دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

چطور مجسمه های سفالی زیبا درست کنیم؟

  • ندا خوشرو
  • ۱۴ آذر ۱۴۰۰
  • ۰

در این مطلب آموزش ساخت مجسمه های سفالی را به صورت مرحله به مرحله و با ساده ترین روش در اختیار شما همراهان عزیز و گرامی قرار داده ایم که امیدواریم با کمک این مراحل ساده بتوانید مجسمه سفالی زیبایی را در منزل درست کنید.

مجسمه های سفالی از انواع وسایل تزیینی زیبا و بی نظیر هستند و شما می توانید این نوع مجسمه ها را در منزل به راحتی درست کنید. اگر شما در زمینه ساختن وسایل و مجسمه های سفالی مبتدی هستید بهتر است از مطالب مربوط به آموزش ساخت مجسمه های سفالی و وسایل تزیینی سفالی کمک بگیرید.

وسایل تزیینی سفالی و مجسمه های سفالی از انواع وسایل تزیینی زیبا و پرطرفدار هستند و شما می توانید بدون صرف هزینه زیاد این وسایل را در صورت تمایل خودتان بسازید و از آن ها برای تزیین کردن قسمت های مختلف منزل استفاده کنید.

ساخت مجسمه های سفالی

آموزش ساخت مجسمه های سفالی در چند مرحله ساده

ساختن برخی از مجسمه های سفالی نیازمند به داشتن تخصص خاصی نیست و شما می توانید با کمی دقت و تمرین مهارت لازم را در زمینه ساختن این وسایل تزیینی بدست آورید. در مطالب قبلی نقاشی روی سفال و رنگ آمیزی روی سفال و تزیین گلدان سفالی را مشاهده کردید در این مطلب قصد داریم تا شما را نحوه ساختن مجسمه های سفالی آشنا سازیم.

مجسمه گربه سفالی

 مراحل ساختن مجسمه سفالی گربه

۱. برای ساخت مجسمه سفالی ابتدا گل سفالگری را به صورت آماده تهیه کنید زیرا تهیه کردن خاک رس و ساخت گل سفالگری به آسانی امکان پذیر نیست.

وسایل لازم برای ساخت مجسمه سفالی
۲. از گل سفالگری یک تکه بردارید و آن را به شکل مخروط در آورید تا تنه و بدن گربه سفالی ساخته شود.

  •  آرون گروپس

مراحل ساخت مجسمه سفالی
۳. از گل سفالگری برای سر به شکل کره جدا کنید و از گل سفالگری همچینن به شکل دم و سه تا کره کوچک تر برای بینی و چشم جدا نمایید.

آموزش ساخت مرحله به مرحله مجسمه سفالی
۴. مخروط را روی سطحی صاف قرار دهید و سر را به کمک گل رقیق شده بچسبانید.

مراحل ساخت مجسمه سفالی
۵. دم را به مجسمه متصل کنید.

ساخت گربه سفالی
۶. در این مرحله یکی از کره ها را نصف کنید و روی صورت گربه سفالی بچسبانید.

ساخت مجسمه های سفالی مجسمه گربه سفالی
۷. با کمک ته قلم مو جای چشم را مقداری گود کنید.
۸. یکی از کره های جدا شده را برای بینی به صورت مثلث درآورید.

مجمسه سفالی
۹. دو کره دیگر را در داخل گودی های چشم بچسبانید.

گربه سفالی
۱۰. با کمک انگشت مرطوب خط ها را محو کنید.
۱۱. روی صورت گربه را مقداری طراحی کنید.

گربه سفالی زیبا و جذاب
۱۲. برای پاهای گربه دو تا کره از گل را خط بیندازید و به بدن گربه متصل کنید.

مدل مجسمه گربه سفالی
۱۳. خط های پشت گردن و اطراف دم گربه را محو نمایید.

مجسمه سفالی گربه
۱۴. مجسمه را در سایه قرار دهید تا خشک شود سپس بعد از خشک شدن مجسمه با کمک چسب چوب شفاف شده به مدت دو بار روی سطح کار را بپوشانید و اجازه دهید تا مجسمه به صورت کامل خشک شود و با کمک گواش این مجسمه سفالی را رنگ آمیزی کنید.
۱۵. برای جلوه بیشتر این مجسمه روی آن اسپری براق کننده بزنید.

مجسمه سفالی زیبا و بانمک نکته : توجه داشته باشید که برای ساخت مجسمه های سفالی گربه باید در تمام طول کار مجسمه سازی دست هایتان را مرطوب نگه دارید.

جهت ساخت مجسمه باید از چه گلی استفاده کرد؟

پیش از شروع مجسمه سفالی باید خاک رس مناسبی را انتخاب کرد که خاک رس نیز دارای انواع مختلفی هستند و از نظر نتیجه و کار با هم یکدیگر تفاوت هایی دارند و عبارتند از :

خاک رس مدل سازی بر پایه پلیمر  :

این خاک نرم است  و قابل پخت در اجاق گاز می باشد تا ترکیب آن ثابت و قابل استفاده باشد و البته امکان دارد دچار ترک خوردگی هایی نیز شود.

خاک رس مدل سازی بر پایه روغن :

این نوع خاک به نظر تصفیه نشده می باشد و جهت انجام کارهایی که نیاز به دقت دارند مورد استفاده قرار گرفته می شود  و به دلیل شکل پذیری و نرم بودن آن جهت تمرین بسیار مناسب است.

خاک خاموش کننده یا سفال :

این خاک قادر به شکل گرفتن و سفت ماندن در دمای بیشتر از ۱۲۱ درجه سانتی گراد است و در واقع از این خاک حهت ایجاد سرامیک های خانگی مورد استفاده قرار گرفته می شود.

خاک مناسب مجسمه سازی

بهترین خاک جهت ساخت مجسمه

از بین خاک هایی که در بالا با آن ها آشنا شدیدخاک سفال برای افراد مبتدی که قصد ساختن مجسمه در منزل را دارند بسیار مناسب است زیرا، با وجود اینکه روی چرخ سفالگری شکل گرفته می شود ولی ایجاد فرم ها و شکل ها با تکنیک های ساختن دست با این خاک بسیار آسان می باشد.

روش شروع رشته مجسمه سازی

پس از تهیه خاک مناسب زمان شروع قسمت خلاقانه و عملی آن می باشد و همانطور که می دانید مجسمه سازی نیز مانند تمام رشته ها به آزمون، خطا و آموزش احتیاج دارد  اما باید جهت ساختن مجسمه گلی چهار نکته اصلی را آموزش بیندید که عبارتند از :

  • تصور کردن محصول نهایی کار
  • آزمایش میزان رطوبت خاک
  • ساخت فرم ها به صورت هوشمندانه
  • تهیه کارگاه محلی

نحوه شروع رشته مجسمه سازی

امیدواریم از ساخت این مجسمه ساده و در این حال زیبا نهایت لذت را ببرید و بتوانید مجسمه های سفالی با رنگ های زیبا و متنوعی را بسازید، در صورت تمایل جهت اشنایی با ساخت مجسمه با زباله های پلاستیکی می توانید بر روی لینک مورد نظر کلیگ نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *