دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

تکثیر گل حنا و نکاتی برای پرورش آن

  • مرضیه نوروزیان
  • ۱۵ مهر ۱۳۹۷
  • ۰

اگر چه برای تکثیر گل حنا نیاز به شرایط خاصی ندارید اما این گل زیبا با حضورش، چهره ای متفاوت در محیط منزل ایجاد می کند. در این مطلب قصد داریم شما را با تکثیر گل حنا آشنا کنیم. 

تکثیر گل حنا، به دلیل گلدهی آن مورد توجه قرار می گیرد و همانند کاشت شبدر زینتی جزء گل های زینتی دسته بندی می شود. به خصوص اینکه گل دهی آن در تمام ایام سال شایع است و محدودیتی نیز برای پرورش آن وجود ندارد.

گل حنا از گل های مقاوم است که امکان کاشت آن در محیط های شهری، محوطه باز، باغچه و محیط منزل فراهم است.

 شرایط تکثیر گل حنا

گل حنا برای پرورش نیاز به محیط پرورشی ایده آل ندارد. شرایط دمایی برای پرورش گل حنا باید بین ۱۶ تا ۲۳ درجه سانتی گراد در فصل تابستان و ۱۲ تا ۱۳ درجه در فصل زمستان باشد.
دمای محیطی بالا این گیاه را وادار به گلدهی می کند. به همین دلیل بهتر است فصل زمستان را به استراحت گیاه اختصاص دهید و این فرصت را از گیاه دریغ نکنید.
برای تکثیر حنا به دنبال خاک خوب با زهکشی مناسب باشید. این خاک ابداً نباید حالت باتلاقی داشته باشد. برای زهکشی عالی این خاک، مخلوطی از کود دامی را با خزه ترکیب کنید. چنین بافتی به راحتی آب را از خود عبور می دهد و محیط پرورشی عالی برای تکثیر گلهای حنا ایجاد می کند.
شرایط نگه داری گل حنا
این گل در دمای بالا واکنش خوبی نشان نمی دهد و با ریزش گل، نارضایتی خود را از دمای بالا نشان می دهد.
مسلماً در زمستان شرایط نوردهی برای گیاه مقدور نیست. بنابراین بهتر است این گیاه را در فصل زمستان در معرض نور آفتاب به مدت ۲ تا ۳ ساعت قرار دهید. در فصل تابستان این نور باید برای گیاه به شکل غیر مستقیم تامین شود.
تعویض گلدان در نگهداری گل حنا خیلی اهمیت ندارد. بنابراین بهتر است گلدان را در زمان پر شدن و ازدحام شدید ریشه ها تغییر دهید.
آبیاری این گیاه را در روزهای گرم تابستان به شکل روزانه انجام دهید و در فصل زمستان بازه زمانی هر دو هفته یک بار را برای آبیاری انتخاب کنید.
گلهای حنا در محیط هایی با رطوبت کافی بهتر رشد می کند. از این رو بهتر است رطوبت فضای داخلی محیط را برای تکثیر گلهای حنا تامین کنید. برای بهره مند شدن حنا از این رطوبت، بوته گیاه را به هیچ عنوان آب پاشی نکنید.

خصوصیات گل حنا

گل حنا به شکل های مختلفی رویت می شود و از گیاهان آپارتمانی به حساب می آید. این نوع گیاه در دو نوع پا کوتاه با ارتفاع ۲۰ تا ۳۰ سانتی متر و پا بلند با ارتفاع بیش از ۹۰ سانتی متر دیده می شود و متعلق به قاره آسیا می باشد.
تکثیر گل حنا
گلدهی آن در بیشتر سال دیده می شود. گل حنا در رنگ های صورتی، نارنجی، عقیقی، سفید، قرمز، بنفش و ارغوانی با طرح خال خال و ابلق رویت می شود.
ساقه و برگ های خشک شده و جدا شده را از اطراف گل حنا بچینید. این کار گل شما را از آفات و بیماری ها محافظت می کند. بهتر است برگ های این گیاه را از هر گونه آلودگی پاکسازی کنید.
آفات و بیماری گل حنا
گل حنا در دمای سرد آزار می بیند. اگر این گیاه را در باغچه کاشته اید، در فصول سرد آن را حتماً به داخل بیاورید.

روش های تکثیر کردن گل حنا

تکثیر گل حنا به دو روش کاشت بذر و قلمه انجام می شود:
گل حنا

کاشت گل حنا از طریق بذر

بذر را باید در فصل رویش بکارید. این گیاه دارای سرعت زیادی از نظر رشد می باشد. البته اگر شما فصل پاییز یا تابستان را برای پرورش گل حنا انتخاب کنید، باید منتظر گلدهی آن در فصل زمستان باشید.
خاک مناسب برای کاشت گل حنا
حداقل دما برای برقراری شرایط مطلوب ۱۶ تا ۱۸ درجه سانتی گراد است و بهتر است ماه اسفند را برای این کار انتخاب کنید. بعد از ماه اسفند و بهبود شرایط دمایی می توانید گل را به باغچه منتقل سازید.

کاشت گل حنا از طریق قلمه

برای ریشه کردن قلمه باید سایز مناسب برای آن انتخاب کنید. خاکی از پیت، لوم، آب و ماسه مرطوب تهیه و قلمه را در آن بگذارید. این قلمه باید اندازه ای برابر با ۵.۷ تا ۱۰ سانتی متر داشته باشد. نگران قلمه ها نباشید. چون ظرف مدت کوتاهی شاهد ریشه دار شدن آن ها خواهید بود. البته به شرطی که خاک این قلمه مرطوب باشد.
تکثیر گل حنا

گل های این گیاه به علت بافت نازک و حساسی که دارند، گاهی با کوچکترین ضربه دست شکوفا می شوند. به همین خاطر این گل، لقب گل بی تاب یا بی تحمل را از آن خود کرده است.

به علت بافت حساس ساقه و برگ دارای آفت مشترکی با حسن یوسف می باشد و شپشک و کنه دو آفت مهم برای گل حنا به حساب می آیند. برای از بین بردن این آفات از سموم سیستمیک و کنه کش استفاده می شود.

در این مطلب با روش تکثیر گل حنا به صورت کامل آشنا شدید. توجه داشته باشید که برای پرورش اصولی گل حنا باید بستری مناسب از خاک و سایر شرایط محیطی فراهم آورید. 

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *