دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

آنچه باید درباره مصرف گل گاو زبان در بارداری بدانید

  • فاطمه میرزایی
  • ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰
  • ۰

گل گاو زبان به دلیل داشتن آلاکوئید ها موجب سقط جنین می شود، بنابراین توصیه می شود خانم ها از مصرف گل گاو زبان در بارداری خودداری کنند.

در این مقاله به ارائه مطالبی در مورد خواص و تاثیرات گل گاو زبان در دوران حاملگی پرداخته ایم که امیدواریم مورد توجه شما قرار گیرد و با مطالعه آن از مضرات و فواید استفاده از گل گاو زبان در بارداری اطلاعات کاملی کسب نمایید. پس تا پایان همراه ما باشید و نهایت استفاده را از این مقاله ببرید.

گل زبان یک گیاه علفی و دارای طبیعت گرم است. این داروی گیاهی نشاط آور، آرام بخش و مقوی تمام بدن می باشد؛ از دم کرده گل گاو زبان به همراه مقدار کمی لیمو عمانی، به عنوان یک دمنوش عالی برای سرما خوردگی می توان استفاده کرد.

گا گاو زبان در دوران بارداری

مصرف گل گاو زبان در بارداری و دوران شیر دهی

با همه فواید و خواص این گیاه باز هم لازم است زنان باردار از مصرف گل گاو زبان در دوران حاملگی خودداری نمایند. زیرا آلاکوئید موجود در آن، موجب آسیب و یا سقط جنین می شود. همچنین مادران شیرده نیز تا جایی که امکان دارد از این گیاه استفاده نکنند، زیرا این ماده شیمیایی خطرناک می تواند از طریق شیر مادر به نوزاد منتقل شود. پس گل گاو زبان نیز از جمله خوراکی ها و غذاهای ممنوعه در بارداری محسوب می گردد.

مصرف روغن گل گاو زبان در دوران حاملگی احتمال دارد باعث افزایش و طولانی تر شدن مدت زمان خونریزی شود، به همین خاطر در موقع استفاده از آن، باید جانب احتیاط را رعایت کرد.

گل گاو زبان در بارداری

  •  آرون گروپس

برخلاف تصور برخی از افراد، داروهای گیاهی نیز به مانند دارو های شیمیایی می تواند عوارض و ضرر های جبران ناپذیری بر جای گذارد. از این رو خانم های باردار، باید از مصرف خودسرانه هر گونه جوشانده و یا دم کرده گیاهی، در دوران بارداری اکیدا خودداری نمایند. به این نکته توجه داشته باشید که هر داروی گیاهی اعم از طبیعی و غیر طبیعی در کنار فوایدی که می تواند داشته باشد، ضررهایی نیز دارد، بنابراین قبل از مصرف هر نوع داروی گیاهی لازم است حتما، با پزشک خود مشورت نمایید.

خواص درمانی گل گاو زبان برای تمامی افراد

خواص گل گاو زبان بی شمار است که در ادامه به معرفی تعدادی از این فواید می پردازیم.

  • گل گاو زبان تصفیه کننده خون است.
  • آرامش دهنده اعصاب است.
  • ادرار آور است.
  • سرماخوردگی را درمان می کند.
  • گل گاو زبان از بروز سرطان جلوگیری می کند.
  • از گل گاو زبان برای تنظیم اختلالات ادراری و تعریق می توان استفاده کرد.
  • سرماخوردگی را درمان می کند.
  • گل گاو زبان از بروز سرطان جلوگیری می کند.
  • در درمان برونشیت می تواند مؤثر باشد.
  • از گل گاو زبان برای تنظیم اختلالات ادراری و تعریق می توان استفاده کرد.
  • باعث تقویت کلیه ها می شود و نیز در درمان ورم و التهاب کلیه مؤثر است.

گل گاو زبان در حاملگی

دمنوش این گیاه

سرفه های فصل سرما معمولا ادامه دار می شوند و تقربا با هیچ شربت و دارویی قابل درمان نمی باشند. در این مواقع مصرف دمنوش گل گاو زبان می تواند تا حد زیادی به درمان سرفه کمک نماید.

بنابراین یک دمنوش عالی برای درمان سرماخوردگی دم کرده این گیاه قوی و موثر با کمی لیمو عمانی می باشد و با مشاهده نشانه های ابتلا بهخ سرماخوردگی می توانید این دمنوش را مصرف نمایید. البته نباید ترش باشد.

علاوه بر تسکین سرفه های مزمن این گیاه به درمان آسم های خفیف و وقفه های تنفسی  و سرفه های خشک نیز کمک می کند. جهت روند بهبود سرفه های خشک می توانید  روزانه ۲ الی ۳ مرتبه دم کرده ترکیب گیاهان گل گاو زبان، شقایق، بابونه و سنبل الطیب را مصرف کنید.

نحوه صحیح گل گاو زیبا به این صورت است که داخل نیم لیتر آب جوش، ۲ الی ۵ مثقال از این گیاه را بریزید و آن را بر روی بخار کتری یا حرارت غیر مستقیم بگذارید.

دمنوش گل گاو زبان

مضرات مصرف این گیاه

این گیاه در کنار فواید زیادی که دارد، حاوی ترکیبات خطرناکی همچون آلکالوئیدهای پیرولیزیدینی نیز می باشد که مصرف بالا و بیش از حد آن و همچنین طول درمان طولانی با این گیاه سبب آسیب به کبد و حتی ابتلا به سرطان کبد می گردد.

همانطور که در بالا اشاره شد خانم های باردار به دلیل وجود همین ماده شیمیایی حد الامکان مصرف این گیاه را در این دوران و دوران شیردهی متوقف نمایند چرا که در صورت مصرف، احتمال ناقص بودن جنین به هنگام تولد و یا افزایش خونریزی در این دوران و یا آسیب به نوزاد وجود دارد.

افرادی که به تازگی عمل جراحی انجام داده اند نباید گل گاو زبان مصرف نمایند و تنها با گذشت حداقل ۲ هفته پس از عمل جراحی می توانند از جوشانده این گیاه یا دم کردن آن میل کنند. گل گاو زبان خطر افزایش خونریزی در این افراد را بالا می برد و علاوه بر آن سبب رقیق شدن خون می گردد.

مضرات مصرف گل گاو زبان در حاملگی

همچنانکه در این مطلب با مضرات این گیاه در دوران حاملگی و شیردهی را مورد مطالعه قرار دادید با مراجعه به بخش بارداری می توانید با تمامی مواد غذای مفید و مضر برای این دوران نیز آشنا شوید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *