دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

عادت هایی که به باتری گوشی و لپ تاپ آسیب می زنند

  • مرضیه نوروزیان
  • ۲۶ مرداد ۱۳۹۷
  • ۰

بسیاری از باتری ها با اینکه از نظر تولید بسیار فنی و با کیفیت هستند اما زمانی که در دسترس کاربر قرار می گیرند، کمتر از حد معمول عمر می کنند.

برای استفاده بهینه از باتری گوشی و لپ تاپ باید نکات لازم در هنگام استفاده آن ها را بدانید و رعایت کنید. در این صورت می توانید باتری را تا مدت ها مورد استفاده قرار دهید.

معمولاً مشکلات باتری را با از دست دادن زود به زود شارژ متوجه می شوید. یعنی باتری شما توانایی نگه داری شارژ را ندارد و آسیب جدی دیده است. شاید عوض کردن باتری در موبایل خیلی هزینه بر نباشد اما این مسئله در لپ تاپ بسیار زیان آور است.

معمولاً باتری های لپ تاپ ظرفیت نگه داری باتری را در ۵ ساعت دارند اما در زمان آسیب دیدن باتری این مقدار در طی یک ساعت و نیم به ۱۵ درصد می رسد. در مورد نحوه مراقبت از باتری و شارژ کردن آن احتمالاً صحبت هایی شنیده اید. عده ای معتقدند که باتری را نباید بیش از حد ظرفیت باتری در شارژر گذاشت. عده ای نیز معتقدند که تا تمام نشدن شارژ، نباید اقدام به شارژ مجدد کرد.

آسیب زدن به باتری گوشی و لپ تاپ

بدترین عادت های شارژ کردن باتری

۵۵ درصد کاربران به غلط گوشی و لپ تاپ خود را برای دریافت یک شارژ کامل از شب تا صبح در شارژ قرار می دهند. در حال حاضر طراحان طول عمر باتری ها را افزایش می دهند و طول عمر باتری اندروید از انواع قدیمی بیشتر است. کاربران نیز باید با مدیریت صحیح باتری آشنا شوند.

آسیب زدن به باتری گوشی و لپ تاپ

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

گوشی و لپ تاپ را از شب تا صبح در شارژ نگذارید

عده ای از افراد از این روش برای شارژ کردن گوشی استفاده می کنند. چون این افراد بیشترین استفاده از گوشی را در هنگام خواب انجام می دهند و آن موقع متوجه می شوند که گوشی آن ها شارژ ندارد. باتری لیتیوم-یونی از سه قسمت اصلی تشکیل شده است. زمان تخلیه یا شارژ باتری، الکترون ها از سمت کاتد به آند حرکت و در نتیجه باتری با بالاترین سطح ولتاژ و سریع ترین زمان ممکن شارژ و ولتاژ اولیه ای ایجاد می شود.

آسیب زدن به باتری گوشی و لپ تاپ

ولتاژ تا حد قابل قبولی افزایش و زمانی که ولتاژ بالا می رود، جریان به شکل ثابت و بالایی به سمت باتری حرکت می کند. زمانی که ولتاژ به محدوده مجاز نزدیک می شود، مقدار جریان کم نمی شود. این وضعیت معمولاً در زمانی که باتری با ۵۰ درصد شارژ شده اتفاق می افتد. این روند مبنای شارژ شدن باتری را تشکیل می دهد.

آسیب زدن به باتری گوشی و لپ تاپ

مرحله دوم زمانی رخ می دهد که ولتاژ به محدوده مجاز نزدیک شده و در محدوده پر شدن باتری و اشباع شدن آن قرار دارد. در نتیجه ولتاژ کند و جریان کمی به باتری وارد می شود. زمانی که جریان به کمتر از سه درصد جریان تعریف شده باتری برسد و ولتاژ در بالاترین سطح تعیین شده قرار بگیرد، مرحله دو اتمام می یابد. در این مرحله باتری شارژ شده و در نتیجه ولتاژ کاهش و شارژ شدن متوقف می گردد.

آسیب زدن به باتری گوشی و لپ تاپ

زمان تعیین شده برای شارژ باتری لپ تاپ و گوشی با شارژرهای معمولی یا شارژر سریع شوند ۸ ساعت است. گوشی های اندروید حتی در زمان خاموشی و حتی وقتی شارژ می شوند، باتری مصرف می کنند(چون به اینترنت کانکت می گردند). شارژ شدن بیش از حد باعث می شود، وقتی باتری در حال دشارژ است، شارژر ولتاژ را افزایش و اجازه می دهد تا جریانی با نرخ کاهشی به باتری جریان پیدا کند.

آسیب زدن به باتری گوشی و لپ تاپ

پدیده Topping Off زمانی رخ می دهد که شما از گوشی در حالت شارژ استفاده می کنید. در نتیجه بسیار داغ می شود. اگر حرارت دستگاه بیش از اندازه بالا رود، حتی ممکن است منجر به منفجر شدن دستگاه شود. به گونه ای که در دمای ۲۵ درجه سانتی گراد، بعد از یک سال،  ظرفیت باتری ۲۰ درصد کاهش می یابد. یعنی میزان ذخیره سازی باتری به ۸۰ درصد ظرفیت اصلی می رسد. ضمن اینکه بعضی از باتری ها در دمای ۴۰ درجه سانتی گراد، ۳۵ درصد کاهش از خود نشان می دهند. زمانی که باتری کاملاً شارژ شده اما هنوز به شارژر متصل است، فشار زیادی را متحمل می شود.

آسیب زدن به باتری گوشی و لپ تاپ

شارژ باتری قبل از اتمام کامل

گوشی های خود را قبل از اینکه به ۱۵ درصد برسند، شارژ کنید. شارژ ممکن است منجر به صدمه زدن به دستگاه شود. در این مورد می توان به «اثر حافظه» یا «memory effect» اشاره کرد. منظور از اثر حافظه این است که قبل از صفرشدن شارژ باتری اقدام به شارژ مجدد آن کنید. چون در این صورت در حافظه دستگاه اثر پایین ترین ثبت شده و این مسئله منجر می شود تا دستاه قبل از رسیدن به شارژ صفر به کاربر هشدار دهد. ابتدا گمان می کردند برای استفاده از ظرفیت کامل باتری، باید آن را به صفر رساند اما بعدها متوجه اشتباه بودن این نظر شدند. اثر حافظه مربوط به باتری های نیکل-کادمیم در لپ تاپ های قدیمی بوده است. باتری های لیتیوم-یونی نباید صد در صد خالی شوند. زمانی که باتری به شکل کامل نخلیه می شود، احتمال آسیب رسیدن به کاتد بیشتر می شود.

عمق تخلیه همان تفاوت بین درصد شارژ باتری در حالت شارژ کامل و درصد شارژ باتری در حالت تخلیه است که تعداد چرخه های باتری را تعیین می کند. زمانی که ظرفیت به صفر می رسد، عمق تخلیه افزایش می یابد. باتری های لینیوم در ۳۰۰ تا ۶۰۰ دور قابلیت شارژ شدن را دارند. زمانی که عمق تخلیه را افزایش می دهید، به عنوان مثال روی ۴۰ درصد باتری را شارژ کنید، چرخه شارژ و دشارژ باتری از ۶۰۰ تا ۱۵۰۰ افزایش می یابد.

آسیب زدن به باتری گوشی و لپ تاپ

برای شارژ کردن از شارژرهای متفرقه استفاده نکنید

۱۴ درصد کاربران در نظر سنجی توییتری عادت بد استفاده از شارژرهای متفرقه را داشتند. این مسئله منجر به آسیب رسیدن به دستگاه می شود. هر گونه بار اضافی، ولتاژ اضافی، جریان اضافی و گررمای بیش از حد می تواند باعث صدمه رسیدن به گوشی شود. با استفاده از شارژرهای متفرقه، هماهنگی بین باتری و شارژر از بین می رود. این مسئله در فناوری شارژ سریع اهمیت زیادی دارد.

آسیب زدن به باتری گوشی و لپ تاپ

نکات مهم برای نگه داری از باتری

  • از فناوری شارژ سریع استفاده کنید تا زمان شارژ کم شود و در نتیجه فشار کاهش یابد. با این فناوری می توانید در مدت نیم ساعت باتری را برای تمام روز شارژ کنید.
  • برای ناحیه عمق تخلیه، محدوده ۲۵ تا ۸۵ درصد را در نظر بگیرید. در این محدوده بهترین تراز را برای باتری ایجاد کرده اید. بدین ترتیب که باتری را در ۲۵ درصد به شارژر وصل و در ۸۵ درصد از شارژر بکشید.
  • در حین شارژ شدن گوشی را در جای خنک بگذارید. منظور این است که در معرض تابش خورشید یا وسایل گرمایشی نباشد.

  • شما باید از شارژرها و کابل های متفرقه برای شارژ باتری استفاده نکنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *