دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

برای نگهداری گربه در منزل چه اصولی را باید رعایت کنیم؟

  • مرضیه نوروزیان
  • ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۰
  • ۰

گربه به خاطر ملوس بودن و حرکات زیبا، بسیار محبوب است. عده زیادی نیز تمایل به نگهداری گربه در منزل دارند. برای پمراقبت از گربه های دست آموز همراه ما باشید.

نگهداری گربه مانند هر حیوانی نیازمند اصول خاصی است. بهتر است اگر حوصله لازم برای نگه داری از این حیوان را ندارید، از آن در منزل مراقبت نکنید. چون گربه حیوانی مغرور و خودپسند است.

با اصول نگهداری گربه آشنا شوید

بسیاری از افراد صفاتی مانند نمک نشناسی، اسرار آمیزی را برای گربه نام می برند. همین صفت ها باعث شده که نگه داری گربه در منزل نیاز به آگاهی داشته باشد. گربه به لحاظ طبیعی بیشتر در حال استراحت است. از نظر جسمی دارای تعادل بی نظیری است و این تعادل در بدن باعث می شود که همیشه سقوط و فرودش بر روی چهار دست و پا باشد. این ویژگی او را از سایر حیوانات متمایز می کند.

نگه داری گربه

گربه به آدمی زود خو می گیرد. عده ای از این حیوان به دلیل حرکات زیبا و خاص نگه داری می کنند. مراقبت از گربه به هر دلیلی که باشد، شما در قبال آن مسئول هستید و نباید در انجام این وظیفه کوتاهی کنید. حس بویایی و شنوایی فوق العاده ای دارد اما از نظر بینایی ضعیف است. اگر نگه داری از این حیوان به درستی انجام گیرد، دست آموز خوبی خواهد شد. اگر چه برای نگهداری گربه باید نکات لازم را برای زندگی آن بشناسید اما این حیوان نسبت به سایر حیوانات مراقبت کمتری نیاز دارد.

مراقبت از گربه به خصوص برای کسانی که نیاز به همدم دارند، بسیار خوب است. پرورش حیوانات تفریح سرگرم کننده است و همچنین بیشتر حیوانات زمانی که با انسان ها خو می گیرند، به یک همدم و مونس تبدیل خواهند شد.

مراقبت از گربه

نکات لازم برای مراقبت از گربه ها

  • در طی روز موهای گربه را مرتب و پاکسازی کنید. برای گربه ای با موی بلند دوبار در روز این کار را انجام دهید.

نگهداری گربه

  •  آرون گروپس
  • گربه را در مقابل بیماری های روده ای کشنده مقاوم سازید و واکسینه کنید.
  • گربه را حتماً اخته کنید.
  • برای مدفوع و ادرار گربه، یک محیط خاکی کوچک در منزل آماده کنید. البته اگر گربه شما مدام در منزل است و اوقات زیادی را در منزل می گذراند.
  • همیشه برای گربه وجود شیر الزامی نیست اما باید حتماً آب تازه و تمیز داشته باشد.

نگهداری گربه

  • گربه حیوانی با ادا و اطوار است. برای غذا دادن به گربه از ظرف تمیز استفاده کنید. این غذا دادن باید در ساعت و محلی خاص انجام گیرد.
  • محل خواب گربه باید راحت و نرم باشد و با سطحی از روزنامه کاور شود. آن گاه به صورت روزانه آن را تعویض کنید.
  • اگر دچار بیماری انگلی شد، به دامپزشکی مراجعه کنید.
  • اگر این گربه غذای خانگی ندارد و شکار می کند، حتماً باید شش ماه یک بار از نظر سلامتی چک شود.

نکات لازم برای انتخاب گربه

  • گوش گربه انتخابی شما باید خشک و تمیز باشد.
  • موی گربه باید از هر آلودگی از جمله کک و … پاک باشد. بر روی موهای گربه دست بکشید. این موها باید صاف و نرم باشند.
  • بینی گربه سالم مرطوب است و دارای دهان صورتی با دندان های سفید است.
  • برق خاص در چشمان گربه نمایان باشد.
  • ناحیه مقعدی گربه را بررسی کنید. این کار کمک می کند از اسهال نبودن گربه مطمئن شوید.
  • زیر شکم گربه را دست بزنید. ناحیه زیر شکم گربه باید محکم نباشد و به حالت گرد مانند باشد.

روش های نگهداری گربه

بهداشت و سلامت گربه

این حیوان به نوعی نسبت به بدن خود وسواس دارند و همواره دست و پا ها و بدن خود را به واسطه لیس زدن تمیز می کند و در طول روز چند مرتبه این عمل را انجام می دهند و میکروب های روی پوست خود را به واسطه بزاق دهانش از بین می برد. در صورتی که علاقمند به نگه داری گربه هستید این موضوع را در نظر داشته باشید که در طول یک سال حداکثر باید یک الی دو بار گربه حمام شود.

از قسمت های حساس بدن این حیوان گوش ها می باشد که در زمان شستن باید مراقبت کنید تا آب وارد گوش گربه نگردد.

برخی از نژادهای گربه همچون نژاد پرشین به دلیل داشتن موهای بلند در طول روز باید موهای شان دو بار شانه گردد. در صورت گره خوردن موی گربه، امکان بروز عفونت و رشد قارچ وجود دارد. نژاد اسکاتیش فولد نیز نیاز دارد تا هر دو روز یک مرتبه موهایش شانه شود. بنابراین برای مراقبت بهتر باید نژاد گربه ها نیز مورد توجه قرار گیرد.

نگه داری و بهداشت گربه

یکی از موارد حائز اهمیت در نگه داری گربه در منزل، کوتاهی ناخن این حیوان می باشد که آخر هر هفته را می توانید به این کار اختصاص دهید. با این کار با پنجه کشیدن گربه بر روی وسایل منزل و یا حتی دست شما اشیا و پوست تان آسیب یا صدمه کمتری خواهند دید. پنجه کشیدن گربه بالغ در مقایسه با بچه گربه دردناک تر می باشد بنابراین مراقب این عمل گربه ها باشید.

گربه ها در ماه های نخستین زندگی خود نیاز به تغذیه ای مناسب دارند این امر تضمینی برای سلامت این حیوان در طول عمرش می باشد. بنابراین برای محقق شدن این امر باید اطلاعات عمومی خود را در زمینه کیفیت مناسب غذای گربه و مراقبت بهتر از این حیوان بالا ببرید.

 نگه داری و حمام گربه

امیدواریم توصیه های لازم شما را برای نگه داری گربه راهنمایی کند و همچنین اگر قصد انتخاب گربه دارید، بتوانید گربه خوبی برای پرورش و نگهداری انتخاب کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *