دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

معرفی مکان های دیدنی قزوین و جاذبه های توریستی آن

  • سمیه نیک فرجام
  • ۲۲ فروردین ۱۴۰۰
  • ۰

شهر قزوین به لحاظ تاریخی دارای قدمتی طولانی است در زمان گذشته در مسیر اصلی شاهراه های جنوب و شاهراه مرکزی ایران قرار داشته است مکان های دیدنی قزوین بسیار متنوع و فراوان هستند و هر یک به لحاظ تاریخی و فرهنگی دارای قدمت و ارزش بالایی می باشند.

متأسفانه قزوین از جمله شهرهایی است که بیشتر گردشگران برای سفر به گیلان و تهران از این شهر عبور می کنند و برای استراحت در این شهر اقامت می کنند. بنابراین آگاهی دادن به گردشگران در این زمینه و معرفی مناطق دیدنی قزوین به آنها موجب می شود تا این شهر بیشتر در دید گردشگران و توریست ها مورد توجه باشد و ارزش فرهنگی و تاریخی منطقه از ایران بیشتر حفظ شود تا به نسل های بعد نیز به درستی منتقل شود ما در ادامه برخی از مناطق گردشگری و مکان های دیدنی قزوین را که به جهات مختلف دارای اهمیت هستند به شما عزیزان معرفی خواهیم کرد. امیدواریم در ایران گردی خود بیشتر به این شهر زیبا توجه نمایید.

        معماری های خاص قزوین

مکان های دیدنی قزوین:

شهر قزوین به دلیل مرکز استان بودن و نزدیکی آن به پایتخت، به لحاظ تجاری، صنعت و کشاورزی دارای ارزش است. این شهر در فصل زمستان از آب و هوایی سرد برخوردار است و در تابستان ها دارای آب و هوایی مطبوع و خنک می باشد.

مسجد تاریخی قزوین

مناطق تاریخی قزوین

کاخ چهلستون:

 از جمله نقاط دیدنی قزوین می توان به کاخ چهلستون اشاره کرد این کاخ یک اثر تاریخی بی نظیر در این شهر است و متعلق به دوران حکومت شاه تهماسب صفوی است که در آن دوران به دستور وی بنا شده است این کاخ به عنوان یکی از مراکز مهم هنر خوشنویسی است و گردشگران زیادی از این کاخ دیدن می کنند.

قزوین برای تفریح چگونه است

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

موزه شهر قزوین:

این موزه ارزشمند آثار مهمی از تاریخ شهر قزوین را در خود جای داده است و با دیدن از این موزه اطلاعات فرهنگی و تاریخی مهمی از این شهر در اختیار شما قرار می گیرد. آثار مهمی که در این موزه دیده می شود توسط باستان شناسان و با انجام حفاری استخراج شده اند.

قزوین را بشناسید

بازار قزوین و سرای سعدالسلطنه:

این بازار قدیمی و بسیار بزرگ از دیگر مکان های دیدنی قزوین است و معماری بی نظیر آن زبان زد بسیار گردشگران است این بنا متعلق به دوران قاجار است و دارای بخش های مختلفی است که شامل کاروان سراها، تیمچه روباز، سرای وزیر سرای شاه و… می باشد.

معرفی نقاط مختلفی از قزوین

مسجد جامع قزوین:

الگوی معماری این مسجد تاریخی بر اساس آتشکده های باستانی واقع در ایران صورت گرفته است و در دوران هارون الرشید تأسیس شده است این مسجد دارای کلکسیونی از معماری با سفال، سنگ نگاری، کاشی کاری، گچ بری و دارای انواعی از شبستان ها است.

مسجد تاریخی زیبا در قزوین

مسجدالنبی:

این مسجد از بزرگ ترین مساجدی است که در شهر قزوین دیده می شود و از دوران فتحعلی شاه بر جای مانده است این مسجد خیابان امام خمینی واقع شده است.

مکان های دیدنی قزوین را بشناسید

حمام قجر قزوین:

از جمله مکان های دیدنی که نشان دهنده فرهنگ و تاریخ مردم این ملت است می توان به حمام قجر اشاره کرد که در زمان شاه عباس تأسیس شده است در حال حاضر این حمام به نوعی موزه مردمی تبدیل شده است که با استفاده از آثار مختلف تاریخ و آداب و رسوم مردم این ملت را به تصویر کشیده اند.

جاذبه های گردشگری قزوین

سردر عالی‌قاپو  و خیابان سپه:

این بنا در دوران شاه تهماسب صفوی تأسیس شده است و سردر این بنا بسیار ارزشمند و تاریخی است قدمت این بنا ۵۰۰ سال و خیابان آن به عنوان بزرگترین خیابان ایران در نظر گرفته می شود.

قزوین و مکان های دیدنی آن

حسینیه امینی‌ها:

این حسینیه که بسیار بزرگ است و دارای سه تالار است به عنوان خانه امینی بوده است که بعد رای حسینیه در نظر گرفته شده است معماری این بنا بسیار زیبا و حیرت انگیز است.

قزوین و بناهای تاریخی

آرامگاه حمدالله مستوفی:

نمای این آرامگاه به شکلی آجری طراحی شده است و در زمان ایلخانان مغول این بنا ساخته شده است معماری این بنا نیز بسیار جالب است و از قدمتی طولانی برخوردار می باشد.

شهر تفریحی قزوین

دروازه تهران و در کوشک:

دروازه هایی که در قسمت ورودی شهرها قرار داشته اند متعلق به سالیان دراز است که در برخی از مناطق هنوز آثاری از این دروازه ها بر جای مانده است قزوین نیز هماند سایر شهرها دارای دروازه است که امروزه به عنوان یکی از مکان های دیدنی قزوین محسوب می شود.

نمایی از دروازه قزوین

برج ناقوس یا کلیسای کانتور:

در بافت قدیم قزوین در طی جنگ های جهانی دوم کلیسای کوچکی بنا شده که توسط فرقه ارتدوکس ها ساخته شده است. این سازه تاریخی نقشه صلیبی یا چلیپایی دار  که ورودی آن کوتاه می باشد. همچنین دارای گلدان های متعددی در داخل سالن می باشد و این مسیر به اتاق کشیش کلیسا و اتاق مخصوص غسل تعمید کودک ختم می گردد. ارتفاع ناقوس کلیسا تقریبا ۱۱ متر می باشد که بر روی کلیسا بنا شده است.

به عنوان یکی از کوچک ترین کلیساهای دنیا از یک پلان ۴ ضلعی تشکیل شده است که یک گنبد کوچک در بالای محراب و یک گنبد بزرگتر در بالای نماز خانه دارد. این بنای زیبا با معماری منحصر به فرد از ملات و آجر ساخته شده است.

مکانهای دیدنی شهرستان قزوین

قلعه الموت قزوین

قلعه الموت مقعر و پناهگاه حسن صباح و فرقه اسماعیلیه در رأس کوه و در لبه پرتگاه بنا شده است که تنها یک راه عبور برای رسیدن به این قلعه مخوف وجود دارد و از هر سوی دیگر به دره های عمیق منتهی می شود. قدمت این بنا به هزار و اندی سال می رسد که البته از گزند مغول ها در امان نماند و به آتش کشیده شد و آسیب زیادی به این بنا وارد شد.

مساحت این قلعه بیش از ۲۰ هزار متر مکعب می باشد که دارای ۴ برج می باشد و این بنا در سال ۱۳۸۱ به ثبت ملی رسید. این قلعه در شمال شرقی روستای گازرخان و در منطقه ای به نام الموت واقع شده است که مدت زمان رسیدن به قلعه به واسطه راه های پر پیچ و خم یک ساعت به طول می انجامد. مصالح به کار گرفته برای ساخت این قلعه ملات کچ، کلاف های چوبی، کاشی، تنبوشه های سفالی، آجر و سنگ می باشد.

مناظر های دیدنی قزوین

قزوین علاوه بر مکان های تاریخی، دیدنی و ارزشمندی که به آن اشاره شد دارای مکان های با فضای طبیعی است که تجربه، طبیعت گردی در پارک ها و مناطق اطراف شهری را در اختیار شما قرار می دهد. برای آشنایی با دیگر مناطق دیدنی سرزمین پهناورمان می توانید از مطالب پیشین آرگا بازدید نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *