دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

قبل از اقدام به کوه نوردی و کوه پیمایی این مقاله را بخوانید

  • سمیه نیک فرجام
  • ۱۸ شهریور ۱۳۹۷
  • ۰

کوهنوردی از ورزش های نشاط انگیز است که بیشتر فعالان در این حرفه به خوبی نشان می دهند که چگونه می توان با کوهنوردی شخصیتی درست در خود ایجاد کرد و نشاط را در خود بالا برد ورزش کوهنوردی یک ورزش جمعی است و برای افراد تازه کار باید با راهنما کوهنوردی همراه باشد.

راهنمای کوهنوردی یک راهنمای اساسی برای جهت یابی مسیر و نحوه درست صعود کردن به قله است که با حفظ جان افراد کوهنورد موفقیت حرفه ای نیز برای آنها به همره دارد. بیشتر افرادی که سالیان دراز کوهنوردی می کنند این تجربه را مهم ترین تجربه می د انند که برای حفظ جان خود و سایر کوهنوردان همراه باید  تمام افراد راهنمای درست کوهنوردی را داشته باشند و از اصول کلی و کاربردی برای کوهنوردی آگاهی لازم داشته باشند.

راهنمای کوهنوردی و صخره نوردی

راهنمای کوهنوردی:

کوهنوردی از ورزش های پر خطری است که بی احتیاطی در آن می تواند جان خیلی از افراد را به خطر بیاندازد و نکات بسیار مهمی را در این حرفه باید مد نظر داشت یکی از مهم ترین نکات این است که کوهنوردی باید متناسب با شرایط جوی در نظر گرفته شود. کوهنوردی در تمام فصل های سال صورت می گیرد و خطرات آن در فصل زمستان بیشتر است بنابراین آگاهی از ضروریات کوهنوردی در شرایط جوی خاص و در فصل های خاص امری ضروری می باشد. در ادامه نکاتی کلی و کلیدی را در رابطه با این ورزش برای شما کوهنوردان عزیز اراده خواهیم داد.

۱- آموزش های ضروری:

برخی از آموزش ها در کوهنوردی ضروری هستند که به شما در موفق شدن این حرفه کمک می کند آموزش هایی ماننند جهت یابی و خواندن نقشه ها، نحوه استفاده از ابزارهای جهت یابی، نحوه استفاده از وسایل کوهنوردی، و نحوه شناسایی جوهای هوایی می تواند در یک سفر کوهپیمایی به شما کمک کند. این آموزش ها در راهنمای کوهنوردی نیز به آن اشاره شده است.

اصول مهم در کوهنوردی

۲- برنامه ریزی درست کوهنوردی:

برای سفر خود یک برنامه از پیش تعیین شده داشته باشید و به همراه جمع کوهنوردی مدت زمان صعود به قله را محاسبه کنید و آن را تخمین بزنید و در ادامه تمام لوازم را تهیه کنید و برای چند روز اضافه تر نیز آذوغه به همراه داشته باشید.

۳- استفاده از کفش کوهنوردی:

یکی از نکات مهم در راهنمای کوهنوردی استفاده از کفش مناسب است کفش کوهنوردی باید قابلیت ارتجاعی داشته باشد و زیره آن مقاوم و محکم باشد همچنین ضد آب بودن، تعریق کم و همچنین باید قسمت بالایی پاشنه پا را بپوشاند و در برابر سرما مقاوم باشد.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

۴- فراهم کردن تغذیه لازم:

آب و غذای کافی را در سفر به همراه داشته باشید بهترین غذاها برای فضای کوهستان استفاده از نان، سیب زمینی و کنسروهای آماده است که راحتی مصرف را برای شما به همراه دارد.

کوهنوردی و نکات اساسی

۵- لوازم اورژانسی:

لوازم مورد نیاز برای کمک های اولیه از لوازمی هستند که باید در سفر کوهنوردی از آن استفاده کنید ممکن است در صورت ایجاد خطر این لوازم به در شما بخورد و تا رسیدن نیروهای امدادی کمک کننده باشد. همچنین آگاهی از نحوه استفاده کردن از کمک های اولیه و امداد رسانی های ابتدایی از نکات مهم در راهنمای کوهنوردی به شمار می رود.

۶- وسایل ارتباطی:

یک فرد کوهنورد باید نحوه استفاده از وسایل ارتباطی را بداند و تا در صورت نیاز به دسترسی از رادیو و بی سیم های ارتباطی استفاده کند تا جان او در خطر نیفتد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *