با دوستان و یا کسانی که دوستشان دارید و همچنین تماشای برنامه های تلویزیونی خنده دار، باعث می شود تا حدی بر اضطرابتان غلبه کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *