دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

۳ آموزش برای طرز تهیه پوره هویج بعنوان غذای کمکی نوزادان

  • زهرا خانزاده
  • ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸
  • ۰

اغلب والدین بخصوص مادران برای تنوع در تغذیه نوزادان بزرگتر از ۶ ماه خود به سراغ غذاهای کمکی مختلفی می روند، از این رو در این نوشتار ۳ نوع آموزش برای طرز تهیه پوره هویج بعنوان غذای کمکی نوزادان ارائه خواهیم کرد.

همانطور که می دانید انتخاب و تهیه غذای کمکی نوزاد با ارزش غذایی بالا برای نوزادان بسیار حائز اهمیت می باشد. همچنین ایجاد تنوع در غذای کمکی می تواند بر افزایش میل نوزاد، تاثیرات مفیدی به همراه داشته باشد. لذا می توان از میوه ها و سبزیجات که نقش موثری در سلامت نوزاد دارد استفاده نمود.

طرز تهیه پوره هویج

طرز تهیه پوره هویج با سه روش متفاوت

یکی از غذا های کمکی برای نوزادان بالای ۶ ماه پوره هویج  می باشد که به دلیل خواص بی شمار هویج به عنوان مکمل شیر مادر در تغذیه نوزاد بسیار مفید است.

برای تهیه پوره هویج باید ابتدا هویج را خوب شست و شو دهید و پس از گرفتن پوست آن، هویج را به صورت قطعات کوچک تر خرد نمایید. بعد به مدت پانزده دقیقه آنها را بخار پز کنید(در ظرف مخصوص بخار پز کنید و یا درون صافی فلزی بر روی آب یک قابلمه در حال جوش هویج را بخار پز نمایید). سپس  با استفاده از غذا ساز و یا با پشت قاشق و یا گوشت کوب هویج آب پز شده را کاملا نرم و له کنید و آن را از یک صافی عبور دهید، به این ترتیب پوره هویج آماده می شود که باید با مقداری شیر مادر یا شیر خشک مخلوط کنید. بهتر است برای هر وعده غذای کمکی نوزاد پوره هویج به شکل تازه به نوزاد داده شود، در صورت نگهداری در یخچال، شیر خشک و شیر مادر را زمانی به هویج له شده اضافه کنید که قصد دارید آن را به مصرف نوزاد برسانید.

همچنین پوره هویج را به ۳ شکل مختلف می توان تهیه نمود که عبارت است از:

پوره هویج با برنج، پوره هویج با سیب، پوره هویج با سیب زمینی

  •  آرون گروپس

تهیه پوره هویج با برنج

مواد لازم: یک عدد هویج متوسط/ یک لیوان شیر پاستوریزه/ دو قاشق غذا خوری برنج خیس خورده

برای ساخت پوره هویج با برنج؛ پس از شست و شو، پوست گیری هویج و تبدیل آن به قطعات کوچک تر، به همراه یک لیوان شیر و برنج خیس خورده درون یک قابلمه بریزید و آن را روی حرارت ملایم قرار دهید، بگذارید در قابلمه باز باشد و مواد تا ۱۵ الی ۲۰ دقیقه بپزد. سپس آن را با استفاده از مخلوط کن یا پشت قاشق کاملا له کنید، به این شکل پوره هویج با برنج آماده می شود.

این پوره برای نوزادان هفت ماه به بعد غذای کمکی بسیار مفیدی می باشد، که در ابتدا باید روزانه یک قاشق مرباخوری از پوره را به نوزاد دهید و به مرور و با رشد نوزاد حجم مصرف آن را بیشتر کنید.

تهیه پوره هویج با برنج

دستور پخت پوره هویج با سیب

مواد لازم: یک عدد هویج متوسط/ یک عدد سیب درختی متوسط/ دو لیوان شیر پاستوریزه

طرز تهیه پوره هویج با سیب نیز به این صورت است که سیب شسته شده و پوست کنده شده را به چهار قسمت تقسیم نماید و هسته های سیب را خارج کنید و با تکه های خرده شده هویج که از قبل آن را شست و شو داده و پوست گیری کرده اید و یک لیوان شیر، همانند نحوه تهیه پوره هویج با برنج درون قابلمه بریزید و به همان میزان اجازه دهید مواد بپزد و سپس مواد را له کنید. برای پخت بهتر هویج نسبت به سیب که بافت سخت تری دارد، باید هویج را در قطعات ریزتری خرد کنید.

تهیه پوره هویج با سیب

دستور پخت پوره هویج با سیب زمینی

مواد لازم: یک عدد هویج متوسط/ یک عدد سیب زمینی متوسط/ یک قاشق مرباخوری روغن زیتون/ دو لیوان شیر پاستوریزه

هویج و سیب زمینی را پس از شست و شو و گرفتن پوست هویج، بخار پز نمایید. البته در نظر داشته باشید که سیب زمینی که با پوست بخار پز می شود، خاصیت بیشتری نسبت به سیب زمینی بدون پوست آب پز شده دارد، از این رو باید سیب زمینی را با دقت زیاد شست و شو داد. سپس هویج را با سیب زمینی که قبل از سرد شدن آن پوستش گرفته شده است له کنید و درون یک ظرف لعابی بریزید و بر روی حرارت قرار دهید و شیر را کم کم به مواد اضافه نماید و کاملا به هم بزنید تا شیر به خورد مواد برود و در آخرین مرحله روغن را به آن اضافه کنید و از روی حرارت بردارید، پس از سرد شدن کامل آن را به نوزاد دلبندتان بدهید و مابقی پوره را درون یک ظرف در بسته قرار دهید و در یخچال نگهداری کنید.

تهیه پوره هویج با سیب زمینی

امیدواریم از مطالعه طرز تهیه پوره هویج نهایت استفاده را برده باشید. برای آشنایی با غذاهای ایرانی و طرز تهیه آنها می توانید به بخش آشپزی مجله آرگا مراجعه کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *